Provokujúci multimediálny umelec Viktor Frešo má obsiahlu monografiu

13.1.2018

Zdroj: abn

Páčil sa vám článok?

Hoci Viktor Frešo má za sebou iba pätnásťročné pôsobenie na profesionálnej výtvarnej scéne, môže sa pochváliť objemnou monografiou. Na vyše 460 stranách ju vydala galéria Collective s vydavateľstvom Slovart, kde sú obrazom aj textom zhrnuté všetky aktivity tohto multimediálneho umelca.

Jeho maľby, konceptuálne písomné výstupy, fotografie, sochy a objekty textom komentujú kurátori Katarína Bajcurová, Lucia Gavulová, Vladimír Beskid a Peter Tajkov. Dvojjazyčná, anglicko-slovenská publikácia vyniká odvážnym a originálnym prístupom v rámci grafického spracovania. „Kniha je dvojročná práca a pre mňa veľká skúsenosť. Prvýkrát som pracoval s dizajnérmi a už ich veľmi uznávam," konštatoval na nedávnej prezentácii monografie v Bratislave Frešo.

Podľa Beskida tento umelec patrí k neprehliadnuteľným postávam na slovenskej výtvarnej scéne, je výrazným predstaviteľom nastupujúcej generácie, ktorý sa čoskoro etabloval aj v širšom stredoeurópskom kontexte, ba už zabodoval aj v USA. „Na scénu prišiel ako mladý rebelujúci revolučný umelec s veľmi silným egom a gestami. Tie reflektovali situáciu spoločensko-politickú aj na umeleckej scéne. Našiel si parketu, ktorá je veľmi dôležitá a obohacuje dianie, je silný vitamín na scéne. To je veľmi potrebné, že nastavuje aj krivé zrkadlo tej súčasnosti, aby sme aj my kunsthistorici a kultúrne inštitúcie dostávali spätnú väzbu. On to robí takým osobitým neopakovateľným spôsobom," uviedol Vladimír Beskid.

Podľa neho má umelec dve výrazné inšpirácie tvorby: hudobnú a portrétnu. Prvá mu je blízka nielen tým, že jeho otec Fedor Frešo bol členom skupiny Collegium Musicum a iných, ale aj Viktor je aktívny hudobník. Na gitary maľuje náboženské a iné obrazy, a aj časti zvukovej aparatúry využíva na umelecké objekty.

Medzi portrétmi v rôznej podobe dominuje autoportrét, ktorý využíva na auto prezentáciu a sebamedializáciu, kde sa umelec stáva produktom umenia a nie naopak. Je to programové egocentrické vystupovanie a prezentovanie vlastnej osoby od fotografií cez krátke erotické videá, lakonické webové odkazy v imidž štýle "Kiss your idol" až po ilegálne umiestnenie vlastnej bronzovej busty v bratislavskom parku. Otvorene parazituje na popularite celebrít a nechal sa nimi odfotiť v slušivom obleku lokálneho "kinga". Z autoportrétu vychádza aj jeho už kultová figúra Pičus/Nimand s veľkou hlavou a nahnevaným výrazom ako odkaz vzbury a rebélie, potreba vyčnievania z masy bez ksichtu. Testovanie svojich egoartových postojov a ideí ho paradoxne vedie k spolupráci s inými umelcami (Fifty-fyfty group, Ego art, Binderfresh, David Černý, Július Koller, Jiří Geord Dokoupil). Kniha potvrdzuje, že pracoval aj s textom, na steny a inde písal autobiografické krátke záznamy a sarkastické odkazy.

Viktor Frešo (1974) študoval sochárstvo v rodnej Bratislave na Vysokej škole výtvarných umení, maľbu a nové médiá v Prahe na Akadémii výtvarných umení. Bol finalistom Ceny Oskára Čepana (2009) pre mladých výtvarníkov. Predstavuje prototyp umelca, ktorý sa s ľahkosťou a nezáväzne pohybuje medzi rôznymi výtvarnými médiami polemizuje s ich umeleckou podstatou, často ju narúša alebo neguje. V dielach býva kritický a agresívne vyjadruje pohŕdanie samotnou výtvarnou scénou a jej procesmi, ale s podtónom ľahkosti, humoru a hry.

(TASR, foto: abn)

Páčil sa vám článok?