Ochranári o ceste cez Sad Janka Kráľa
Hovorkyňa starostu Petržalky Milka Podmajerská sa vyhla priamej odpovedi na výhrady proti vedeniu cesty cez Sad Janka Kráľa. Podľa projektu má cez sad v jeho časti pod predmostím Nového mosta viesť prístupová komunikácia k polyfunkčnému centru Aupark. Táto cesta odblokuje sad od pešieho a cyklistického prístupu z Nového mosta, ktorý je dnes bez kolízie s motorizovanou dopravou, naruší historickú pamiatku Napoleonský val a vyžiada si výrub niekoľkých desiatok stromov.
Uvedený návrh komunikácií je v zásadnom rozpore s územným rozhodnutím, ktoré bolo na ich riešenie vydané. V právnom štáte by to mal byť dostatočný dôvod na zopakovanie územného konania. Hovorkyňa zdôraznila možnosť odvedenia dopravy z časti Viedenskej cesty v úseku Nový a Starý most - medzi Sadom Janka Kráľa a Tyršovým nábrežím. Takéto riešenie by sme z hľadiska zlepšovania prostredia mesta vítali, zjednotenie parku a nábrežia do uceleného rekreačného priestoru bez bariéry motorizovanej dopravy by bolo nesporne prínosom, dá sa však zrealizovať aj s menšími negatívnymi vplyvmi na Sad Janka Kráľa.
Bohužiaľ, projekt prístupových komunikácií k Auparku so „scelením“ Sadu Janka Kráľa a nábrežia nepočíta. Projektanti dokonca nepovažovali za potrebné rešpektovať nejednu z podmienok z územného rozhodnutia, napríklad doplniť projektovú dokumentáciu o situáciu širších vzťahov, v ktorej by sa možnosť vylúčenia dopravy na Viedenskej ceste v úseku medzi Novým a Starým mostom mohla objaviť.
Zo slov hovorkyne, že „mestská časť stanovisko k zmene trasovania komunikácie ešte nevydala“, nie je celkom jasné, o ktorú komunikáciu ide. Ak sa jej slová týkajú vylúčenia dopravy z Viedenskej cesty, tak sú pravdivé. Ak sa týkajú cesty cez Sad Janka Kráľa, tak pravdivé nie sú. K vedeniu cesty priamo cez Sad Janka Kráľa mestská časť (zastúpená starostom Bajanom) vydala 15. 1. 2001 súhlasné stanovisko.
Zdôraznenie hovorkyne, že „v žiadnom prípade nepôjde o výstavbu komunikácie priamo cez Sad Janka Kráľa“ je zavádzajúci, pretože komunikácia priamo cez park pôjde, hoci „iba“ na jeho okraji. Východiskom z tejto situácie by mohlo byť vedenie spojovacej komunikácie na západnej strane predmostia Nového mosta, čiže cez parkovisko pred Inchebou. Ak by sa komunikácia zahĺbila tesne pred Napoleonským valom do predmostia Nového mosta a vyústila na druhej strane, Sad Janka Kráľa by ostal územne celistvý a Napoleonský val neporušený. Toto riešenie však závisí od vzájomnej dohody investorov PCP Aupark a vedenia Incheby. Dôvodom na ich dohodu, ktorú by malo v mene spokojnosti občanov sprostredkovať mesto, respektíve mestská časť, je aj fakt, že Incheba má v čase konania výstav a veľtrhov akútny nedostatok parkovacích miest, ktoré by mohli čiastočne zabezpečiť voľné parkovacie miesta na práve navrhovaných parkoviskách pre PCP Aupark.
Patrik Martin, Voľné združenie bratislavských ochranárskych a občian. organizácií
AD: Sad Janka Kráľa nie je výstavbou ohrozený