Obchodníkov za zavádzanie nepostihujú

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

So stúpajúcimi cenami klesajú reálne príjmy obyvateľov, čo im, samozrejme, na dobrej nálade nepridáva. Predovšetkým ľudia, ktorí majú hlboko do kapsy, poriadne zvažujú, čo a kde nakúpiť, aby čosi ušetrili predovšetkým na tovare dennej spotreby.

Z tohto pohľadu sú ochotní na seba vziať nepohodlie pri nákupe či dlhšiu cestu do vyhliadnutej predajne. Ako pochodila naša čitateľka pri svojej snahe o racionálny nákup, už vyberáme z jej listu. Pani J. V. píše:

Tak, ako dostávam vaše noviny, nájdem si v schránke i mnohé propagačné letáky s ponukou výhodnej kúpy tovaru, ktoré využívajú najmä všetci tí, ktorých finančná situácia nie je vábivá. Zaujala ma aktuálna ponuka obchodov BILLA, ktorá platila od 7. 2. do 20. 2. 2000. Množstvo tovaru za veľmi výhodné ceny. Preto sme sa s veľkým entuziazmom a nádejou, ako dobre nakúpime a koľko ušetríme, vybrali 10. februára s priateľkou, ktorá je na materskej dovolenke a má viacčlennú rodinu, z Dlhých dielov do predajne BILLA v Petržalke. Veľké však bolo naše prekvapenie, keď ani jeden zo 6 tovarov nemali. Odôvodnenie jednej pracovníčky predajne bolo: Nedodali tovar. Ešte väčšie bolo naše prekvapenie, keď ani 11. 2. nedodali tovar. Oklamali sme sa ako malé deti farebnými vábivými letáčikmi predajne a jej ponúkanou „každodennou výhodou“. A pani J. V. končí konštatovaním presláveného výroku nášho politika "Na Slovensku je to tak".

V dôsledku nešťastného zadelenia obchodu do tzv. voľných živností, pre ktorú nie sú predpísané žiadne kvalifikačné predpoklady, sa na obchodovanie u nás dalo veľa naivných, ale aj špekulatívnych ľudí. Ich jedinou kvalifikáciou bola predstava, že v obchode sa rýchlo točia peniaze. Tak isto nešťastné (priskoré, bez skutočne konkurenčného prostredia) liberalizovanie cien, takýchto „tiežobchodníkov“ v ich predstavách iba utvrdilo. A zákonite sa to začalo mstiť na koncovke - teda u spotrebiteľa. Neschopnosť výhodne nakúpiť či už pre nedostatok kontaktov alebo neznalosť dobrých zdrojov zapríčinila pre obchod vysoké vstupné náklady za tovar.

Stále sa zvyšujúce režijné náklady za predajné priestory, energiu a podobne, nútili našich zbohatnutiachtivých tiežobchodníkov zvyšovať ceny pre spotrebiteľa. Ten reagoval znížením nákupov, čo znižuje zase obrat obchodu. A pekelný kruh sa uzatvára. Najzložitejšia podoba sa totiž premieta až do štátneho rozpočtu. Celý skutočne trhový svet vie, že obrat nemožno nahradiť cenou. Preto sa obchod na celom svete pokúša nalákať spotrebiteľa na rôzne výhody. Aj na Slovensku je už usadených niekoľko veľkých zahraničných obchodných reťazcov. Ich obrovskou výhodou pre spotrebiteľa je nižšia cena výrobkov, ktorú dosahujú práve vďaka vysokej profesionalite pracovníkov a výhodným dodávkam.

Skutočnosti, ktoré naša čitateľka opisuje, by sa v „domovskej“ firme nemohli stať. Okamžite by totiž nasledovali tvrdé sankcie za zavádzanie spotrebiteľa vyplývajúce z tamojších zákonov. Aj my máme zákony, ktoré by mali chrániť spotrebiteľa pred akoukoľvek krivdou. Napríklad v tomto prípade uhradením nákladov za cestu z Dlhých dielov do Petržalky a to dvakrát. Pravdivosť výroku, že na Slovensku je všetko trochu inak, potvrdzuje aj správanie renomovaného subjektu. Dožijeme sa, že bude aj inak?

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?

Najčítanejšie