Vinobrania a jarmoky sú stále veľkým lákadlom - viete, koľko ľudí na ne prišlo do Rače, Trnavy či Modry?
Zdroj: Archív Mesta Modra
September je mesiacom osláv vrcholiacej vinohradníckej sezóny. Obľúbené vinobrania sa striedajú s tradičnými jarmokmi a mnohí Bratislavčania zvyknú v septembri ochutnávať prvú burčiak v tradičných lokalitách ako sú Rača, Modra či Pezinok. Vďaka analytike Market Locator sa podarilo zistiť návštevnosť septembrových akcií - vinobraní v Rači a Modre či na trnavskom jarmoku...
Keďže slovenské jarmoky a vinobrania sa konajú prevažne vonku, tak ich návštevnosť sa do značnej miery odvíja od počasia. Kým v Trnave sa jarmok konal pod slnečnými lúčmi, tak počas trvania račianského a modranského vinobrania prevažne pršalo. Ovplyvnilo daždivé počasie uplynulého víkendu negatívne účasť verejnosti na týchto dvoch významných a tradičných podujatiach? Vďaka aplikácii "Big data" a populačnej analytike Market Locatora, ktorá dokáže rozlíšiť počty ľudí v jednotlivých lokalitách prostredníctvom pohybu mobilných telefónov, sa ukázalo, že do Trnavy cez víkend, kedy sa tu konal jarmok, prišlo 27 746 ľudí, v Rači počas vinobrania pribudlo 18 401 ľudí a v Modre sa ten istý víkend nachádzalo o vyše 12-tisíc ľudí viac, než tam býva bežne.
Tu je graf:
„Môžeme konštatovať, že návštevnosť je tvorená rovnomerným pomerom domácich, „blízkych susedov“ a zvyšku Slovenska. Výnimku tvorí Račianske vinobranie, kde sme považovali za domácich všetkých Bratislavčanov a tých bolo takmer 70 percent. Zároveň predpokladáme, že toto číslo bolo ovplyvnené daždivým počasím a mnohým potenciálnym mimo-bratislavským jarmočníkom sa nechcelo vycestovať zo svojho domova do hlavného mesta," povedal na margo ďalšieho grafu Michal Šuran zo spoločnosti Market Locator.
Spoločnosť zároveň zistila, že hoci sa celoslovenský štatistický podiel žien a mužov pohybuje na úrovni 51% v prospech žien, na vinobrania sa chodia zabávať viacej muži. Veľmi podobné percento bolo možné pozorovať na všetkých troch sledovaných podujatiach, kde účasť žien poklesla na úroveň 41 % a počet mužov stúpol až na 59 %.
Tento prieskum bol vykonaný počas septembra 2017 na vzorke 2,7 milióna ľudí, ktorí poskytli súhlas k spracovaniu údajov. Big Data prezentujú výhradne anonymizované a agregované štatistické údaje napočítané zo zvyškových telekomunikačných dát uchovávaných priamo u mobilných operátorov.
(ts, ars, foto: market locator a abn)