Bratislava nie je chránená pred povodňami
Skutočnosť, že Bratislava nebola za posledné tri desaťročia postihnutá vážnymi záplavami neznamená, že sme v tejto veci mimo obliga. Naopak, vodohospodári varujú, že slovenská metropola nie je dostatočne chránená ani len proti storočnej vode.
Pre porovnanie - ochrana Viedne je stavaná až na tisícročnú vodu a povodne, ktoré v roku 1997 spustošili veľkú časť Moravy, boli vyhodnotené ako 600-ročná voda.
Námestník riaditeľa Slovenského vodohospodárskeho podniku, odštepného závodu Povodie Dunaja (OZ PD) Peter Minárik pripomína, že za terajších podmienok by tisícročná dunajská voda zaliala podstatnú časť Starého Mesta a Ružinova, nehovoriac o nízko položenej rovinatej Petržalke. Za najväčšie slabiny označuje pravý breh medzi Starým a Novým mostom (Viedenská cesta) a na opačnej strane úsek pod Starým mostom pri Pribinovej ulici.
Úľavu pre intravilán mesta má priniesť rozšírenie dunajského koryta, ktoré OZ PD odštartoval koncom uplynulého roka na petržalskom brehu pod Prístavným mostom. V ďalšej fáze od roku 2001 sa má pokračovať na protiľahlej strane. Po dokončení týchto prác sa podľa prepočtov matematickým modelom hladina storočnej vody Dunaja pri centrálnej mestskej zóne zníži o 50 cm, čo v danej súvislosti nie je bezvýznamné.
Ďalšou dôležitou úlohou je zmierniť nebezpečenstvo vzniku ľadových povodní. Tu dlhodobo nepriaznivo pôsobia dva protismerné oblúky Dunaja pod Prístavným mostom a v ich rámci štrkopiesková lavica, nachádzajúca sa neďaleko ľavého brehu pod bývalou Micherovou zátokou. Do úvahy treba brať aj spomalenie prúdu a tým aj prirodzeného odchodu ľadov následkom vzdutia Dunaja v Čunove. Posledná hrozba tohto typu sa vyskytla v roku 1996, keď ľadová bariéra siahala zdola po riečny kilometer 1863, t. j. približne k úrovni petržalského jazera Draždiak. Cieľom je rozšíriť koryto v tomto boľavom úseku na minimálne 400 metrov a zároveň odstrániť spomínanú lavicu.
P. Minárik si osobitne pochvaľuje zlepšenú spoluprácu s bratislavským magistrátom. Ten ochranu pred povodňami povýšil na jednu zo svojich priorít - ihneď po výstavbe nosných dopravných systémov. OZ PD aktívne zasahuje do prípravy viacerých významných investícií, ktoré súvisia s povodňovou ochranou mesta.
V súčasnosti je to najmä projekt mostu v predĺžení Košickej ul., kde má vzniknúť nová brehová línia vybavená protipovodňovým múrikom. Zvýšené pochopenie zo strany radnice zrejme nie je náhodné: novšie skúsenosti z iných krajín varujú, že poloha pri rieke nemusí byť pre mesto iba výhodou, ale aj vážnym zdrojom ohrozenia.
(pf)