V predajni Asko klamali, alebo len nevedia počítať

24.11.2012
0
Páčil sa vám článok?

Skutočné mastnú pokutu dali inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie spoločnosti ASKO – NÁBYTOK, s.r.o., za nedostatky zistené v predajni na Ceste na Senec. Pokuta 1000 eur nie je málo, preto nás zaujímalo, akých hriechov sa dopustili predavači v predajni nábytku Asko.

Pri kontrole 21.augusta 2012 tu inšpektori SOI zistili porušenie zákazu klamať spotrebiteľa uvádzaním nepravdivých údajov o nákupných podmienkach. Predávajúci podľa SOI nedodržal zákaz klamania spotrebiteľa, nakoľko pri 6 druhoch tovaru bola nesprávne vypočítaná cena na základe deklarovanej uvádzanej percentuálnej zľavy.

Pri rohovej sedacej súprave bola napríklad deklarovaná pôvodná cena pred zľavou 749 € a deklarovaná cena po zľave 699 €. Správne však mala byť vypočítaná cena v zmysle zľavy 696,57 €. Rozdiel bol 2,43 €. Podobne pri kávovom 18-dielnom sete bola deklarovaná pôvodná cena pred zľavou 39 € a po zľave 19,99 €. Správe však malo byť 19,89 €. Rozdiel bol 0,10 €.

Podobne to dopadlo aj pri ďalších štyroch druhoch tovaru. Rozdiely v neprospech zákazníka boli od 10 centov do 1,63 €. Aj keď išlo o drobné rozdiely, pokuta bola veru poriadna. Rovných 1000 eur. A prevádzkovateľ ani neprotestoval.

Napriek tomu, že Slovenská obchodná inšpekcia označila konanie predajne Asko za klamanie zákazníka, na mieste je otázka, či predavači nábytku vedia dobre počítať. Pretože omyl nemusí byť vždy úmyslom oklamať. V tomto prípade si však inšpektori zrejme všimli, že cenotvorca chcel, aby výsledné ceny dobre vyzerali a končili baťovými deviatkami. Obchodník má právo znížiť predajnú cenu a poskytnúť na tovar zľavu. Pokiaľ však chce uvádzať percentuálnu zľavu, mala by mu sedieť aj výsledná predajná cena. Pokiaľ by znížil cenu zo 749 € na 699 €, má na to právo. Nesmie však tvrdiť, že to je menej o 7%, keď je to menej len o zhruba 6,6%.

Ruku na srdce, koľko zo zákazníkov by si skutočne overovalo, či deklarovaná zľava zodpovedá konečnej cene. Inšpektori SOI však boli nekompromisní - § 5 ods. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa hovorí jasne, že výrobca, predávajúci, dovozca alebo dodávateľ nesmú klamať spotrebiteľa, najmä uvádzať nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepresné, nejasné alebo dvojzmyselné údaje alebo zamlčať údaje o vlastnostiach výrobku alebo služby alebo o nákupných podmienkach. V tomto prípade sa zaokruhľovanie zľavnej predajnej ceny nevyplatilo.

Marian Brezňanský
(Spracované z právoplatných rozhodnutí Slovenskej obchodnej inšpekcie)
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?