Stojíte v dopravnej zápche? Nenadávajte: Spôsobujete ju aj vy
Zdroj: TASR
Pre väčšinu ľudí žijúcich v Bratislave sa auto stáva miestom, kde strávia veľkú časť svojho pracovného týždňa a na konci dňa aj celého života. Aj keď má naše hlavné mesto iba pol milióna obyvateľov, dopravné zápchy by nám mohli závidieť aj oveľa väčšie metropoly sveta.
Bratislava má v prepočte na tisíc obyvateľov viac áut ako susedné hlavné mesto Rakúska - Viedeň, kde žije viac ako 1,7 milióna obyvateľov. Enormný počet áut zamoruje ovzdušie, obsadzuje verejné priestory, spôsobuje hluk, prach a znižuje kvalitu života ľudí v meste. Všetky tieto autá prúdia ulicami mesta a parkujú kade-tade na chodníkoch, trávnikoch. Cestovanie autom pritom spôsobuje problémy aj samotným vodičom, sú často v strese, stratu času, majú bolesti chrbta.
Výsledkom dnešného dopravného chaosu je, že ako ľudia žijúci v Bratislave sa prestávame na ulici cítiť bezpečne. Ľudia využívajú auto aj na úplne krátke vzdialenosti, čo by sa dalo nahradiť chôdzou, MHD alebo jazdou na bicykli. Od spustenia projektu Slovnaft BAjk začalo brázdiť ulice viac cyklistov, čo je pozitívne, lebo nestojíte v kolónach, nemáte problém zaparkovať. Navyše, bicyklovanie je zdravé, neničí životné prostredie, spôsobuje pocit šťastia a zvyšuje výkonnosť v práci. Na to, ale aby sme mohli cestovať bezpečne na bicykli potrebujeme bezpečné cyklotrasy, čo dúfajme, bude v budúcnosti vyriešené k spokojnosti cyklistov.
Do Bratislavy prichádza z ostatných prímestských miest až 120 až 150-tisíc áut prevažne s jedným pasažierom. Priemerný bratislavský vodič strávi čakaním v kolóne priemerne 30 hodín ročne. Pre ľudí, ktorí cestujú z Rovinky a všetkých dedín za ňou, je to ešte viac. Keď zoberieme do úvahy, že takto človek cestuje celý svoj aktívny život (už cca od 7 rokov kvôli škole, neskôr za prácou až do dôchodkového veku), nazbiera sa tých hodín skutočne veľa a to počítame len cestu do práce a z práce.
Okolo 150-tisíc Slovákov teda čakaním v zápche premárni celkom 1 653 hodín = 68 dní = 2,2 mesiaca svojho života. Tento čas sa dá využiť určite aj zmysluplnejšie, nepríklad dovolenkovaním, venovaním sa svojim záľubám alebo strávil čas s rodinou. Keby sme do tohto času nerátali noc, ale iba aktívnu časť dňa, o ktorú v podstate ide, v stojacom aute sa vodič oberá o dvakrát viac času, čiže 4,5 mesiaca bdelého života. To znie takmer ako väzenie.
V roku 2017 len vrámci kampane Do práce na bicykli ušetrilo 8 532 účastníkov 315-tisíc kilogramov oxidu-uhličitého. Na to, aby sme ale mohli efektívnejšie využívať inú dopravu ako automobilovú, potrebujeme teda lepšiu infraštruktúru.
Dánska Kodaň má 775 033 obyvateľov, širšia kodanská mestská oblasť až 1,3 milióna. Z týchto ľudí až 41% využíva na presun bicykel. Zvyšok percent tvoria cestujúci v autobusoch, vlakoch a autách. Cyklisti sa tam cítia bezpečne, pretože majú vybudovaných až 390 km oddelených cyklotrás od ciest, ktorými sa dostanete úplne všade. Okrem zdravotných benefitov je týmto spôsobom aj množstvo ušetrených emisií.
(nc)