FOTO: Okrem odovzdaného Prievozu práce napredujú aj na ostatných úsekoch D4R7
Zdroj: AMI Communications Slovakia
Výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 je v súčasnosti najväčším infraštruktúrnym projektom nielen na Slovensku. Aktuálne predstavuje aj jeden z najväčších PPP projektov v Európe. V procese napredujú na všetkých úsekoch, D4 - západ, Dunajské súmostie, D4-východ aj úsek R7 -Prievoz.
Úsek D4 – západ (Jarovce – Ivanka, sever)
Na začiatku úseku stavby diaľnice D4 sa práce v uplynulom mesiaci opäť sústreďovali na stabilizáciu zemín, násypy zemného telesa, mosty na križovatkových vetvách križovatiek Jarovce aj Rusovce. Popri prácach na hlavnej trase sa taktiež realizuje prekládka cesty I/2 neďaleko budúcej rusoveckej križovatky.
Dunajské súmostie
Na západnom predmostí bolo dokončených všetkých 13 základov vrátane opôr budúceho mosta. Z tejto strany sa počas júla zrealizoval tretí výsuv nosnej konštrukcie pomocou výsuvnej skruže. Most ponad kajakársku dráhu a hlavný most cez Dunaj majú zrealizovaných všetkých šesť základov pod piliermi.
Na východnom predmostí Dunaja je ukončených všetkých 18 základov pilierov a takmer všetkých (16 z 18) podpier mosta. Na východnej strane sa výsuvná skruž posunula do ďalšieho - desiateho poľa, čo momentálne činí zrealizovaných približne 700 metrov mostovky. Pomocou betónovacích vozíkov pre konzoly konštrukcie mosta bolo ku koncu júla celkovo zrealizovaných 67 metrov.
Úsek D4 – východ (Ivanka, sever – Rača)
V rámci celého úseku stavby diaľnice D4 prebiehali počas júla práce na násypoch zemného telesa, stabilizáciách zemín, osádzala sa kanalizácia a taktiež napredujú práce na ostatných objektoch a križovatkách. Na niektorých úsekoch budúcej D4-ky sa realizuje aktívna zóna a pokládka CBGM (cementom spevnené kamenivo) vrstiev.
Úsek R7 (Prievoz – Ketelec, Ketelec – Dunajská Lužná, Dunajská Lužná – Holice)
Práce pozdĺž celého úseku R7 napredujú vysokým tempom. Činnosti ako sú stabilizácie zemín, násypy zemného telesa, odvodňovacie práce či prekládky obslužných komunikácií postupujú na celej stavbe. Počas uplynulého víkendu sa pre motoristov sprejazdnili dve križovatkové vetvy Prievozskej križovatky. Na ostatných úsekoch v smere na Holice, a to konkrétne od Ketelca po Dunajskú Lužnú a od Dunajskej Lužnej po Holice, sú práce na násypoch zemného telesa, odvodnení a CBGM vrstvách definitívne ukončené. Väčšina úseku je pokrytá prvou základnou asfaltovou vrstvou a momentálne prebieha pokládka spojovacej asfaltovej vrstvy. Mosty ponad R7-ku, ktoré spájajú jednotlivé obce napredujú taktiež podľa harmonogramu. Zvyšok prác sa sústreďuje na pokládku aktívnej zóny, CBGM vrstiev tak, aby mohla byť rýchlostná cesta odovzdaná do užívanie v čo najkratšom termíne.
„Sme radi, že úseky od Ketelca po Holice napredujú v požadovanom tempe a niektoré z prác sú popredu. Každodenné zápchy budú pre vodičov jazdiacich týmto smerom miestnymi komunikáciami už len zlou spomienkou,“ povedal Juan José Bregel, generálny riaditeľ spoločnosti D4R7 Construction.
K dnešnému dátumu je prestavaných takmer 50 % stavebných prác, na ktorých participuje viac ako 1.500 ľudí, čo do dnešného dňa predstavuje takmer štyri milióny odpracovaných osobohodín. Ku koncu júna však projekt prekročil hranicu jedného milióna odpracovaných osobohodín bez akejkoľvek nehody pracovníkov stavby, čo je podľa slov Jorgeho Sanza, riaditeľa slovenskej pobočky, „významný míľnik v dôsledku úsilia a odhodlania celého tímu, ktorý je súčasťou tohto projektu.“
Výstavba D4 a R7 spĺňa kvalitatívne štandardy, tvrdí stavebník
Výstavba nultého bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, spĺňa vysoké kvalitatívne štandardy a všetky právne požiadavky. Tvrdí to spoločnosť D4R7 Construction, zodpovedná za stavbu obchvatu.
Výstavbu spája aj problém s nálezmi nepovoleného materiálu. Ministerstvo dopravy v polovici júla informovalo, že v troch vzorkách pôdy z násypov sa vyskytoval azbest. Rezort teraz čaká na riešenia od koncesionára. Spoločnosť D4R7 Construction začiatkom augusta vyhlásila, že nálezy približne na 500 metrov dlhom úseku rozostavanej diaľnice D4 nepoškodzujú životné prostredie ani zdravie. Odvolala sa pritom na svoje nové testy realizované akreditovanými nezávislými odborníkmi. Zároveň uviedla, že intenzívne pracuje na riešení tejto záležitosti.
(TS, TASR,nc)