Do konca júna budú v okolí hypermarketov v Petržalke opakovane merať hladinu hluku
S pokrokom spoločnosti a jej vývoja sa mení i charakter či rozsah realizovaných stavieb či už bytovej alebo priemyselnej výstavby. Každá z nich, obchodné centrá a hypermarkety nevynímajúc, prináša so sebou tak pozitíva, ako aj negatíva.
Výrazným príkladom sú hypermarket TESCO a Jednota-Terno v Petržalke. Tie vyrástli dokonca v blízkosti ďalšieho obchodného centra Danubia. Vyrástli však i v blízkosti obytnej zóny a zasiahli aj do každodenného života tu žijúcich obyvateľov. Popri nesporných prínosoch - pracovné príležitosti, možnosti moderného nákupu pod jednou strechou - sa vynárajú i sprievodné javy, ktoré sú pre obyvateľov dotknutých oblastí negatívne. Ich vyjadrenia nespokojnosti so zvýšeným hlukom, zvýšenou koncentráciou áut i ľudí a námietky voči otváracím hodinám či zabratiu zelene sa však striedajú i s vyjadreniami spokojnosti, že tak blízko pri mieste bydliska sa dá urobiť pohodlný a relatívne lacný nákup a že okolité prostredie, predtým zanedbané, je teraz zmodernizované a upravené.Je dôležité pochopiť, že Petržalka je súčasťou veľkomesta so všetkými pozitívnymi i negatívnymi súvislosťami - veľké množstvo bytov sústredené na pomerne malej ploche, bez dobudovanej komplexnej mestskej a nadmestskej vybavenosti, súčasný stupeň motorizácie a s ním súviaci ruch a výfukové plyny, nedostatok parkovacích miest, to sú všetko prvky stavebnice, nesúce so sebou aj negatívne vplyvy na naše životné prostredie. Mnohé skutočnosti priniesol život a je ťažko ich úplne zmeniť, preto je veľmi dôležité vedieť ich kompenzovať a eliminovať ako súčasť terajšieho spôsobu života.
Nie je nám ľahostajný názor, podnety a požiadavky obyvateľov, ale na druhej strane treba ako zákon rešpektovať schválenú územnoplánovaciu dokumentáciu a názory odborníkov a zodpovedných pracovníkov. Je to úloha neľahká, ale je v našom záujme vzniknuté problémy riešiť. Z hľadiska platnej územnoplánovacej dokumentácie je územie medzi Budatínskou ulicou a Panónskou cestou funkčne určené na výstavbu objektov občianskej vybavenosti, služieb a podnikateľských aktivít. Umiestnenie hypermarketov je teda prirodzené. Argument o zabratí zelene je viac-menej tiež bezpredmetný, pretože ak aj bola v tomto priestore zeleň (zväčša nekvalitná), bola len dočasná, tzv. náletová. Ak investor prejaví záujem o realizáciu projektu na konkrétnom pozemku a jeho investičný zámer nie je v rozpore s územným plánom, komisia životného prostredia pri miestnom zastupiteľstve posúdi jeho vplyv na životné prostredie a prípadne navrhne opatrenia, ktoré minimalizujú negatívne dosahy. Vo veci stavby koná predovšetkým kompetentný subjekt - Okresný úrad Bratislava 5, odbor životného prostredia.
Chápeme rozhorčenie obyvateľov žijúcich v bezprostrednej blízkosti predmetných stavieb, že počas ich výstavby bolo narušené životné prostredie hlukom, prašnosťou a pod. Teraz, po ich dokončení očakávame, že životné prostredie sa znormalizuje tak, aby sa vytvorili optimálne podmienky na bývanie a zároveň prevádzkovanie spomínaných obchodných centier. Okresný úrad v kolaudačnom rozhodnutí stavby zaviazal investora v termíne do 30. 6. 2001 opakovane premerať hluk z technických zariadení objektu, ako aj z prevádzky parkoviska. V prípade, že sa preukáže nadlimitná hluková záťaž v súvisiacom obytnom prostredí, musí investor zrealizovať účinné protihlukové opatrenia vrátane vysokovzrastlej ochrannej zelene.
Je aj v záujme mestskej časti, aby sa realizáciou nových stavieb nezhoršilo životné prostredie, naopak, aby sa vytvorili optimálne podmienky na zlepšenie - v tomto prípade odhlučnenie obytných objektov od komunikácie Panónska cesta, od železnice a od neďalekej diaľnice, smerujúcej do Maďarska a Rakúska.
~ ~ ~
P. S.: Vážená pani Petrovičová, obávam sa, že so mnou by ste asi byt vymeniť nechceli - bývam totiž v dvaapol izbovom byte v blízkosti železničnej trate, neďaleko budúcej diaľnice - teraz rýchlostnej komunikácie Einsteinova a taktiež v blízkosti výstavby Petržalského korza, teda v prostredí možno hlučnejšom než bývate teraz - a výrazne lepšie to asi nebude ani inde v Petržalke, ktorá je, chceme či nechceme, súčasťou veľkomesta a jej rozvoju nemôžeme zabrániť.
Vladimír Bajan, starosta Petržalky
AD: Život v susedstve petržalských hypermarketov