Pôvodnú nitovanú oceľovú konštrukciu mosta nahradí nová zváraná
Nový starý most - pôvodnú nitovanú oceľovú konštrukciu mosta nahradí nová zváraná - starymost_viz1
Najdôležitejším a najnáročnejším stavebným objektom prvej časti tzv. Petržalskej električky je rekonštrukcia Starého mosta cez Dunaj, v rámci ktorej sa vymení stará konštrukcia za novú tak, aby bola dosiahnutá šírka 135 metrov na preplávanie lodí medzi piliermi.
V pôvodnej koncepcii rekonštrukcie Starého mosta sa uvažovalo s využitím časti opravenej pôvodnej konštrukcie železničného mosta pre električkovú trať s rozchodom 1000 mm a so zvýšením pôvodných pilierov. Takéto riešenie malo viacero nedostatkov, napríklad obmedzenú životnosť na približne 30 rokov a nedodržaný štandardný plavebný gabarit. Po zmene projektu, v ktorom sa počítalo s koľajovou traťou duálneho rozchodu 1000 a 1435 mm, mestské zastupiteľtsvo v marci 2012 rozhodlo o zmene rekonštrukcie Starého mosta, ktorá bude spočívať vo výrobe novej nosnej oceľovej konštrukcie.
Nová konštrukcia mosta bude priehradová rombickej sústavy, pričom bude pripomínať starú konštrukciu, vybudovanú v rokoch 1945 – 1946. Most však už nebude nitovaný či skrutkovaný, ale zváraný. Súčasne dôjde k zrušeniu dvoch pôvodných pilierov č. 3 a 4 a k vybudovaniu jedného nového č. 34 mimo plavebnej dráhy. Toto riešenie spolu s umiestnením mosta vyššie nad hladinou Dunaja zlepší plavebné podmienky na tejto rieke. Životnosť nového Starého mosta je plánovaná na vyše 100 rokov.
Nová konštrukcia mosta nebude rovná ako pôvodná, ale klenutá. Zmení sa aj profil jeho častí, rozšíria sa chodníky pre chodcov a cyklistov na 4,5 m po oboch stranách mosta a nad piliermi č. 34 a 5 budú vytvorené vyhliadkové plošiny.
Stredná časť s koľajovou traťou, uloženou v betónovej vozovke, bude slúžiť výlučne pre električky MHD a záchranné vozidlá. Električkový zvršok na Starom moste bude riešený ako pevná jazdná dráha s bezstykovou koľajou.
Demontáž nosnej konštrukcie Starého mosta začala 2. decembra 2013 a do jari 2014 má byť úplne odstránená. Následne sa začne s úpravou pilierov a výrobou novej konštrukcie. Nová nosná konštrukcia mosta bude zhotovená na petržalskom brehu Dunaja a postupne bude vysúvaná nad koryto rieky.
Celková dĺžka mosta bude 465,4 metra, dĺžka nosnej konštrukcie bude 461,4 metra. Celkom bude mať most 7 podpier a 6 polí. Šírka mosta medzi zvodidlami bude 8 metrov, šírka chodníkov 4,5 metra.
Predpokladaný termín otvorenia nového Starého mosta je v polovici roku 2015. Električková trať bude vybudovaná ako tram-train s dvomi rozchodmi 1000 a 1435 mm a v budúcnosti by mala umožniť podľa potreby aj prevádzku duálnych vozidiel, ktoré by mohli prechádzať v rámci integrovanej dopravy z električkovej siete na železničnú a naopak.
Spracované z projektovej dokumentácie stavby, tlačových správ mesta Bratislava, spoločnosti Eurovia a webstránky Občianskeho združenia mhd.sk imhd.sk
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní Bratislavských novín. © 1998-2014 Nivel Plus. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.