Okolo výstavby Mosta Košická opäť nastal rozruch

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Skutočnosť, že víťazný projekt z tendra na výstavbu Mosta Košická, je v rozpore so stavebným povolením, nie je problém. Tvrdí to primátor Jozef Moravčík, podľa ktorého stačí stavebné povolenie upraviť.

„Stavebné povolenie sa upraví, je to len technický problém,“ uviedol J. Moravčík, podľa ktorého sa už rokuje s Vodárňami a kanalizáciami. Tento podnik má výhrady proti rozširovaniu Dunaja na ľavom brehu, kde sa predpokladá výstavba bazénu, pretože sa tu nachádza kanalizačný zberač. V dôsledku nesúhlasu vodárov s rozširovaním Dunaja odmietol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva mestskej akciovej spoločnosti Metro Vladimír Kovalčík podpísať zmluvu s víťazom tendra - konzorciom okolo Doprastavu. To viedlo J. Moravčíka k rozhodnutiu odvolať V. Kovalčíka z funkcie so zdôvodnením prieťahov s podpisom zmluvy.

J. Moravčík a viceprimátor František Dej pripustili, že stavebné povolenie bolo vydané až po rozbehnutí tendra, hoci sa začali pripravovať súčasne. Podľa primátora je to bežné, navyše argumentuje tým, že aj podľa medzinárodných pravidiel sa tender vyhlasuje na základe územného rozhodnutia, nie stavebného povolenia. Podľa Deja sa o námietke vodárov vedelo, preto Metro zanedbalo svoju povinnosť informovať o nej súťažiacich.

Podľa primátora nie je namieste ani spochybňovanie, či víťazný návrh je alebo nie je v súlade so stavebným povolením. „Ja som konzultoval vec s Vodárňami a kanalizáciami a tie povedali, že ide o technický problém, ktorý je riešiteľný, teda je možné zosúladiť stavebné povolenie s návrhom dodávateľa, ktorý zvíťazil,“ vyhlásil.

Podľa J. Moravčíka i F. Deja mesto už most vzhľadom na neúnosnú situáciu potrebuje. Odďaľovanie výstavby znamená jej predražovanie. Je tu aj ďalšia okolnosť: už v septembri 2004 musí mesto ako stavebník na základe dohody s írskou developperskou spoločnosťou Ballymore Properties, ktorá tu chce realizovať rozsiahlu výstavbu a za kúpu pozemkov zaplatí 555 miliónov korún, tento priestor opustiť. Stavenisko je aj na pozemkoch, ktoré teraz už patria Írom, a ak by sa do uvedeného termínu nevypratalo, mestu by hrozilo, že bude platiť penále. „Ak sa začne stavať do konca tohto roka alebo najneskôr do 15. januára 2003, dá sa to stihnúť,“ konštatoval primátor. Na druhý deň po tlačovej besede, na ktorej odzneli tieto vyjadrenia, F. Dej informoval, že k dohode s vodárňami už došlo. „Týmto krokom už neexistuje ani táto prekážka na urýchlené uzatvorenie zmluvy na výstavbu mosta, ktorý Bratislava tak veľmi potrebuje,“ uviedol.

Páčil sa vám článok?