FOTO: Asi by ste neuhádli, koľko by malo mesto zaplatiť za tieto betónové schody v Petržalke!
Zdroj: Marek Marko
Na parkovisku medzi Bosákovou a Mlynarovičovou ulicou v bratislavskej Petržalke boli dlhé roky len drevené schody na kovovej konštrukcii, ktoré sa hlavné mesto rozhodlo nahradiť betónovým schodiskom aj s bezbariérovou šikmou plošinou pre chodcov a vozičkárov. Bolo by to chvályhodné, kebyže dielo nestálo vyše 28-tisíc eur!
Zo sumy, ktorú Generálny investor Bratislavy patriaci pod Magistrát hlavného mesta SR za obnovu drevených schodov a vybudovanie murovaného schodiska zhotoviteľovi stavby zaplatí, by sa väčšine Bratislavčanov asi poriadne zakrútila hlava. Podľa zmluvy bola cena za výsledné dielo vyčíslená na 28 728,96 eur, pričom je v tom započítaná aj projektová dokumentácia v hodnote 2000 eur s DPH. „Akurát včera sme nové schodisko odovzdali do užívania verejnosti,“ povedal pre Bratislavské noviny stavbyvedúci, ktorého sme sa pochopiteľne chceli opýtať aj na to, čo bolo na tejto stavbe také drahé, že zaň mesto muselo zaplatiť sumu, za ktorú by ste si mohli kúpiť luxusnú limuzínu či domček na vidieku. „Všetky činnosti, ktoré sme museli vykonať, boli súčasťou zmluvy predloženej investorovi. Ten dokonca počas stavebných prác do stavebného procesu vstúpil a chcel, aby sme nenechávali pod schodmi voľný priestor, lebo by sa v ňom mohli hromadiť odpadky a tvoriť neporiadok. Takže sme napokon museli vyplniť betónom nielen pôvodnú konštrukciu, ale celý objekt, čo si vyžiadalo o 40 percent viac materiálu ako bolo pôvodne navrhované v projektovej dokumentácií.“ Robotníci podľa jeho slov museli najskôr vysekať pôvodný betón a asfalt, poodvážať odpad na skládku, potom vyhĺbiť takmer meter hlboký a tri metre široký a štyri metre dlhý základ pre budúce schody a plošinu, v ktorých konštrukcii je dosť veľa železa. „Použili sme špeciálny elastický betón, ktorý sa nebude mrviť a vydrží v zime napríklad aj chemický posyp, po dokončení to muselo byť oplotené 28 dní, kým betón poriadne stvrdne a navyše sa pracovalo v sťažených podmienkach, keďže sme neboli pripojení na žiadnu elektrickú prípojku, ale sme si energiu museli vyrábať sami z alternatívnych zdrojov. Takisto aj prenájom mobilného WC niečo stál. Všetky položky sa dajú pozrieť v projektovej dokumentácii, ktorá je súčasťou zmluvy.“ Tú Generálny investor Bratislavy uzavrel v máji tohto roku so živnostníkom Ing. Martinom Mikulajom a jeho firmou CARNI HERBA, ktorého sme sa takisto kontaktovali a ten nám poslal mailom nasledujúce vyjadrenie: „Predmetná zákazka bola kalkulovaná na základe predpokladaného výkazu výmer, ktorý predložil investor k súťaži. V zmluve je uvedené, že naša firma dodá dielo, ktorého súčasťou je aj realizačná projektová dokumentácia so spracovaným položkovým výkazom výmer dodaných materiálov a služieb potrebných na zrealizovanie diela. Práce sa momentálne dokončujú a finalizuje sa súpis vykonaných prác podľa skutočnosti. Jednotkové ceny sú obvyklé na trhu, dodané množstvá sú merateľné a pri mnohých položkách nižšie ako bol rozsah pôvodne predpokladaný. O výške konečnej fakturácie môžem vás i verejnosť informovať po jej odsúhlasení a prebratí s investorom."
Fotografia nových schodov, ktoré majú vraj aj špeciálnu protišmykovú úpravu a pozinkované zábradlia, sa medzitým objavila na sociálnej sieti a to aj vďaka občianskemu aktivistovi Miroslavovi Dragunovi. Ten je presvedčený o tom, že zmluva bola pre mesto nevýhodná a výsledná suma je predražená. „Najvyššia ponuka, ktorú som dostal dnes bola maximálne 8000 €, s tým, že veď by išlo o verejnú zákazku,“ napísal do statusu k zverejneným fotografiám, pod ktorými sa rozvinula celkom pestrá diskusia. V nej sa niektorým ľuďom nepáči napríklad to, že schody zbytočne zabrali dve parkovacie miesta, ale jeden z najvtipnejších komentárov sem pridal Martin O., keď napísal: „Ten pocit, keď zaparkuješ v Petržalke a schody na parkovisku sú drahšie ako tvoje auto.“ Michal zase vyjadril nádej, že za tú cenu tam museli vybudovať zároveň aj nejaký tajný sarkofág. Naopak Peter Š. navrhol, aby sme to celé brali z tej lepšej stránky: „Máme tu najdrahšie betónové schody. Možno to pritiahne turistov.“ A čo si myslíte o cene nových schodov a rampy pre peších a vozičkárov na petržalskom parkovisku vy?
ars, foto: Ľuboš Šmidák, Marek Marko