Vo februári začnú stavať Most Košická
Víťazné konzorcium Doprastavu a MCE Voest Linz začne 1. februára s výstavbou piateho bratislavského mosta cez Dunaj - Mosta Košická. Most by mal byť odovzdaný do užívania 31. mája 2005.
Podľa predsedu predstavenstva Doprastavu Ivana Šestáka bude oproti pôvodným úvahám most odovzdaný neskôr približne o osem až deväť mesiacov. Stavenisko by mal investor výstavby, ktorým je akciová spoločnosť Metro Bratislava, odovzdať dodávateľovi 16. januára.
Podľa generálneho riaditeľa Doprastavu Dušana Mráza výstavba mosta nebude mať výrazný dosah na dopravu v meste. Podľa jeho vyjadrenia sa lodná premávka na Dunaji zastaví zhruba na 48 hodín v septembri alebo v októbri 2004.
Ako sme na stránkach našich novín informovali ešte v septembri minulého roku, stavba sa začne postavením nosníka na ľavej strane Dunaja. Hlavné mostné pole tvorí oceľový trám zavesený na oblúk. Jeden z dvoch pilierov tohto oblúka bude na umelom ostrove v koryte Dunaja. Na ľavej strane Dunaja sa vytvorí teleso mosta, ktoré sa otočí a upevní na pilier v toku Dunaja.
Táto fáza výstavby bude technicky najnáročnejšia a práve počas nej dôjde k zastaveniu lodnej dopravy po rieke. Oblúk hlavného mostného poľa bude mať totiž rozpätie 231 metrov a bude vážiť tisíce ton. Pohybovať s takýmto kolosálnym telesom bude možné len s pomocou súlodia, ktoré podpláva jeden z jeho koncov a prepraví ho k pilieru.
Vzhľadom na začlenenie sa do existujúcej infraštruktúry je Most Košická asymetrický. So stavbou súvisí aj rekonštrukcia všetkých priľahlých ulíc, najmä prestavba Košickej ulice a prestavba troch úrovňových križovatiek. Výstavba Mosta Košická cez Dunaj v predĺžení Košickej ulice umožní prepojenie mestskej časti Bratislava Petržalka s mestskými časťami Mlynské Nivy a Ružinov bez zaťaženia centrálnej mestskej zóny.
Stavba je financovaná z pôžičky Európskej investičnej banky, domácich komerčných bánk a čiastočne zo štátneho rozpočtu. Celková dĺžka mosta s 19 piliermi bude 854 metrov, hlavný mostný objekt bude merať 517,5 metra, príjazdové estakády na bratislavskej strane 195 metrov, na petržalskej strane 141,5 metra.
Termín výstavby tejto mimoriadne dôležitej dopravnej stavby sa niekoľkokrát odsunul. Dôvodom bol predovšetkým komplikovaný tender na zhotoviteľa tohto diela, ktorý sprevádzali rôzne mediálne šumy a obvinenia. Začatiu výstavby však tentoraz už nič nestojí v ceste.
(juh, sita)