Projekt revitalizácie Námestia SNP
Projekt revitalizácie Námestia SNP v Bratislave je jedinečným projektom na Slovensku. Jeho myšlienka vznikla v hlavách predstaviteľov mestskej časti Bratislava - Staré Mesto približne pred dvomi rokmi.
Projekt počíta s intenzívnym využitím podzemia (vrátane vybudovania podzemných parkovacích garáží a obchodno-spoločenského centra), ale aj s kvalitatívnou zmenou riešenia povrchu námestia s vylúčením väčšiny dopravy. V súčasnosti sa projekt nachádza v predinvestičnej fáze. Túto stranu venujeme rekapitulácii všetkých krokov, ktoré iniciátor projektu doteraz uskutočnil na jeho realizáciu.
Ako a prečo vlastne vznikol zámer pretvoriť centrálne bratislavské námestie?
Námestie SNP nebolo založené cieľavedome so zámerom vytvoriť fórum pre stretávanie a komunikáciu väčšieho počtu ľudí. Preto sa po jeho obvode nenachádzajú honosné budovy komponované spolu s námestím, preto je tento priestor netypickým mestským námestím. Jeho nepravidelný trojuholníkový tvar je lemovaný rozmanitými a nesúrodými fasádami domov, ktoré vznikali od 17. storočia až dodnes.
Pre celé generácie Bratislavčanov, ale aj ostatných obyvateľov Slovenska však má Námestie SNP mimoriadny symbolický význam. Stalo sa magickým miestom našej modernej histórie. Práve pred desiatimi rokmi sa priestor povinných manifestácií a vojenských prehliadok z obdobia socializmu v priebehu niekoľkých dní zmenil. Stal sa miestom dobrovoľných zhromaždení desaťtisícov občanov, ktorí sa tu stretávali, aby demonštrovali svoju vôľu poraziť komunistickú moc. Na tomto námestí občania otvorili dvere demokratickému smerovaniu Slovenska. Námestie SNP svojím názvom a pamätníkom, ktorý na ňom stojí, pripomína aj ďalšiu dejinnú udalosť - povstanie proti inej forme totality, proti fašizmu.
Aj dnes je Námestie SNP častým dejiskom manifestácií, politických mítingov, komerčných prezentácií výrobkov a firiem, koncertov a podobných masových podujatí. Námestie sa stalo ústredným zhromažďovacím priestorom hlavného mesta, a tým aj celej krajiny. Napriek tomu priestorové danosti a spôsob stvárnenia námestia nezodpovedajú tejto role a návštevníkovi nesignalizujú, že sa nachádza v centre mesta.
Ak má kvalita života a estetika tohto námestia zodpovedať jeho významu, je jeho zásadná prestavba nevyhnutná. Možno ju poňať ako pokračovanie revitalizácie historického jadra a priľahlých peších zón. Podobne postupovali aj iné mestá na Slovensku, ktoré v deväťdesiatych rokoch zrekonštruovali svoje centrálne námestia, napr. Košice, Trnava, Žilina, Prešov, Liptovský Mikuláš či Poprad. Ich revitalizácia sa stretla s priaznivým ohlasom u občanov a stala sa zdrojom hrdosti na svoje mesto.
Vážnym argumentom na prestavbu námestia je aj nedostatok parkovacích kapacít v centre. Ciele dopravnej politiky a územný plán mesta predpokladajú vybudovanie prestupnej stanice podzemných trás metra a vylúčenie automobilov z povrchu námestia. Projekt revitalizácie rieši problém statickej dopravy v podzemí návrhom moderných hromadných garáží. Obchodná pasáž v nadväznosti na zastávky metra a MHD má zase zatraktívniť prostredie pre chodcov a vytvoriť priestor na podnikateľské pracovné príležitosti.
Pripravovaný projekt svojou veľkosťou a lokalizáciou vážne zasiahne do života mesta. Obyvateľov bude počas jeho realizácie obťažovať stavebná činnosť. Jeden z najfrekventovanejších uzlov v centre bude dočasne ochromený, prevádzka priľahlých budov (obchodné domy, banka, ministerstvo, pošta) bude počas výstavby obmedzená. Systematická komunikácia o príprave projektu s občanmi je preto nevyhnutná a je jednou z dôležitých podmienok celkového úspechu projektu. Obzvlášť, ak tento priestor naďalej nesie v sebe silnú symboliku, spomienky a nádeje na úspešnú budúcnosť mnohých občanov.
Výstavba potrvá asi 5 rokov
Celkové investičné náklady stavby sa v súčasnosti odhadujú na 2,16 miliardy korún, čo je o 450 miliónov menej, ako bol pôvodný odhad pred vypracovaním úvodnej štúdie realizovateľnosti. Ročné prevádzkové náklady predstavujú 22 miliónov korún. Celkový čas výstavby bude asi 5 rokov.
Finančná štúdia posúdila 10 možných zdrojov financovania. Z troch navrhovaných variantov sa vybral jeden, ktorý predpokladá úver od EBRD, komerčný úver a dodávateľský úver. Návratnosť investičných nákladov pri tomto variante je 8,5 roka. Projekt teda nepočíta s financovaním zo zdrojov mestského ani štátneho rozpočtu.
Dohľad nad vypracovaním úvodnej štúdie realizovateľnosti vykonával konzultant, ktorým bola expertná firma v oblasti právneho a finančného poradenstva a manažmentu KPMG. Správa z úvodnej štúdie realizovateľnosti, spolu s odporúčaniami pre nasledujúcu fázu projektu, bola koncom októbra 1999 predložená na rokovanie staromestského miestneho zastupiteľstva, ktoré schválilo ďalší postup prác na projekte.
Projekt počíta aj s účasťou verejnosti
Projekt revitalizácie Námestia SNP zahŕňa riešenie povrchu i podzemného priestoru centrálneho námestia hlavného mesta. Prípravné práce sa realizujú od apríla 1997.
Pri riadení projektu sa postupovalo v súlade s právnymi predpismi Slovenskej republiky, najmä so stavebným zákonom a zákonom o ochrane životného prostredia. Od roku 1976 je prerokovanie každého investičného zámeru s občanmi povinné.
Cieľom prípravných prác bolo preveriť technickú a finančnú realizovateľnosť projektu. Aby sa splnil tento cieľ, nositeľ zámeru obstaral štúdie preverujúce technické možnosti riešenia: dopravno-urbanistickú štúdiu, ďalej urbanisticko-architektonickú štúdiu riešenia povrchu Námestia SNP a Hurbanovho námestia, inžiniersko-geologický prieskum, hydrogeologický prieskum, korózny prieskum, radónový prieskum, geodetické práce, výškopisné a polohopisné zameranie lokality aj s projektom súvisiacich križovatiek, ako aj modely prúdenia podzemných vôd.
Z pohľadu verejnosti je dôležité, že zámer bol vypracovaný podľa zákona o posudzovaní vplyvov stavieb a činností na životné prostredie. Zámer informuje o rizikách projektu súvisiacich s vplyvom budúcej stavby na životné prostredie vo variantoch, ak by sa stavba nerealizovala, počas výstavby a po jej ukončení. Jeho súčasťou bol aj prieskum verejnej mienky so zameraním na otázky súvisiace s problémom parkovania v centre Bratislavy a jeho riešením.
Od novembra 1998 do januára 1999 sa uskutočnila výstava súťažných návrhov urbanisticko-architektonického riešenia povrchu Námestia SNP priamo v priestore námestia. Tu sa začali odvíjať aj prvé priame diskusie zástupcov samosprávy a občanov o projekte. Výstavu ukončila verejná diskusia o projekte v januári 1999 v Zichyho paláci. Pripomienky občanov sa stali súčasťou podkladov na vypracovanie marketingovej analýzy úvodnej štúdie realizovateľnosti.
S projektom do Cannes
Doterajšie prípravné práce potvrdili, že projekt má veľmi dobré predpoklady na realizáciu. Úlohou vedenia projektu v najbližšom čase je vytvoriť vhodné inštitucionálne zabezpečenie projektu a získať reálneho investora.
Mestská časť sa preto v marci 2000 zúčastní so starostlivo pripravenou prezentáciou projektu na medzinárodnom veľtrhu nehnuteľností MIPIM vo francúzskom Cannes.
Predinvestičnú fázu ukončí konštituovanie právneho subjektu investora, ktorý vznikne na základe medzinárodného tendra. Potom vybraný investor prevezme vedenie investičnej fázy projektu a jeho realizáciu. Ak všetko dobre pôjde, do šiestich rokov bude mať Bratislava Námestie SNP vo svojej novej kvalite.
Pripravil Milan Vajda