Viete, že ako pacient môžete hlásiť, ak ste neboli spokojný s ošetrením?
Zdroj: Shutterstock
Nespokojnosť s prístupom lekára, vyberanie poplatkov či odmietnutie ošetrenia – to všetko môže nespokojný pacient hlásiť. Bratislavský samosprávny kraj tento rok dostal 209 podnetov v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Pacientom prekážalo objednávanie na vyšetrenie, nevydanie príjmových dokladov, ako aj nedodržiavanie ordinačných hodín lekárov.
Do pôsobnosti Bratislavského samosprávneho kraja patrí i riešenie podaní podnetov občanov na nespokojnosť s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Župa tento rok riešila 209 podnetov. ,,Z nich bolo 120 neopodstatnených, 25 odstúpených, 20 riešené správnym konaním a 41 bolo nevybavených a podnety boli vzaté späť,“ uviedla hovorkyňa Lucia Forman.
Išlo podľa nej o podnety rôzneho typy ako manažment pacienta, harmonogram prác, objednávanie na vyšetrenie ako aj objednávanie cez portál, vypísanie návrhu na kúpeľnú liečbu, podnet za odstránenie znamienka, neodovzdanie zdravotnej dokumentácie, nevydávanie príjmových dokladov, nedodržiavanie ordinačných hodín, odmietnutie ošetriť nerajónneho pacienta špecialistom, nezabezpečenie zastupovania počas neprítomnosti, nedodržanie personálneho zabezpečenia, etika lekára a sestry
,,Z dôvodu možného porušenia platných právnych predpisov vedie BSK voči poskytovateľom zdravotnej starostlivosti 20 správnych konaní,“ dodala Forman s tým, že 25 podnetov odoslala na iné inštitúcie, jeden podnet bol odovzdaný polícii.
Ak má pacient pochybnosti o tom, či zdravotnícky pracovník poskytol správne ošetrenie, môže sa obrátiť aj na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Podnet treba poslať písomne alebo elektronicky. „Občania sa môžu obrátiť na úrad, keď sú nespokojní so zdravotnou starostlivosťou, ktorá im bola poskytnutá, majú výhrady k liečbe, stanoveniu diagnózy, postupu lekára, pretrvávajú u nich zdravotné ťažkosti a podobne. Podnet by mal obsahovať meno, priezvisko, adresu, prípadne telefonický kontakt osoby, ktorá podnet podáva, ďalej identifikačné údaje o lekárovi alebo nemocnici a opis problému s určením časového obdobia“,“ uvádza bratislavská župa.
Okrem toho sa nespokojný pacient môže obrátiť so sťažnosťou aj na svoju zdravotnú poisťovňu, vedenie nemocnice, ministerstvo zdravotníctva, príslušné komory – Slovenská lekárska komora a Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek. Pomôcť môže aj Asociácia na ochranu práv pacientov.
Pri podávaní písomného podnetu je potrebné uviesť:
- meno a priezvisko, adresu, prípadne telefonický alebo emailový kontakt osoby, ktorá podnet podáva,
- identifikačné údaje o lekárovi alebo nemocnici,
- opis problému s určením časového obdobia.
(ben)