Doprastav vie, ako bude stavať Most Košická

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Je rozhodnuté: piaty bratislavský most cez Dunaj bude stavať Doprastav, ktorý vybudoval v metropole už tri mosty a do detailov už vie aj to, akým spôsobom postaví Most Košická.

„Pred 32 rokmi sme pri stavbe Mosta SNP, dnes Nového mosta, prevážali po vode 1000-tonové dielce dlhé 85 metrov vo výške dvanásť metrov nad hladinou, takže ak chce niekto tvrdiť, že Doprastav nedokáže transportovať takéto mostné dielce po vode, tak sa veľmi mýli,“ uviedol technický riaditeľ Doprastavu Viktor Karel, narážajúc tým na publikované pochybnosti o spôsobe výstavby zvolenom Doprastavom, ktoré sa objavili ešte v priebehu tendra na výstavbu mosta.

Ako to teda bude? Na začiatok niekoľko základných faktov o stavbe, ktorú Klaudius Jančovič, asistent V. Karela, charakterizoval ako krásne inžinierske dielo. Celková dĺžka mosta s 19 piliermi bude 854 metrov, hlavný mostný objekt bude merať 517,5 metra, príjazdové estakády na bratislavskej strane 195 metrov, na petržalskej strane 141,5 metra. Pilier, ktorý vybudujú v koryte Dunaja (kvôli lodnej doprave nebude umiestnený v jeho strede), založia podobne ako v prípade Mosta Lafranconi, ktorý tiež staval Doprastav. Len v základe tohto piliera bude 1280 kubických metrov betónu, driek podpery mosta pohltí ďalších 1568 kubických metrov. Už z týchto čísel si možno domyslieť mohutnosť a pevnosť piliera.

Hlavnou dominantou bude oceľový mostný oblúk hlavného mostného poľa s rozpätím 231 metrov. Najzávažnejšou fázou výstavby bude postaviť tento oblúk na piliere, z ktorých jeden bude na ľavom (bratislavskom) brehu Dunaja a druhý v dunajskom koryte. Celú konštrukciu zmontujú na ľavom brehu a po zmontovaní sa koniec oblúka, ktorý patrí na pilier v koryte rieky, naloží na súlodie. To sa pod konštrukciu dostane tak, že sa pod ňou vybuduje bazén, do ktorého vpláva z Dunaja a potom sa obrovská konštrukcia začne otáčať tak, aby sa jeden jej koniec blížil k pilieru v Dunaji. Na lepšiu predstavu, urobí pritom pohyb podobný tomu, ktorý urobí za štvrť hodiny minútová ručička hodín. Súlodie, ktoré ho prepraví na miesto, bude ukotvené na brehu i na ďalších lodiach. Napokon sa konštrukcia osadí na pilier v koryte rieky. „Konštrukcia s oblúkom bude vážiť do tritisíc ton,“ konštatoval V. Karel. „Pri stavbe Nového mosta boli dielce mosta ľahšie, ale prevážali sa celé na lodiach, zatiaľ čo v tomto prípade bude časť konštrukcie na brehu.“

Keď už bude oceľový mostný oblúk na mieste, ostane už len dobudovať vozovku, chodníky, zábradlia - a most bude prakticky hotový. Doprastav si trúfa postaviť ho za 26 mesiacov.

Páčil sa vám článok?