O ekonomike nakoniec rozhoduje zákazník

27.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Publikovanie vašich problémov je často poslednou možnosťou, ako chytiť za chvost unikajúceho zajaca v podobe pochybného podnikateľa, poskytovateľa služby alebo aj nedôstojného zákona.

Že ma za to časť spoluobčanov (grupujúca sa z tejto skupiny) nemá príliš v láske, to chápem. Menej už chápem, prečo sa takmer všetky negatívne ohlasy zaraďujú do kategórie anonymov. Nikomu neupieram jeho vlastný názor, ba občas by som sa s chuťou stretla so svojimi „opozičníkmi“. Možno by z toho bol aj vzájomný úžitok.

V súvislosti s prípadom nášho čitateľa, ktorý nám napísal svoju skúsenosť s taxislužbou, som dostala niekoľko telefonátov a jeden písaný príspevok. Pre doplnenie, ak mám zhrnúť všetky pripomienky - je pre spotrebiteľa výhodné iba použitie taxíka, ktorý patrí niektorej taxislužbe, t.j. takého, ktorý má na dverách telefónne číslo centrály. V prípade nejasností okolo žiadanej ceny je možné na základe potvrdenky uplatniť reklamáciu. Každá centrála si už vybaví prípadnú nekorektnosť so svojím pracovníkom.

Zrejme všetci telefonujúci boli zamestnancami organizovaných taxislužieb, ktorí považujú neorganizovaných vlastníkov licencií za konkurenciu. No jediný pisateľ (iba s krstným menom) ma o. i. viní z nekvalifikovaného populizmu, jednostranného, neobjektívneho, žlčovitého a hlavne proti podnikateľom zaujatého človeka, navyše píšuceho v populisticko-slangovom štýle občas emotívne podfarbenom. A pýta sa: „aké fórum majú podnikatelia (hlavne drobní) na obranu voči arogantným, drzým a nepoctivým zákazníkom, štátnym úradníkom, kontrolórom a iným sekírantom a ľuďom ako som ja, ktorí si liečia komplexy z vlastnej neschopnosti podnikať, či hľadajú sebarealizáciu v lacnej roli bojovníka za práva chudobných a podvedených“. A na to mu patrí odpoveď!

Fórum pre podnikateľov v zmysle bezplatnej poradne, kde sa angažujú neplatení odborníci, naozaj nepoznám. Zato viem o niekoľkých organizáciách, ktoré poskytujú platené služby pre podnikateľov. A hádam aj ja sa mám právo pýtať: akým právom by ste chceli, aby vám špičkoví odborníci radili zadarmo? Aj to už tu bolo, pamätáte sa? Ja áno! Mala som tú česť robiť 29 rokov na „stranícky“ kvalifikovaných šéfov, ktorí neboli ani schopní „predať“ výsledky práce iných. A čuduj sa svete po 89. riadia firmy. Aj o tom je skutočnosť, že bankroty rastú ako huby po daždi a tunelovanie je štátnym športom.

Podnikať naozaj treba vedieť. Nahradiť obrat, ktorý je výsledkom kvalitnej práce iba zvyšovaním cien, je cesta do pekla. A či už sa to niekomu páči alebo nie - zákazník rozhoduje o ekonomike. Ak nesiahne do peňaženky, najprv krachuje obchod, hneď po ňom výroba, dopravné služby, sklady, reklamné agentúry a na základe nezamestnanosti sa môže zrútiť sociálny systém. Uisťujem vás, že poznám obe strany pultu. Ak som sa vedome postavila na stranu spotrebiteľov a bezplatne im venujem svoj čas, neznamená to, že ma nemôžu podnikatelia požiadať o radu. Pravda, to už nie bezplatne.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?

Najčítanejšie