Filiálka prekáža mestskej časti v rozvoji, tá by tu chcela postaviť nové centrum
Spleť koľajníc, ktorá sa začína za umeleckým a kongresovým centrom Istropolis a ťahá sa pozdĺž Kukučínovej ulice, je predmetom sporu. Mestská časť Bratislava - Nové Mesto chce železnicu odtiaľto dostať preč a na pozemkoch stavať, železnice tu chcú vybudovať prevádzku prímestskej dopravy.
„Náš názor ako mestskej časti vychádza z toho, že územie ohraničené Kominárskou, Račianskou a Kukučínovou ulicou je z hľadiska svojej polohy natoľko cenné, že by tam nemala byť takáto prevádzka,“ uviedol hlavný architekt mestskej časti Ing. arch. Jaroslav Kocka. „Ak by bola na úrovni terénu alebo čiastočne pod jeho úrovňou, vytvorila by optickú i komunikačnú bariéru.“
Ako dodal, zámerom mestskej časti je vybudovať na tomto území centrum, kde by boli zariadenia polyfunkčného charakteru, občianskej vybavenosti, bytové objekty i parková zeleň. „Naším ďalším argumentom, prečo by tam nemala byť železničná doprava, je aj to, že cez Račiansku ulicu je vedená električková trať, premávajú tu autobusy mestskej hromadnej dopravy i Slovenskej automobilovej dopravy a v budúcnosti by v tejto trase malo byť ešte aj metro,“ dodal J. Kocka. „Sme presvedčení, že tieto rôzne druhy dopravy dokážu prepraviť dostatok ľudí, a preto nepotrebujeme aj železnicu.“
Problém sa riešil aj na úrovni územného plánu veľkého územného celku Bratislavského kraja, ktorého záväzná časť bola vyhlásená nariadením vlády. V nariadení sa uvádza, že treba chrániť koridor pre integrovaný systém prímestskej a mestskej hromadnej dopravy na trase Bratislava - Predmestie - Bratislava - Filiálka na základe urbanistickej štúdie mestskej časti Nové Mesto.
„Urbanistická štúdia mestskej časti bola spracovaná vo variantoch a poslanci miestneho zastupiteľstva odsúhlasili variant bez železnice,“ argumentuje J. Kocka. „Následne bola spracovaná aj špecifická preverovacia štúdia, v ktorej sa skúmali štyri varianty: 1. umiestnenie železničnej stanice na úrovni terénu v priestore Bratislava - Filiálka, 2. umiestnenie železničnej stanice pod úrovňou terénu v priestore Bratislava - Filiálka, 3. ukončenie železničnej prevádzky v stanici Bratislava - Predmestie, 4. odklonenie železničnej prevádzky a jej ukončenie v železničnej stanici Bratislava - Nové Mesto. Zo špecifickej preverovacej štúdie vyplýva ukončenie železničnej prevádzky v stanici Bratislava - Predmestie. Z toho vyplýva, že priestor železničnej stanice Filiálka by sa mal uvoľniť a železničná prevádzka by sa mala ukončiť aj v stanici Bratislava - Predmestie. Napriek tomu železnice stále presadzujú svoj zámer, ktorý bol premietnutý aj do územného plánu hlavného mesta. V jednom variante sa uvažuje so zapustením železnice pod úroveň terénu, ďalšie dva varianty územno-plánovacej dokumentácie mesta rátajú s vymiestnením železničnej prevádzky z priestoru Filiálky a polyfunkčným využitím tohto územia v zmysle zámerov mestskej časti.“
S predstavami železníc o vybudovaní novej stanice sa nestotožňuje ani magistrát. „V súvislosti s vymiestnením železnice z priestoru bývalej stanice Filiálka dnes môžeme zodpovedne povedať len toľko, že bola spracovaná urbanistická štúdia v štyroch variantoch a z jej vyhodnotenia vyšiel variant vymiestnenia filiálky mimo tohto priestoru,“ uviedol vedúci oddelenia územného rozvoja mesta Martin Arpáš. . „To znamená, že mestská časť a hlavné mesto momentálne zastávajú tento názor. Postoj mesta je v tomto smere jasný,.“ dodal.