Nechcete cestovať v MHD ani si platiť za taxíky? Testovali sme mobilnú aplikáciu na prepravu osôb...
Po tom, ako Okresný súd v Bratislave vydal rozhodnutie, že Uber nesmie v našom hlavnom meste prevádzkovať taxikárske služby, značná časť vodičov Uberu prešla k podobnej mobilnej aplikácii Taxify. Bratislavské noviny ju niekoľko dní testovali a využívali na presuny našich redaktorov po hlavnom meste a radi sa s vami podelíme o ich poznatky...
Mobilná aplikácia Taxify fungovala na Slovensku niekoľko mesiacov súbežne s Uberom a vyvinuli ju v Estónsku, ale zďaleka nebola u nás ani vo zvyšku Európy či sveta až taká obľúbená, populárna a rozšírená ako jej starší americký „brat“ Uber. Princíp je veľmi podobný u oboch aplikácii. Ten, kto má osobný automobil a chcel by si ním občas privyrobiť tým, že bude po Bratislave voziť prípadných záujemcov, sa musí najskôr zaregistrovať. Mal by spĺňať aspoň základné požiadavky, teda okrem auta mať vybavenú kartu vodiča (zoznam dopravných priestupkov) a čistý výpis z registra trestov. O psychotestoch sa síce tiež hovorí, že by mohli byť jednou zo základných podmienok vykonávania tejto činnosti podobne, ako je to napríklad u profesionálnych vodičov, ale zatiaľ to pre tých, čo sa zaregistrujú v Taxify ako vodiči svojich áut, povinné nie je. Niektorí nám počas jázd tvrdili, že by s tým nemali najmenší problém, ak by ich museli každých päť rokov absolvovať spoločne s lekárskou prehliadkou. Ministerstvo dopravy sa takisto snaží, aby sa čo najskôr prijala taká legislatíva, v ktorej by platili rovnaké podmienky podnikania v cestnej doprave pre všetkých, teda napríklad aj pre Uber či Taxify, ktoré sa dajú považovať za alternatívne taxislužby.
Aké sú výhody Taxify?
Podľa neoficiálnych štatistík pracovalo pre Uber tesne predtým, ako pozastavil svoju činnosť v Bratislave asi 500 ľudí. Približne 300 prešlo práve do aplikácie Taxify, čo spôsobilo, že zrazu bolo oveľa viac voľných osobných vozidiel, ktoré však nemali koho voziť. Až polovica zákazníkov, ktorí v našom hlavnom meste využívali Uber, totiž pochádzala zo zahraničia. Táto aplikácia je totiž rozšírená takmer po celom svete a mnohí si odvoz objednávali doslova ešte zo vzduchu, teda z paluby lietadiel, ktoré pristávali na bratislavskom letisku. Taxify má smolu, že ho až tak veľa cudzincov nepozná a tým pádom ani nevyužíva. Pre Bratislavčanov to však je skôr výhodou, pretože sme uskutočnili asi 20 jázd cez Taxify a ani raz sa nám nestalo, že by nebol k dispozícii žiaden voľný voz, ako sa to pri telefonovaní na dispečing bežnej taxislužby často stávalo. Bez ohľadu na to, v ktorej časti mesta sme sa nachádzali, tak po ťuknutí objednávky do mobilného telefónu sa v priebehu niekoľkých sekúnd na obrazovke objavila informácia o tom, že auto príde v čase od 1 minúty najneskôr do 5 minút. Zároveň ste na mapke mohli prostredníctvom GPS sledovať, ako sa k vám váš odvoz blíži. Nakoľko ide o súkromné automobily, ktoré nie sú nijako označené, na rozdiel napríklad od tých, ktorí fungujú cez Hopin a na vozoch musia mať nálepku s logom tejto taxikárskej aplikácie, tak je dôležité si zapamätať typ auta, prípadne aj farbu či značku, teda evidenčné poznávacie číslo, aby ste ho mohli ľahšie identifikovať, keď sa na miesto dostaví.
Momentálne je v Bratislave k dispozícii veľa áut, ktoré si môžete objednať na odvoz prostredníctvom mobilnej aplikácie
Skúsenosti s vodičmi...
Podobne ako Uber, tak aj Taxify sa snaží, aby sa jeho prostredníctvom mohli na pracovnom trhu uplatniť aj znevýhodnené skupiny obyvateľstva ako napríklad ženy na materskej dovolenke, sluchovo postihnutí občania alebo dôchodcovia. My sme mali konkrétnu skúsenosť s jedným hluchonemým vodičom, čo by bol možno v klasickom taxíku problém, keby ste mu chceli vysvetliť, kam potrebujete odviezť, ale v prípade mobilnej aplikácie do nej stačí zadať cieľovú adresu a ostatné sa už postará klasická navigácia. Podobná komplikácia nastala aj pri komunikácii s rusky hovoriacim šoférom, ktorému sme sami do jeho mobilu vo vozidle museli zadať ulicu, kam sme sa potrebovali odviezť. Na otázku, či sa dá jazda cez Taxify na čas prerušiť a po malej prestávke v nej pokračovať, sme sa teda odpovede nedočkali, ale o pár dní neskôr sme u jeho po slovensky hovoriaceho kolegu zistili, že to možné je. Väčšina ľudí, ktorí nás za posledné dva týždne viezli, bola veľmi príjemná, zhovorčivá a narazili sme aj na tri ženy, teda vekom skôr dievčatá, ktoré študovali alebo pracovali a jazdením si len privyrábali. Vyslovene negatívna skúsenosť bola len jedna. Keď sa vodič nedostavil na nami zadanú adresu, ale zostal stáť na parkovisku pri hlavnej ceste, kým my sme ho niekoľko minút čakali „za rohom“. Nezostalo nám nič iné než sa k nemu peši presunúť, ale skôr, než sme stihli do auta nastúpiť, tak odišlo preč. Systém následne vyhodnotil jazdu ako úspešne ukončenú a z bankového účtu nám boli strhnuté 2 eurá. Nakoľko sme mali pocit, že úplne neoprávnene, keďže nás vodič odignoroval, tak sme napísali na zákaznícku podporu sťažnosť a následne sme dostali odpoveď v češtine od Terezy, ktorá sa nám za spôsobenú nepríjemnosť ospravedlnila, vyjadrila nádej, že v budúcnosti už všetko prebehne k našej spokojnosti a oznámila nám, že spomínaná suma nám bola pripísaná späť na náš účet. To sa skutočne stalo. Zároveň sme sa dozvedeli, že všetky jazdy cez Taxify sú kontrolované na týždennej báze, aby k takýmto a podobným udalostiam nedochádzalo.
A čo ceny?
Každého bude azda najviac zaujímať, koľko za jazdu cez Taxify zaplatí. Našou najčastejšou trasou bola trasa medzi Trnavským mýtom a Ivanskou cestou. Ide o úsek dlhý päť kilometrov a za jazdu nám strhli z účtu čiastky od 3,60 € do 4,20 €. Predtým sme pri použití klasických taxislužieb za tú istú cestu zaplatili sumy od 4,50 € do 6,10 €. Ešte viac ušetríte, ak sa potrebuje presunúť rýchlo v rámci mesta na kratšie vzdialenosti. Jeden z vodičov Taxify nás odviezol z Kuchajdy k Zimnému štadiónu za 2,30 € alebo z Trnavskej cesty na Štúrovu ulicu za 2,67 €. V oboch prípadoch by ste v normálnom taxíku museli zaplatiť minimálne jazdné, ktoré je síce rôzne, ale najčastejšie sa pohybuje v cenových reláciách od 3,60 do 3,99 €. Rozdiel je samozrejme aj pri dlhších jazdách, kde môžete ušetriť ešte viac. My sme absolvovali cestu z historického centra mesta cez Petržalku a končili sme v Ružinove, čo nás stálo v Taxify 8,60 €, kým za podobnú jazdu taxíkom sme dva týždne predtým platili vyše 12 eur. Aplikácia vám vie určiť pravdepodobnú cenu za jazdy vopred na základe prepočtu vzdialenosti, ale v konečnom dôsledku sa do nej zaratúva aj čas strávený vo vozidle a to asi aj vzhľadom ku kolónam, ktoré sa v čase špičky na viacerých dopravných uzloch v rámci Bratislavy tvoria. V každom prípade je dobre, že ľudia, ktorým sa nechce po meste cestovať prostriedkami MHD ani platiť príliš veľa peňazí za klasické taxíky, majú momentálne nejakú alternatívu v podobe služby Taxify. Podľa najnovších informácii nie je vylúčené ani to, že aj Uber svoje podnikanie na Slovensku v dohľadnom čase obnoví. Okresný súd Bratislava I. totiž uznal, že jeho nedávne rozhodnutie o neodkladnom opatrení nebolo doručené správne a Uber sa tak môže voči tomuto rozhodnutiu odvolať, čo medzitým aj urobil.
(ars, ilustračné foto: abn)