FOTO: Z idylky stavenisko. Na Jarovskom ramene medzi hausbótmi už budujú diaľnicu

20.4.2018
0
Práce medzi Zemníkom a Jaroveckým ramenom

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Pokoj obyvateľov preslávených bratislavských hausbótov na Jarovskom ramene narušili bagre a tatrovky. naplno sa tu totiž rozbehla výstavba obchvatu Bratislavy. Ako to tam momentálne vyzerá, si pozrite vo fotogalérii v článku.

Desiatky hausbótov, ktoré „kotvia“ pri Jarovskom ramene, sa v minulosti zviditeľnili najmä konfliktom ich obyvateľov s aktivistami a ochranármi. Miestni si totiž svojvoľne upravovali aj priľahlé brehy, na čo však nemali právo. Teraz však do lokality zasiahli oveľa väčšie stavebné úpravy, ako sú zásahy hausboťákov, výstavba obchvatu Bratislavy, konrétne úseku diaľnice D4 Jarovce – Ivanka sever (prepojenie diaľničných ťahov D1 a D2).

​Ako sme sa presvedčili na vlastné oči, práce sa už naplno rozbehli. Priamo pri Jarovskom ramene je už vyrúbaný pás lesa, ktorý sa zmenil na stavenisko zaplnené strojmi. Ponad Jarovské rameno, vedľajšiu veslársku a kanoistickú dráhu Zemník a ponad hlavný tok Dunaja totiž povedie most.  

V médiách sa už objavili informácie, že zúfalí obyvatelia hausbótov sa snažia svoje príbytky predať. Vybrali sme sa teda medzi nich. K niektorým hausbótom sa už nedostanete po tichej lesnej cestičke, ale musíte prechádzať aj cez prašnú stavbu a vyhýbať sa premávajúcim tatrovkám. Zašli sme do lokality, ktorú miestni obyvatelia názývajú Rozprávka. Je to aj v rámci Jarovského ramena asi najlukratívnejšie miesto pre domy na vode. Zaujímalo nás teda, ako sa jeho obyvateľom, z ktorých mnohí tu žijú celoročne, zmenil život.

Jeden z nich, pán Imrich Rák, nás ochotne prijal a ukázal nám i svoje obydlie. Odísť sa rozhodne nechystá, naopak, svoj domček na vode prerába. „Tie správy o predaji som čítal aj ja, ale neviem o tom,“ povedal pán Imrich. My sme našli na realitných stránkach päť inzerátov, v ktorých miestni ponúkajú svoje príbytky na ramene. Pripravte sa na to, že zaplatíte rovnakú sumu, ako za hociktorý bratislavský byt, i viac. A musíte si dať pozor, či nekupujete iba hausbót bez stojiska, ktorý vám je bez neho takmer nanič.

Keď vchádzame k pánovi Imrichovi do obydlia, pochopíme, prečo sa mu tu tak páči. Nachádzame sa vlastne v moderne vybavenom byte s príjemnou terasou priamo na vode. Keby ste nevedeli, že ste na hausbóte, zvnútra to okrem krásneho výhľadu za oknami nemáte ako postrehnúť. Pán Rák priznáva, že stavba diaľnice im život  komplikuje, bývalá idylka je preč. „Kúpil som to iba minulý rok v júni, žijem v Maďarsku, taktiež pri vode, ešte si to tu prerábam. Fakt je, že na stavbe sa práši, vyrúbali množstvo stromov a do vody sa dostalo veľa zeminy. Sľubujú, že ju odtiaľ dostanú, ale neviem si to celkom predstaviť. Musí pri tom vzniknúť obrovské bahno,“ vysvetľuje pán Imrich. Dodáva však, že on osobne z diaľnice až také veľké obavy nemá, nemyslí si, že keď bude hotová, nejako fatálne naruší život priamo v ich lokalite. Jeho hausbót bude od nej naďalej oddelený lesíkom. Prednedávnom si dal i skontrolovať kvalitu vody zo studne, ktorú používa, a ukázala sa ako maximálne vyhovujúca.

​Horšie obišli tí, ktorým budúci most povedie priamo cez miesto ich obydlia. Hausbót však má oproti bežným domom jednu veľkú výhodu. V prípade potreby ho môžete premiestniť, takže niektorí obyvatelia sa v rámci zátoky jednoducho presťahovali.

FOTOGALÉRIA:

S výstavbou mosta nemá problém ani ďalší z majiteľov hausbótov Juraj. „Vôbec neviem o tom, že by sa ich ľudia zbavovali alebo že by klesala ich cena. Niekoľko inzerátov na predaj hausbótov na Jarovskom ramene by ste našli vždy, aj pred rokmi. Tí, čo boli pod budúcim mostom, sa presťahovali. Ale počul som, že sa možno niektorí dokonca chcú po dokončení stavby vrátiť na pôvodné miesto. Prekáža im pečúce slnko a takto budú v tieni,“ vysvetlil nám.

Ako sme zistili  na ministerstve dopravy, presťahovať sa muselo nakoniec iba šesť hausbótov. „Na základe rokovaní medzi ministerstvom dopravy, Slovenským vodohospodárskym podnikom a koncesionárom (spoločnosť Zero Bypass Limited - pozn. red.) sa podarilo zredukovať počet hausbótových státí, ktoré musia byť presunuté/zrušené kvôli výstavbe diaľnice D4 (most cez Dunaj) z pôvodného rozsahu 22 hausbótov situovaných v ochrannom pásme diaľnice na šesť,“ informovala nás hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. 

V minulosti sa miestni obyvatelia zviditeľnili spormi s ochranármi, čelili totiž kritike, že nelegálne stavebne upravujú brehy. Ako vysvetľuje pán Rák, také niečo je väčšinou minulosťou a on dokonca odstraňuje všetko, čo na brehu zanechal predchádzajúci majiteľ. Dodáva však, že na bezohľadnosť jedného z majiteľov hausbótov teraz doplácajú všetci, keďže sa na nich úrady zamerali. Jeden z majiteľov totiž desiatky metrov od hausbótu osadil kovovú bránu pred vstupom na pozemok, ktorý mu nepatrí a dokonca si tu vysadil desiatky ovocných stromov. V konečnofm dôsledku na to doplatia skôr tí, ktorí pokyny úradov rešpektujú . „Zať vlastní hausbót oproti a nemôže mať ani na konári na špagáte zavesenú hojdačku pre dieťa, musí ju dať dole,“ vysvetľuje pán Imrich. Napriek problémom sa mu tu však páči a odísť sa rozhodne nechystá. Život tu mu pripadá ako ideálne strávený dôchodok.

(ms)

Páčil sa vám článok?