Terminál na letisku už v budúcom roku začnú rekonštruovať a výrazne rozširovať

6.10.2006
Páčil sa vám článok?

Už v máji budúceho roku sa na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika začne rekonštrukcia a dostavba terminálu, ktorá má prispieť k zvýšeniu jeho prepravnej kapacity.

Súčasný terminál na letisku už kapacitne nestíha pokryť požiadavky súvisiace s enormným nárastom počtu cestujúcich, preto je nevyhnutná jeho rekonštrukcia spojená s dostavbou novej časti terminálu. Letisko M. R. Štefánika prepravilo za posledných 12 mesiacov (jún 2005 až máj 2006) viac ako 1,6 milióna cestujúcich. Ku koncu tohto roka sa priblíži k dvojmiliónovej hranici cestujúcich za rok.

Okrem výrazného zvýšenia prevádzky na letisku, či už z hľadiska pohybov lietadiel alebo vybavených cestujúcich a ich batožiny, je rekonštrukcia nutná aj vzhľadom na potrebu splniť k 1. októbru 2007 požiadavky Schengenských dohôd, ktoré sa týkajú odlišného spôsobu vybavovania cestujúcich z krajín „schengenských“ a „neschengenských“.

Po rekonštrukcii a dostavbe vznikne kompaktný moderný objekt ponúkajúci prehľadné prevádzkové priestory umožňujúce jednoduchú a rýchlu orientáciu cestujúcich. Najväčšou výhodou navrhovaného riešenia je zachovanie prevádzky letiska počas celého trvania výstavby. Nová časť terminálu bude situovaná juhozápadne, vedľa súčasného odletového terminálu, výškou nepresiahne výšku objektu jestvujúceho terminálu a bude sa rozprestierať na ploche asi 5000 štvorcových metrov.

Architektonická koncepcia smeruje k vytvoreniu výraznej modernej budovy. Nový terminál je navrhnutý vo forme kvádra s presklenou fasádou, v jej západnej časti má byť umiestnený grafický informačný panel s hodinami. Posunutím hrany priľahlého chodníka vznikne pred vstupnou fasádou terminálu dostatočný priestor na zvýšené nároky pri príjazde a odjazde cestujúcich. Priestor sčasti prekryjú konzoly - markízy. Medzi zrekonštruovanou verejnou halou a jestvujúcou príletovou halou vznikne zo strany verejného priestoru nová komunikačná spojnica vo forma oceľovej rámovej konštrukcie opláštenej skleneným obvodovým plášťom.

Terminál pozostávajúci z troch technologicky na seba nadväzujúcich častí bude riešený v dvoch úrovniach. Príletové priestory budú výhradne na prízemí, odletové priestory budú z väčšej časti na poschodí. Budú slúžiť na vybavenie „schengenských“ o „neschengenských“ cestujúcich. Ústredným priestorom je verejná doletová hala na poschodí terminálov, ktorá má čiastočne oddelenú časť na sedenie s výhľadom na Karpaty a presklený halový priestor. Komunikačný systém budú tvoriť pohyblivé chodníky (travelátory), pohyblivé schody (eskalátory), schodiská a výťahy umiestnené na každom konci haly. Na odlet vzniknú tri nástupné odletové mosty, určené na zabezpečenie plynulého prechodu cestujúcich z tranzitnej haly do autobusov, ktoré ich odvezú k lietadlám. Zóna obchodného vybavenia bude pozostávať zo 40 vybavovacích pultov (check-in pultov) na prízemí i na poschodí terminálu. K dispozícii budú aj reštaurácie, kaviarne, obchody, sociálne zariadenia, priestory pre matky s deťmi, modlitebňa atď.

Rekonštrukcia a dostavba nového terminálu by mala byť ukončená na prelome rokov 2008 a 2009. Realizáciu projektu zrejme oplyvní privatizácia letiska, ktorú v súčasnosti ešte posudzuje protimonopolný úrad.

Páčil sa vám článok?