V Bratislave pribudnú v najbližších rokoch tri úseky diaľnic v celkovej dĺžke 13 kilometrov

31.12.2008
0
Páčil sa vám článok?

Na území Bratislavy pribudne v priebehu najbližších piatich rokov vyše trinásť kilometrov diaľnic. Nové cestné komunikácie by mali okrem rýchlejšieho a jednoduchšieho prejazdu áut cez Bratislavu riešiť i vnútromestskú dopravu v meste a v neposlednom rade zlepšiť životné prostredie.

Po dokončení úseku do Maďarska a Rakúska sa už tento rok začne s výstavbou ďalšej vetvy, ktorá bude súčasťou diaľničného ťahu D61. Tá sa začína na štátnej hranici s Rakúskom, pokračuje okrajom Bratislavy cez Trnavu, Trenčín, kde sa pripája na diaľnicu D1.

D61 MIEROVÁ-SENECKÁ

Úsek diaľnice D61 Bratislava, Mierová ulica - Senecká cesta prepojí dva už sprevádzkované úseky, čím sa vytvorí ucelený ťah diaľnice D61 do štátnej hranice s Rakúskom po diaľnicu D1 pri Trenčíne. Nová cestná komunikácia povedie cez štyri mestské časti, Vajnory, Trnávku, Ružinov a Vrakuňu, sčasti zastavaným územím. Aj preto bolo treba vykúpiť pozemky a nehnuteľnosti stojace v dotknutom území a zbúrať 26 rodinných domov, 2 sklady, 14 murovaných objektov, 10 garáží, 70 chát a ďalšie drobné stavby.

Trasa diaľnice nadväzuje na úsek diaľnice provizórne napojený pri Gagarinovej ulici, povedie 1,7-kilometorovu estakádou ponad Mierovú a Gagarinovu ulicu, miestnu zástavbu ulíc Strojnícka, Mlynské luhy, Na piesku, ponad železničné trate a po mimoúrovňovom pripojení Galvaniho ulice klesne do nízkeho násypu, ktorým povedie okolo areálu Zlatých pieskov a napojí sa na prevádzkovaný úsek diaľnice D61 pri Vajnoroch. Bude na nej 15 mostných objektov a takmer štyri kilometre protihlukových stien.

Podľa informácie zo Slovenskej správy ciest sa s výstavbou tejto etapy pravdepodobne začne na prelome februára a marca tohto roku. Dodávateľom stavby bude Doprastav, a. s. Výstavba tohto úseku diaľnice, s ktorým sa začne na križovatke Mierová - Senecká, by mala trvať 36 mesiacov. Stavba sa bude financovať z grantu Phare (15 miliónov ECU) a z pôžičky Európskej investičnej banky (72 miliónov ECU).

D2 LAMAČSKÁ CESTA - STARÉ GRUNTY

Ďalším úsekom diaľnice v Bratislave bude diaľnica D2 Bratislava, Lamačská cesta - Staré grunty. Táto časť spojí úseky most Lafranconi a Lamač - Malacky a nadväzuje na komunikačný systém Bratislavy. Vybudovaním tohto úseku sa skompletizuje diaľnica D2 na území Slovenska. Súčasťou nového 3-kilometrového úseku bude aj 1,5 kilometra dlhý tunel pod Sitinou. Vjazd do tunela bude v priestore hlavného vchodu do zoo.

Tunelový objekt budú tvoriť dve paralelné tunelové rúry, z ktorých každá bude vybavená pre jednosmernú dopravu s dvoma jazdnými pruhmi. Vyústenie tunela v Mlynskej doline si vyžiada presunutie hlavného vchodu do zoo, ktorý by mal vyrásť pri budove televízie. S prácami na tomto úseku diaľnice by sa malo začať v lete roku 2000. Výstavba potrvá asi štyri roky. Diaľnica Lamačská cesta - Staré grunty bude financovaná z úveru OECF (fond pre zahraničnú spoluprácu) vo výške 11 miliárd jenov.

D61 VIEDENSKÁ CESTA - PRÍSTAVNÝ MOST

Tretím diaľničným úsekom budovaným v najbližších rokoch bude diaľnica D61 Bratislava Viedenská cesta - Prístavný most. Táto vetva je situovaná medzi smerovo rozdelenú 4-pruhovú komunikáciu na Einsteinovej ulici v Petržalke. Na západnej strane sa pripája na už vybudované vetvy mosta Lafranconi a na východe na Prístavný most.

V rámci výstavby tohto úseku diaľnice sa dobudujú aj mimoúrovňové križovatky s Jantárovou a Dolnozemskou ulicou. Pohyb chodcov z Petržalky do Sadu Janka Kráľa budú zabezpečovať 4 mimoúrovňové priechody. S výstavbou tejto časti diaľnice by sa malo začať v roku 2001.

Milan Šeršík

Páčil sa vám článok?