Návštevník domu kultúry je tiež spotrebiteľ

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Niekedy sa mi zdá, že ma ľudia pokladajú za pannu Zázračnicu, ktorá má riešenie pre každú situáciu. Žiaľ, nie je to pravda, a preto dnešný príspevok začínam odmietnutím.

Čitateľ Ján E. sa totiž na mňa s dôverou obrátil so žiadosťou o informáciu, ako má postupovať, aby dosiahol výmaz spoločnosti s ručením obmedzeným. Jeho zahraniční spoločníci sa zrejme s finančných dôvodov hrajú na mŕtveho chrobáka a on je v nezávideniahodnej situácii. Vážený čitateľ, nemám poňatia, kto by vám pomohol. Zaoberám sa iba spotrebiteľským právom aj to z hľadiska poškodených spotrebiteľov. Podnikatelia či právne subjekty sa musia obrátiť na komerčných právnikov. Nie je to síce bezplatné poradenstvo, ale majú na to kvalifikáciu, a teda by mali za svoje rady niesť aj právnu zodpovednosť. Tú Fórum spotrebiteľov ako občianske združenie niesť nemôže, pretože súčasná legislatíva to neumožňuje.

Ďalší problém - tentoraz našej čitateľky - nie je oveľa jednoduchší. Pri návšteve detského predstavenia v jednom kultúrnom dome odložila kabáty v šatni, ako na to upozorňovali nápisy v tomto zariadení. Po predstavení, keď si veci zo šatne vybrala, si s údivom všimla, že má roztrhnutý rukáv na koženej bunde. Okrem toho jej bunda nebola zavesená, ale spadnutá na zemi, čo môže dosvedčiť jej manžel i matka. Žiadala teda o náhradu škody. U šatniarky nenašla pochopenie, preto sa správne obrátila na riaditeľa kultúrneho domu. Dostala odpoveď, ktorú citujem: „Po prešetrení veci konštatujeme, že pri bežnej manipulácii s odkladaním vecí v šatni DK nie je možné, aby došlo k takému poškodeniu, aké v liste opisujete. S poľutovaním vám preto oznamujeme, že vašej žiadosti nemôžeme vyhovieť.“

Naša čitateľka sa pýta, ako v danom prípade postupovať. Ťažká rada! Sama totiž priznáva, že pri tejto príhode nebola spísaná zápisnica s konštatovaním škody. Nemusia to byť celé stránky, stačí dátum a miesto vzniknutej škody a jej popis plus podpisy zúčastnených a svedkov. Takýto zápis je niečo ako náhrada pokladničného ústrižku, t. j. slúži ako identifikácia a je použiteľný v prípade, ak sa poškodený obráti na súd. V našom prípade by som si však rozmyslela, či súdnu cestu vôbec použiť. Môže sa totiž stať, že vzniknú ďalšie náklady, ktoré prevýšia cenu opravy a výsledok súdu bude negatívny.

Odhliadnuc od straty času a zbytočných nervákov by som si asi bundu nechala opraviť. Možno by som viac nenavštívila toto nespotrebiteľsky sa správajúce miesto, alebo rozhodne nepoužila viac ich šatňu. Ak sa naša čitateľka so svojimi negatívnymi skúsenosťami podelí aj so širšou rodinou či priateľmi - možno to na znížení vstupného pocíti aj dotyčná kultúrna ustanovizeň. Potom si jej riaditeľ či vedenie uvedomia, že návštevník je tiež spotrebiteľ, ktorý má nárok na komplexné služby, za ktoré zaplatí stále sa zvyšujúce ceny. Stále častejšie sa totiž stretávam s tým, že sa vedenie nejakej ustanovizne zbavuje zodpovednosti za pridružené služby. Osobne si myslím, že je to vrcholne nesprávne a neopodstatnené.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?

Najčítanejšie