Záruku na tovar predávajúci nesmie skrátiť

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Veľmi ma teší, že naša spoločná spotrebiteľská rubrika ožíva a stále prichádza viac vašich písomných podnetov. Súčasne sa všetkým ospravedlňujem, ak je naša reakcia časovo posunutá. Uisťujem však všetkých, že listy čítam veľmi pozorne a využívam ich v rámci medializovania spotrebiteľských problémov.

Vzhľadom na skutočnosť, že Fórum spotrebiteľov pracuje čisto na báze dobrovoľnosti, nie je v našich silách odpovedať na vaše podnety písomne alebo telefonicky. Preto sledujte aj naďalej našu rubriku, kde sa pokúšame vaše problémy uvádzať na spoločného menovateľa. Napríklad dnes o možnosti uplatniť reklamáciu ako takú podľa zákona.

Kupujúci môže reklamovať chybu zakúpeného tovaru tam, kde tovar kúpil, resp. v inej predajni patriacej rovnakému podnikateľovi alebo v jeho nadriadenej zložke (podniku). To je dôležité v prípade, ak sa zo dňa na deň obchod uzavrie. Adresu ďalších predajní možno zistiť na príslušnej štátnej správe. Kupujúci musí hodnoverným - objektívnym spôsobom dokázať, že tam tovar kúpil. Najlepším dôkazom je pokladničný blok, preto si ho bezpečne uschovajte po dobu trvania záruky. A aké sú záručné lehoty vyplývajúce z občianskeho zákonníka, ktoré predávajúci nesmie skrátiť?

Pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, v deň nasledujúci po nákupe (napríklad niektoré mliečne výrobky, šaláty a pod.), pri potravinárskom tovare 8 dní, pri predaji krmív 3 týždne, pri predaji zvierat 6 týždňov a pri ostatných tovaroch 6 mesiacov. Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali dlhší čas, ustanovujú osobitné predpisy záručnú lehotu dlhšiu ako 6 mesiacov (napríklad pri stavbách, stavebných súčastiach...)

A teraz pozor, predávajúci je povinný dať kupujúcemu pri predaji záručný list s vyznačením záručnej lehoty. To sa vzťahuje predovšetkým na priemyselné výrobky. No pri všetkých tovaroch, na ktorých je priamo na veci alebo na pripojenom návode vyznačená lehota na použitie veci, sa záručná lehota nekončí pred uplynutím tejto lehoty!

Uvedené záručné lehoty sú stanovené občianskym zákonníkom ako minimálne. Predávajúci ich môžu predĺžiť, v nijakom prípade ich však nemôžu skracovať. Reklamovať možno všetky chyby výrobkov okrem takých, na ktoré bol spotrebiteľ vopred upozornený. Napríklad vzhľadové chyby zlacnených výrobkov môže spotrebiteľ akceptovať, nie však tzv. nereklamovateľnosť sezónneho či iného výpredaja ako takého.

Častý problém posledných rokov, keď spotrebiteľ jednoducho nevie uplatniť reklamáciu z dôvodu, že ju predávajúci nechce prijať, sa môže riešiť napríklad tak, že požiadate o písomné zamietnutie prevzatia reklamácie. Ďalšia možnosť je zaslať výrobok na adresu predávajúceho v čase záruky a, samozrejme, dobre uschovať aj doklad o podaní.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?

Najčítanejšie