Ochrana mena nie je samozrejmosťou

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Jar nastúpila akosi zhurta a azda aj trošku predčasne. Prirodzene, najviac to potešilo burinu, ktorá pohotovo rastie do utešených rozmerov. Predvídavý záhradkár pod vplyvom reklamy siahne po mechanizácii.

Z tohto súdka je aj príspevok našej čitateľky, ktorá si však neželá zverejnenie svojho mena (máme ho v redakcii k dispozícii). Keďže má väčšiu záhradu, kúpila si pred tromi rokmi kosačku - krovinorez. Žiadne „tintítko“, ale poriadneho macka známej, spoľahlivej značky Husquarna za 12 tisíc korún. V priebehu prvých dvoch rokov ju použila približne 20 x a potom kosačka vypovedala službu. Pre našu čitateľku nastala kalvária.

Od záhrady k vlaku dva kilometre, cesta vlakom do Bratislavy, domov verejnou dopravou, na druhý deň opäť dopravou až do Podunajských Biskupíc, kde asi jeden kilometer od zastávky je servisná opravovňa firmy, od ktorej kosačku kúpila. O váhe a rozmeroch kosačky si asi vie každý záhradkár urobiť obraz. Po troch týždňoch a zaplatení 1800 Sk pri preberaní v opravovni motorček naskočil a zarapkal - nuž nastúpila cestu späť. Po príchode do záhrady však kosačka opäť štrajkovala.

Toto sa opakovalo s väčšími či menšími peripetiami asi 6-krát, do októbra. Naša čitateľka nepochodila ani u SOI, ktorá dozoruje iba proces vybavovania sťažnosti v rámci záručnej lehotynuž obrátila sa na výrobcu do Švédska. Po zhruba mesiaci prišla odpoveď z Liptovského Hrádku, ktorou jej oznámili, že si dala opravovať kosačku u neautorizovaného predajcu i servisu a ponúkli jej vykonanie generálky za 7500 Sk. Za ponuku poďakovala a začala radšej počítať.

Jedno kosenie kosačkou ju vyšlo na 600 korún (12.000 : 20). Za 7500 Sk môže dať pokosiť záhradu obyčajnou kosou so stravou a pivom viac ako 10-krát a nemusí sa vláčiť s ťažkou a neohrabanou kosačkou. Záver si vyvodila pozoruhodný: u nás to tak chodí, že sa musíme učiť na vlastnej škode. Máme svetové ceny kosačiek aj opráv, iba zaplatené služby nie sú na svetovej úrovni!

Čo dodať? Nuž, žiaľ, aj zástupcovia firiem svetových značiek sa u nás na Slovensku správajú akosi neštandardne. A teraz nemyslím iba doteraz menovanú firmu. To, čo je pre ne doma samozrejmosťou - totiž ochrana svojho mena - akoby u nás neplatilo. Stačí si zalistovať v zahraničných časopisoch vydávaných na ochranu spotrebiteľov a hneď je vidieť rozdiel: čo k čomu firmy nielenže zašlú, prípadne opravia aj niekoľkoročné výrobky zdarma - ale často zašlú spotrebiteľovi úplne nový náhradný výrobok. Netvrdím, že je to úplne bežný postup, ale napríklad v rakúskom časopise Konsument každý mesiac uverejňujú do desať pochvál!

Naša čitateľka na záver svojho listu píše, že chce iba upozorniť rodinu záhradkárov, aby sa obracali na autorizované predajne a servisy. Je to skutočne najistejšia cesta, má však jedno veľké ALE. To si má spotrebiteľ najať službu, ktorá mu zistí autorizovanú predajňu? Nemali by mať nositelia značky záujem, aby im nikto nekazil dobré meno? Domnievam sa, že v poslednom roku 20. storočia by to nemal byť až taký problém!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?

Najčítanejšie