Národná kultúrna pamiatka Pradiareň 1900, ako súčasť novej štvrte Zwirn, vytvorí nový bod na mape Bratislavy

17.10.2019
Rekonštrukcia Pradiarne 1900

Zdroj: nc

Páčil sa vám článok?

Obnova jednej z najvýznamnejších priemyselných pamiatok v Bratislave Pradiarne 1900 postupne odhaľuje svoj budúci vzhľad. Konverzia technicky unikátnej budovy na nové využitie je súčasťou novej mestskej štvrte ZWIRN, ktorej výstavba je realizovaná v areáli bývalej Bratislavskej cvernovej továrne. Pradiareň dá celému komplexu identitu.

Obnova a konverzia Pradiarne 1900 sa realizuje na základe výskumov a prieskumov určených Krajským pamiatkovým úradom, ktoré definovali plán pamiatkovej obnovy.Pamiatkový úrad je súčasťou celého procesu pamiatkovej obnovy a dozerá na jej priebeh.

Nad rámec pamiatkovej ochrany sa investor projektu ZWIRN rozhodol zachovať a zakomponovať do projektu rekonštrukcie aj budovu Silocentrály, ktorá bola v minulosti „srdcom“ bývalej továrne. Náklady na celkovú obnovu je podľa Stanislavy Paulíkovej, Senior project manažérky YIT Slovakia, suma 20-23 miliónov eur. 

​„Pri obnove historických objektov je dôležité dbať na to, aby nová funkcia budovy zodpovedala jej priestorovým danostiam. Dôležité je teda nielen profesionálne zvládnuť obnovu historických prvkov, ale doplniť ich súčasnými tak, aby si nekonkurovali, ale vhodne sa dopĺňali. Verím, že sa nám to v prípade Pradiarne podarilo,“ vysvetľuje architekt Ivan Masár z ateliéru BOUDA MASÁR architekti, ktorí odborne vedú rekonštrukciu objektu.

Po rekonštrukcii sa Pradiareň 1900 stane dominantou novej štvrte a prinesie do lokality nové funkcie – občiansku vybavenosť v podobe obchodných prevádzok na prízemí, jedinečné kancelárie aj kultúrno-spoločenský priestor s auditóriom v priestoroch niekdajšej Silocentrály. Popri obnovení pôvodného vzhľadu a charakteristických prvkov budovy boli pri rekonštrukcii  použité aj moderné technológie a materiály, ktoré umožnia, že budova bude nízkoenergetická.

„Pradiareň 1900 je azda najlepším vyjadrením myšlienky celej štvrte ZWIRN. Zatiaľ čo názov a obnova jej pôvodného vzhľadu spája toto územie s jeho industriálnou históriou, konverzia na nové využitie ukazuje, ako sa dá aj dlho nevyužívaným miestam vdýchnuť nový život.  A to platí aj pre ZWIRN – rušný areál bývalej továrne začne písať svoj nový príbeh ako živá mestská štvrť, ktorá vytvorí príjemné a obohacujúce prostredie nielen pre svojich obyvateľov, ale i návštevníkov aj blízkych susedov,“ hovorí Milan Murcko, generálny riaditeľ YIT Slovakia.

Pradiareň si prešla viacerými prestavbami a postupne stratila svoj charakter najmä pre rôzne prestavby zo 60. rokov. "Tie boli v prvej fáze po získaní búracieho povolenia postupne odstránené a na základe plánu obnovy definovaného KPÚ mohla v októbri 2018 začať samotná rekonštrukcia, " informoval Ivan Masár. Tá okrem obnovenia pamiatkovo chránených prvkov Pradiarne zahŕňa aj viaceré pôvodné technologické a stavebné postupy, ktoré sú v dnešnej dobe unikátne, ale iba vďaka nim je možné docieliť historicky autentický výsledok.

Podľa architekta Ivana Masára v 60. rokoch Pradiareň prešla veľkou rekonštrukciou, počas ktorej boli na hlavnej budove odstránené veľké kovové okná s oblúkmi a nahradené drevenými oknami s rovným prekladom. "Pôvodné okná boli ponechané iba na výťahových a schodiskových vežiach a práve tieto budú v rámci obnovy zrepasované a osadené na pôvodné miesto, " opisuje ďalej podrobnosti výstavby. Dodal, že oceľové profily, z ktorých sa vyrábali v minulosti, sa už dnes nevyrábajú, preto boli použité okenné oceľové profily, ktoré boli objavené zamurované v jednej časti budovy.

V rámci rekonštrukcie okien bude repasovaných a znovuosadených 80 pôvodných okien. Aby sa dosiahla energetická efektívnosť, po dohode s pamiatkarmi bude zvyšok okien nahradených novými hliníkovými oknami s oblúkom, ktoré kopírujú dizajn z roku 1900, ale s vlastnosťami súčasných kvalitných okien, ktoré zabezpečia tepelnú pohodu v interiéri.

Hlavnú nosnú konštrukciu Pradiarne tvorí spolu 403 liatinových stĺpov (a 1 betónový) vyrobených v budapeštianskej zlievarni. Je to nosná konštrukcia, ktorá sa vyskytuje iba v budovách z obdobia secesie.

"Na 2. nadzemnom podlaží sa budú nachádzať administratívne priestory - je tu vybudovaná horizontálna plošina, ktorá priestor delí na 2.úrovne - v spodnej časti budú toalety, kuchynky a nad ňou zasadačky, oddychové priestory," hovorí architekt Ivan Masár. Tretie poschodie tvorí železobetónový strop, poschodie je z dierovaných tehál s cieľom zlepšiť tepelno-technické vlastnosti obvodových múrov.Nachádza sa tu aj centrálna strojovňa vzduchotechniky.

Pod 10 vrstvami náterov sa na niektorých stĺpoch našla výzdoba z obdobia art deco. Táto výzdoba z roku 1920 bude prezentovaná na 17 stĺpoch vo vstupnej hale Pradiarne, kde bude mať prístup aj verejnosť.

Objekt jednej historickej nádrže, ktorý sa nachádza na streche budovy, bude zrekonštruovaný s využitím ako výstavný exponát. Druhá nádrž, situovaná v objekte, bude obnovená a s použitím moderných technológií bude slúžiť svojmu pôvodnému účelu.

Nad rámec pamiatkovej ochrany sa investor projektu ZWIRN rozhodol zachovať a zakomponovať do projektu rekonštrukcie aj budovu Silocentrály, v ktorej sa v minulosti nachádzali parné stroje a bola v podstate akýmsi „srdcom“ bývalej továrne. Po konverzii tu vznikne priestor určený na rôzne kultúrno-spoločenské podujatia.

Aj keď Silocentrála nie je súčasťou národnej kultúrnej pamiatky, pri návrhu a realizácii obnovy sa postupovalo rovnako ako pri Pradiarni. S budovou pradiarne bude Silocentrálu spájať architektonický novotvar – presklený krčok, v ktorom budú prezentované zrekonštruované pôvodné okná z roku 1900.

Pradiareň bola vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku v roku 2007. Jej obnovu odštartovali v októbri 2018 a predpokladané ukončenie obnovy Pradiarne 1900 je podľa developera 4.kvartál 2020. Cenotvorba projektu Zwirn ešte nie je schválená, a podľa vyjadrenia Radka Pšeničku, riaditeľa biznis developmentu YIT Slovakia, je o neho aktuálne mimoriadne veľký záujem a je možné, že s prvým predajom bytov začnú ešte pred kolaudáciou. "Projekt Zwirn bude naša druhá vlajková loď, prvým je úspešný projekt Stein," dodal.

(nc,ts)

Páčil sa vám článok?