Pohotovosti si prilepšia, ministerstvo zdravotníctva im prikleplo viac peňazí

10.3.2019
0
Počas veľkej noci ošetrili na kramároch vyše 700 detí - dve boli opité - nemocnica-kramare
Páčil sa vám článok?

Dlhé hodiny čakania na pohotovosti či urgente v detskej nemocnici môžu byť minulosťou. Národný ústav detských chorôb (NÚDCH) totiž chystá rozšírenie Oddelenia urgentného príjmu. Navyše, od 1. marca dostanú všetky pohotovosti mesačne viac peňazí ako doteraz, vrátane tej na Kramároch.

Len necelý rok fungujú pohotovosti po novom, keď sú otvorené len do 22.00 h. a ministerstvo zdravotníctva už chystá zmenu. Že je to nepostačujúce, sa ukázalo najmä počas uplynulých týždňov, kedy Bratislavu zmohla chrípková epidémia. Návaly a plné čakárne zažili nielen ambulantní lekári počas dňa, ale aj večer a počas víkendov ambulancie pohotovostných služieb. Ministerstvo zdravotníctva sa preto rozhodlo zvýšiť mesačný paušál, ktorý dostávajú ambulancie pohotovostnej služby, z pôvodných 8 288 eur na 9 800 eur. „Pre toto navýšenie sme sa rozhodli z dôvodu skúseností z praxe, ktorá priniesla pre pevné ambulantné pohotovostné služby zvýšené náklady v súvislosti so mzdovým ohodnotením sestier či nárastom nepriamych nákladov na vybavenie ambulancie,“ uviedla hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová.


Hodiny čakania

Na chaos a dlhé čakania sa sťažovali najmä rodičia malých detí. Dôvodom bola práve novinka v zákone, že pohotovosť je otvorená len do 22-hodiny. „Náš šesťmesačný syn bol po očkovaní a mal zlú reakciu, tak sme museli ísť v sobotu na pohotovosť. Po hodinách čakania lekárka o 21.45 h. zahlásila, že končí a máme sa presunúť vedľa na urgentný príjem. A opäť sme čakali ako poslední, lebo tam už bola plná čakáreň ľudí, ktorí prišli pred tebou,“ opísala svoju skú­senosť zo začiatku februára mladá mamička Katka z Petržalky. Po tejto skúsenosti sa o pár dní, kedy počas víkendu potrebovala lekára zase jej dvojročná dcéra, počkala doma do 22.00 h. hodiny a prišla už rovno na urgentný príjem.

Toto by však už malo byť minulosťou. „Situáciu, ktorú opisujete, sa stala počas víkendu, kedy sa viac ako zdvojnásobil počet pacientov s akútnymi respiračnými ochoreniami. Kým počas pracovného týždňa sme denne ošetrili okolo 120 detí, počas víkendu lekári ošetrili viac ako 500 až 570 malých pacientov, ktorí k nám prichádzali aj zo vzdialenejších okresov ako napríklad z Trnavy, Galanty či Dunajskej Stredy. Staralo sa o nich päť lekárov pediatrov a jeden chirurg. Napriek tomu všetci pacienti s najzávažnejším zdravotným stavom, ktorí potrebovali akútnu zdravotnú starostlivosť, ju dostali okamžite a bez omeškania,“ potvrdila hovorkyňa NÚDCH Dana Kamenická.

Ako dodala, niektorí rodičia v takejto situácii namietajú, že na vyšetrenie treba dlhšie čakať. „Chceme všetkých ubezpečiť, že zdravotný stav dieťaťa sledujeme hneď po príchode na OUP. Každé dieťa je vyšetrené v triediacej ambulancii, kde sa ihneď zhodnotí závažnosť jeho zdravotného stavu a podľa toho je zaradené na vyšetrenie. Prednostne sú ošetrovaní najakútnejší pacienti, ktorí sú ohrození na živote, pacienti, ktorí na zvládnutie svojho stavu potrebujú hospitalizáciu, sledovanie na expektačných lôžkach a ďalej podľa závažnosti ich stavu. Pacienti s menej závažným zdravotným stavom musia, nie našou vinou, na vyšetrenie čakať dlhšie. Podľa našich skúseností zhruba 33 % vyšetrených detí nepotrebovalo na zvládnutie svojho zdravotného stavu predpísať medikamentóznu liečbu. Prichádzali na vyšetrenie s príznakmi, ktoré trvali kratšie ako tri hodiny a prišli skôr pre istotu,“ dodala hovorkyňa.

Nemocnica pracuje na viacerých projektoch, jedným z nich je aplikácia, ktorá jednoduchým užívateľským spôsobom dokáže rodičov zorientovať v tom, kedy ich dieťa potrebuje neodkladnú návštevu u lekára, kedy môžu s návštevou lekára počkať a kedy sa dá jeho zdravotný stav zvládnuť v domácom prostredí.
„Často dostávame otázky, či neplánujeme posilňovať služby na pracoviskách OUP. Verejnosť si už zvykla, že počas sviatkov a iných očakávaných udalostí sme vždy posilňovali služby lekárov v ambulanciách. V súčasnosti už pracujeme v tomto režime permanentne a ďalšie posilňovanie služieb už z kapacitných dôvodov nedokážeme zabezpečiť. Preto sme pristúpili k rozšíreniu OUP. V súčasnosti prebiehajú stavebné práce. Veríme, že v nových pod­mienkach dokážeme ošetriť ešte viac pacientov a v kratšom čase,“ uviedla D. Kamenická.

Cieľom nového rozšíreného OUP je podľa jej slov nielen rozšírenie priestorových kapacít, ale aj celková zmena organizácie práce na tomto frekventovanom pracovisku. „A to tak, aby pacient od prvého kontaktu s OUP vedel, že jeho zdravotný stav je lekárom známy a monitorovaný a podľa toho ďalej usmerňovaný na pracovisku v zmysle jeho závažnosti a potreby jednotlivých vyšetrení. Teda čo najskôr identifikovať vážne stavy a čo najskôr im poskytnúť neodkladnú zdravotnú starostlivosť,“ dodala hovorkyňa.
Boxový systém poskytovania zdravotnej starostlivosti umožní lekárom pracovať efektívnejšie, navyše pracovisko bude mať nové prístrojové vybavenie.

(lv)

Kedy pacient neplatí:

Pacient NEPLATÍ ZA OŠETRENIE na ústavnej pohotovosti:
-    v súvislosti s úrazom bezprostredne po jeho vzniku. Uvedené neplatí, ak úraz vznikol preukázateľne v dôsledku užitia alkoholu, inej návykovej látky alebo lieku užitého iným spôsobom, ako bolo odporučené lekárom,
-    ak ošetrenie trvalo viac ako dve hodiny,
-    ak bol pacient následne hospitalizovaný,
-    ak je poistenec maloletým dieťaťom a o poskytnutie starostlivosti žiada zariadenie, v ktorom je maloleté dieťa umiestnené na základe rozhodnutia súdu alebo orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,
-    držitelia zlatej Jánskeho plakety po preukázaní sú oslobodení od     poplatkov na urgentnom príjme,
-    tehotné ženy - ak im bola poskytnutá zdravotná starostlivosť v súvislosti s tehotenstvom.

Páčil sa vám článok?