Cestný tunel z Lamača popod Malé Karpaty do Krasnian už existuje aspoň na papieri

13.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Katastrofálnu dopravnú situáciu v Bratislave by mohol citeľne zlepšiť tunel popod Malé Karpaty, začínajúci sa pri krematóriu v Lamači a vyúsťujúci v Krasňanoch, ktorý by dotvoril základný komunikačný systém mesta.

„Riešenie je navrhnuté v dvoch variantoch, ktoré sa odlišujú len v tom, že prvý variant ráta s vybudovaním jedného tunela s dĺžkou 6,1 kilometra a druhý s tromi tunelmi s dĺžkou 2,0, 1,47 a 2,325 kilometra," povedal nám Ing. Svetozár Sládek z projektovej, inžinierskej a stavebnej spoločnosti Pudos Plus, ktorá v týchto dňoch ukončila práce na štúdii tunela. „Táto komunikácia, ktorá sa oficiálne nazýva vonkajší polokruh základného komunikačného systému mesta, spája jeho východnú a západnú časť. Jej výstavba by výrazne prispela k odbremeneniu dopravy v centrálnej časti mesta, pretože prepojí cestné radiály zo západu (diaľnicu D1 a štátnu cestu 2/I.) s radiálou Račianska, Vajnorská a Rožňavská, ako aj s diaľnicou D61 v smere na Trnavu atď. Potreba jej výstavby vyplýva z analýzy, podľa ktorej v roku 2020 bude komunikačná sieť Bratislavy vyťažená o 40 až 50 percent viac ako v roku 2000."

Výstavba by si, samozrejme, vyžiadala aj vybudovanie mostných objektov, príjazdových vetiev, prípojok vetiev križovatiek a obslužných komunikácií, ale aj rekonštrukciu niektorých už jestvujúcich komunikácií v dĺžke rádovo niekoľko kilometrov. Tunel je súčasťou obchvatu Bratislavy, ktorého jednotlivé časti sa už stávajú realitou: úsek medzi Ivánskou cestou a diaľnicou D61 je už vo výstavbe, úsek medzi Ivánskou a Rožňavskou je v štádiu prípravy, ktorú zabezpečuje Generálny investor hlavného mesta SR Bratislavy (GIB). „Ďalšie etapy výstavby budú závisieť od možností financovania," uviedol Ing. S. Sládek. „V každom prípade sa predpokladá, že výstavba vonkajšieho polokruhu sa uskutoční po vybudovaní Severnej tangenty."

Dnes teda vieme, ako by tunel mohol vyzerať a kadiaľ by mohol viesť. Kedy sa však stane realitou, nevie povedať nik. Známe je iba to, že približné náklady na výstavbu tunela so všetkými súvisiacimi komunikáciami sa odhadujú na vyše 10,1 miliardy korún (1. variant), resp takmer 10,9 miliardy (2. variant). Ako je v našich zemepisných šírkach pravidlom, všetko bude závisieť od prísunu peňazí...

(lau)

Tunel popod Malé Karpaty, začínajúci pri krematóriu v Lamači a vyúsťujúci v Krasňanoch, ktorý by spojil východnú a západnú časť mesta, by mohol citeľne zlepšiť katastrofálnu dopravnú situáciu v Bratislave. Štúdia, ktorú v týchto dňoch dokončili, ráta s dvoma variantmi. Podľa jedného by sa vybudoval tunel v dĺžke 6,1 kilometra, v druhom prípade tri tunely dlhé 2,0, 1,47 a 2,325 kilometra. Na obrázku je zobrazené vyústenie tunela v Krasňanoch.
FOTO - Pudos Plus

Páčil sa vám článok?