FOTO Vráti sa na Dunaj legendárny Kamzík? Po Bratislave sa možno budeme presúvať aj lodnou dopravou

24.5.2018
0
Propeler - loď Kamzík v časoch svojej najväčšej slávy

Zdroj: KOTP

Páčil sa vám článok?

Budova Propeleru na Rázusovom nábreží v Starom Meste by mohla opäť slúžiť svojmu pôvodnému účelu. No navyše na Dunaji by sa mala obnoviť lodná doprava, ktorou by sme sa mohli presúvať podobne ako MHD napríklad od Nového Lida k River Parku či na Devín, pričom budova Propeleru by bola jednou z jej zastávok. Či ste za, vyjadrite sa v našej ankete.

Navrhuje to staromestský poslanec Matej Vagač, ktorý dnes pri budove bývalého Propeleru predstavil svoje zámery spolu predsedom Klubu ochrany technických pamiatok Jakubom Ďurindom a bývalým lodným konštruktérom Jiřím Mandlom, spoluautorom slávnej lode Kamzík, ktorá práve tu premávala medzi Starým Mestom a Petržalkou. 

„Dunajské nábrežie považujem za najhodnotnejšiu časť Bratislavy. Je tu nielen kontakt s riekou, ale na tomto mieste aj vyúsťuje pešia zóna a keď sa zrekonštruuje SNG, vznikne krásny verejný priestor,“ vyjadril sa dnes Vagač, ktorý uspel medzi poslancami s návrhom, aby sa pôvodná súťaž na využitie budovy bývalej kaviarne zastavila. Jej kritériom bola totiž iba najvyššia cena, čo by zrejme prinieslo využitie objektu iba ako reštaurácie či kaviarne. „Ide o to, aby sme vrátili pôvodný zámer, prečo tu táto budova a jej dvojička na druhej strane Dunaja stojí. Od roku 1930 je to postavené ako zastávka vodnej osobnej a verejnej dopravy. Iniciujeme vypísanie súťaže, ktorá by zadefinovala v prvom rade obnovu verejnej dopravy na Dunaji, v druhom rade by to bola obnova tohto verejného priestoru a až v treťom rade prenájom budovy. Jej doplnková funkcia by mohla byť pokojne aj kaviareň, ale hlavne by slúžila ako turistický bod. Ponúkanie služieb pre turistov na nábreží je veľmi dôležité, či už je to toaleta alebo informačné brožúry, lístky...“ vysvetlil Vagač.

FOTOGALÉRIA (11 obrázkov):

​Podľa neho je obrovskou škodou, že Bratislava nevyužíva potenciál rieky na verejnú vodnú dopravu – na rozdiel od miest na riekach ako Paríž či Budapešť, kde premávajú lodné linky ako turistické a dopravné spojenia. Vodná osobná preprava by mohla obsluhovať bližšie (Eurovea, River Park), ale aj vzdialenejšie časti samotného mesta (Devín, Čunovo - Danubiana), ako aj prímestskú dopravu z južných obcí (Hamuliakovo, Šamorín).  Najľahšie dosiahnuteľnou by mohla byť obnova kyvadlového spojenia staromestského a petržalského brehu, tzv. propeleru, ktorý by okrem premávky medzi brehmi mohol obsluhovať aj vzdialenejšie centrá – napr. od Eurovey cez Nové Lido, Zuckermandel až po River Park.  „Budem kontaktovať kolegov poslancov MČ Petržalka, mestských a župných poslancov, aby začali uvažovať o obnovení vodnej dopravy na Dunaji a aby v príprave rozpočtu na rok 2019 zvážili vyčlenenie financií na obnovu plavby legendárneho propeleru,“ dodal Vagač.

Propeler fungoval v Bratislave 110 rokov, od roku 1893 do roku 2003. Spojenie bolo počas prevádzky obsluhované viac ako siedmimi plavidlami.„Do dnešných dní sa z nich dochovali dve, ktoré si dnešné generácie môžu pamätať. Tým starším je bočno - kolesový parníček Devín, ktorý sa predtým volal Dunaj, pokiaľ viem, dodnes sa nachádza vo Vlčom hrdle, ale ide len o trup a aj to v dosť biednom stave. Druhým je katamarán Kamzík, ktorý slúžil na konci prevádzky propeleru od roku 1978 do roku 2003. Potom bol odstavený v Zimnom prístave, kde je dodnes a po rekonštrukcii by bol prevádzkyschopný,“ uviedol Jakub Ďurinda.

Podľa jedného z konštruktérov Kamzíka sa táto loď tešila veľkej obľube u Bratislavčanov a nebola to náhoda. „Kamzík bola prvá loď postavená kompletne v bratislavskej lodenici, ktorá slúžila ako opravárenská lodenica pre plavebný podnik ČS Dunajplavba. Kamzík bol projektovaný, stavaný a daný do prevádzky práve tu. Zaujímavý je aj svojou koncepciou. Má väčšiu stabilitu, menší odpor a otvorenú veľkú palubu, čo ľudia veľmi obľubovali. Od vody ich neoddeľovali nijaké steny ani sklá, len zábradlie,“ vysvetlil jeho konštruktér Jiří Mandl.

(ms)

Páčil sa vám článok?