Chodci budú mať na cestách absolútnu prednosť! Čo si o tom myslia Bratislavčania?
Slovensko by sa malo už čoskoro zaradiť medzi krajiny, v ktorých budú mať chodci na priechodoch absolútnu prednosť. To znamená, že vodiči by mali predvídať ich úmysel vkročiť na priechod a ešte predtým spomaliť respektíve zastaviť svoje vozidlo.
Slovensko sa tak pridá ku krajinám EÚ, v ktorých bude absolútna prednosť pre chodcov na priechodoch zakotvená aj v legislatíve. Takéto niečo majú už napríklad v Nemecku alebo vo Švajčiarsku. „V praxi to znamená, že vodič by mal dať prednosť chodcovi už len vďaka svojmu úmyslu, ktorý prejaví tým, že sa priblíži k priechodu pre chodcov,“ vyjadril sa k novému pravidlu premávky na cestných komunikáciách viceprezident PZ SR Ľubomír Ábel. Podľa slovenskej polície nové pravidlo vodičov prinúti, aby pred priechodmi pre chodcov, ku ktorým sa blížia, ešte viac spomalili, hoci v obciach je maximálne povolená rýchlosť 50 kilometrov za hodinu a na niektorých cestách v Bratislave len 40 či 30 kilometrov za hodinu. Policajti predpokladajú, že vodiči budú ostražitejší a vyskytne sa menej stretov, nehôd, zranených či mŕtvych. Na Slovensku umiera priamo na priechodoch až 20 percent z celkového počtu zrazených chodcov a len vlani u nás takto zomrelo až 49 ľudí. Verejnosť má určite v živej pamäti aj medializované prípady Štefana Skrúcaného, ktorý v roku 2004 zrazil a usmrtil na priechode pre chodcov v Považskej Bystrici 73-ročnú dôchodkyňu alebo prípad z roku 2016, keď zrazil politik Daniel Lipšic na Vajnorskej ulici 72-ročného muža. Aj začiatkom marca tohto roku prišli na priechode pre chodcov v Komárne o život dve ženy vo veku 60 a 44 rokov, ktoré zrazil 80-ročný lekár Sándor Bastrnák na terénnej limuzíne.
Bratislavské noviny oslovili aj niekoľkých Bratislavčanov, aby sa ich opýtali čo si o chystanej zmene pravidiel na priechodoch pre chodcov myslia:
Hana Hozzánková, futbalistka NMŠK a dátová analytička, Staré Mesto:
Osobne takúto zmenu vítam. Na cestách som ako vodič, ako cyklista a aj tiež ako chodec a zastávam myšlienku, čo najviac eliminovať autá v meste. A keď už sú, mali by byt ohľaduplní k ostatným, ktorí nie sú chránení plechom tak ako oni a preto sú zraniteľnejší. V zahraničí ma to veľmi príjemne prekvapilo, keď ma autá púšťali už keď som sa približovala k priechodu, či už v Kanade alebo vo Švédsku. Z vodičov tam vyžaroval kľud. Máme sa čo učiť a toto opatrenie mi príde ako krok vpred.
Ladislav Kováč, inštalatér z Prievozu: Z pohľadu vodiča je to dobré pre bezpečnosť chodcov, ale na niektorých miestach v Bratislave sa môže stať, že sa nebude dať autom prejsť cez priechody najmä na miestach, kde sa vyskytuje veľa ľudí napríklad pri obchodnom dome na Kamennom námestí.
Lukáš Meszároš, osobný tréner, Nové Mesto:
Bohužiaľ, som jeden z tých, čo na chodcov nadáva, keď sa bezohľadne a sebecky vrhajú na priechod a do cesty. Ako chodec viem, že plynulosť premávky v Bratislave je dôležitá, tak radšej pred priechodom chvíľu počkám.
Peter Ondruška, IT-čkár, Podunajské Biskupice: Zo začiatku so zmenou zákona asi budem mať nielen ja, ale väčšina vodičov určité problémy. Doteraz som ich púšťal cez priechod, keď chceli prejsť aspoň dvaja alebo skupinku detí. Ako chodec som nikdy nemal pocit ohrozenia na ceste a ani po zmene zákona nebudem autám skákať „pod kolesá“, ale určite si budem dávať rovnaký pozor ako doteraz.
Janka Mladá, etikoterapeutička, Jarovce:
Už dnes platí prednosť chodcov na priechode a sú vodiči, ktorí zastavia a sú aj takí, ktorí sa neunúvajú. Je to o ľuďoch a nie o zákonoch. Pokiaľ nebudeme k sebe viac ohľaduplní, veľa sa toho nezmení. Ja ako chodec ostávam stále obozretná a ako vodič pozorná a ohľaduplná najmä tam, kde sú priechody pre chodcov. Do mája aj od mája.
Anna Srnková, kaderníčka, Petržalka:
Zmenu uvítam aj ako chodkyňa. Neraz som zažila, že autá pred priechodom dobrzďovali z viac ako povolenej rýchlosti. Rovnako to vítam aj ako šofér, nakoľko sa snažím dodržiavať pravidlá a byť tolerantným účastníkom cestnej premávky voči všetkým.
Katarína Janeková, recepčná, Petržalka: Dávam prednosť skupine chodcov, ale keď vidím na kraji jedného, tak väčšinou pred priechodom nebrzdím. Ako chodkyňa mám také skúsenosti, že mi vodiči dávajú prednosť, najmä ak mám oblečenú sukňu.
Piotr Chrzanowski, stomatológ, Ružinov:
Zmeny určite vítam, pretože je veľa vodičov, ktorí jazdia bezohľadne. Otázkou však zostáva, či tieto zmeny nebudú chodci zneužívať a prechádzať cez priechod narýchlo a bez obzretia.
Ján Hanko, account manažér, Nové Mesto:
50 km/h je stále povolená rýchlosť v obci, to sa nemení. Myslel som si, že niečo také platí už dlho u nás, a to preto, lebo ak niekto zrazí chodca na priechode, aj keď mu do cesty skočil alebo je slabo viditeľný, vždy je na vine šofér a žiadne okolnosti mu nepomôžu. Ak vidím na priechode chodca, zastavím a dám mu prednosť, to znamená, že túto avizovanú zmenu v zákone veľmi nevnímam ako zmenu.
Jozef Harhovský, majiteľ beauty štúdia, Staré Mesto:
Nemyslím si, že je to dobrý nápad, nakoľko sa obávam, že chodci začnú byť neohľaduplní. Uvítal by som výraznejšie, svetelne vyznačené priechody a trochu viac tolerancie z oboch strán - šoférov, aj chodcov. Dnes ráno cestou do práce som bol svedkom toho, že nie šoféri, ale chodci neakceptujú pravidlá -2 krát mi vybehli ľudia mimo priechodov. Ľudia potrebujeme kurz sebatolerancie.
Ján Ščelina, študent z Ružinova:
Chcú docieliť, aby som začal cúvať po meste? V dnešnej dobe, keď jazdí na cestách nespočetne veľa áut sa máme prispôsobovať? Radšej nech postavia nadchody alebo podchody alebo testy na preskúšanie pozornosti vodičov napríklad po určitom dosiahnutom veku a nie vodičov šikanovať.
(ars, ncuki, lb, foto: fb, archív respondentov)