Piaty most cez Dunaj bude stavať Doprastav, práce sa rozbehnú už v polovici januára

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Výstavba piateho bratislavského mosta cez Dunaj mešká - pôvodne sa mala začať už od 1. júla tohto roku. Začiatok výstavby sa odsúva, práce sa podľa najnovších informácií majú rozbehnúť v polovici januára 2003.

Most Košická bude predsa len stavať konzorcium Doprastav a VA TECH VOEST MCE GmBh, ktoré sa stalo víťazom tendra. Pripomeňme, že verejnú súťaž vypísala v zastúpení mesta akciová spoločnosť Metro Bratislava vlani, pričom výberová komisia zo siedmich predložených ponúk hodnotila štyri zaahraničné ponuky. V septembri tohto roka komisia definitívne vybrala za víťaza konzorcium okolo Doprastavu. Na druhom mieste, v tesnom závese za víťazom, sa umiestnilo iné združenie - Alpine Mayreder Bau GmBh-ZIPP-Sibamac. Situácia sa skomplikovala po tom, čo toto združenie vyjadrilo výhrady k priebehu tendra, obvinilo Doprastav z dumpingových praktík a podalo na Okresný súd Bratislava I žalobu, ktorou sa pokúsilo celý proces zablokovať. Okrem toho konzorcium podalo podnet aj na Protimonopolný úrad SR a trestné oznámenie na neznámeho páchateľa pre podozrenie z machinácií pri verejnej súťaži na výber dodávateľa mosta. Odzneli aj podozrenia z politických tlakov a tlakov lobistických skupín. Ďalšie prieťahy vznikli v súvislosti s tým, že predseda predstavenstva spoločnosti Metro Bratislava Vladimír Kovalčík v dôsledku nesúhlasu Vodární a kanalizáácií s rozširovaním toku Dunaja odmietol podpísať zmluvu s Doprastavom, pretože by sa tým podľa neho porušil zákon. Primátor Jozef Moravčík dospel k rozhodnutiu odvolať V. Kovalčíka z funkcie kvôli prieťahom s podpisom zmluvy. Novým predsedom predstavenstva sa následne stal Ladislav Csáder.

Vedenie mesta trvalo na tom, že všetky podmienky boli splnené a priebeh tendra i znenie zmluvy medzi spoločnosťou Metro Bratislava a víťazom súťaže odobrila aj Európska investičná banka. Tá sa podieľa na financovaní mosta sumou v prepočte asi 1,8 miliardy korún, zvyšok celkového investičného nákladu má byť hradený zo štátneho rozpočtu.

Podpísaním zmluvy medzi akciovou spoločnosťou Metro Bratislava a Doprastavom o výstavbe Mosta Košická by sa mali veci konečne pohnúť dopredu. Konzorcium okolo spoločnosti ZIPP avizovalo, že po podpise zmluvy zmení návrh žaloby na náhradu škody. Zdá sa teda, že začatiu výstavby mosta, ktorý podľa vyjadrenia doterajšieho vedenia mesta už Bratislava nevyhnutne potrebuje, už nič nestojí v ceste.

Piaty most cez Dunaj bude plniť predovšetkým účel spojnice centra mesta s Petržalkou. Celková dĺžka mosta s 19 piliermi bude 854 metrov, hlavný mostný objekt bude merať 517,5 metra, príjazdové estakády na bratislavskej strane 195 metrov, na petržalskej strane 141,5 metra. Doprastav má na jeho výstavbu pripravený projekt založený na osadení montáže hlavnej mostnej konštrukcie zaplavením. Najťažšou fázou výstavby bude postaviť oblúk hlavného mostného poľa s rozpätím 231 metrov na piliere, z ktorých jeden bude na ľavom brehu Dunaja a druhý v dunajskom koryte. Celú konštrukciu by mali zmontovať na ľavom brehu. Po zmontovaní by sa mala pomocou súlodia, ktoré sa pod ňu dostane tak, že sa pod konštrukciou vybuduje bazén, do ktorého by lode mali vplávať z Dunaja, celá konštrukcia otočiť tak, že jeden koniec ostane na brehu a druhý sa postupne priblíži k pilieru v toku Dunaja, kde ho osadia. Doprastav, ktorý chce pri výstavbe využiť svoje skúsenosti z výstavby troch iných bratislavských mostov, je pripravený postaviť Most Košická do 26 mesiacov.

Páčil sa vám článok?