Mrakodrapy budú rásť na Karadžičovej ulici
Architektonická štúdia domu Zlatý jeleň na Námestí SNP, o ktorej sme vás informovali v minulom vydaní, vyvolala búrlivé reakcie odbornej i laickej verejnosti. V tejto súvislosti sme sa hlavnej architektky Starého Mesta Marty KROPILÁKOVEJ opýtali, aká je predstava mestskej časti o novej výstavbe v Starom Meste.
- Mestská časť sa riadi územným plánom, ktorý definuje využitie priestoru v danom území. V historickom jadre nová výstavba nie je možná, pretože tu neexistujú voľné stavebné parcely. Tu sa môžeme vyjadrovať len k opravám domov, fasádam, ich vybaveniu, atď. Mimo historického centra sa územná politika robí prípad od prípadu, tak ako to bolo v súvislosti so Zlatým jeleňom. Územný plán, ktorý stanovuje zásadnú koncepciu dotvárania prostredia, nepredpokladá výstavbu takéhoto charakteru v kontakte s historickou časťou. Určite nie je pripravený taký koncepčný zámer, ktorý by pripúšťal olemovanie Námestia SNP vyššou zástavbou. V súčasnosti sa spracováva urbanistická štúdia tohto priestoru, ktorá určí výškovú hladinu, dopravné riešenie a novú funkciu námestia. Po jej dopracovaní ju predložíme na pripomienkovanie občanom a jej definitívnu podobu bude schvaľovať miestne zastupiteľstvo.
Má mestská časť na svojom území vytypovanú lokalitu, kde by mohli vyrásť výškové objekty?
- Takouto zónou je časť Karadžičovej ulice v blízkosti budovy VÚB. Žiaľ, mesto tu predalo pozemky investorom bez toho, že by boli dôsledne preštudované stavebno-priestorové podmienky. Keď sa investori pokúsili umiestniť tu nové objekty, ukázalo sa, že je nevyhnutná istá koordinácia. Pôvodná štúdia neriešila problém vzhľadu tejto časti, teda či tu vznikne napríklad nový bulvár s výškovými objektmi. Preto mestská časť Staré Mesto dala vypracovať vlastnú urbanistickú štúdiu, ktorá ráta aj s výstavbou výškových budov na Karadžičovej ulici. Tento materiál schválený miestnym zastupiteľstvom predložíme mestu, aby podľa neho doriešilo vlastnícke vzťahy a ďalšie nevyjasnené problémy.
Ako môže mestská časť ovplyvňovať osádzanie toľko diskutovaných vývesných štítov?
- Prevádzkovatelia obchodov sú pri osádzaní reklamných vývesných štítov povinní ohlásiť takýto zásah do fasády. Niektorí si túto povinnosť plnia, iní nie. To je napríklad prípad kaviarne La dolce vita na rohu Panskej a Rybárskej brány, kde majiteľ umiestnil markízu prekrývajúcu historickú fasádu. Tomuto chceme predísť zadefinovaním podmienok na osadenie vývesných štítov a reklám, ktoré sa budú schvaľovať na najbližšom zastupiteľstve.
Zhováral sa Milan Šeršík
NÁŠ ROZHOVOR