Garáže v centre zlepšia dopravné podmienky

13.8.2008
0
Páčil sa vám článok?

Používanie osobného auta je jednou z najvýraznejších zmien, ktoré prinieslo 20. storočie. Autá sa stali súčasťou nášho každodenného života.

Existuje veľa činností, pri ktorých automobily zohrávajú nezastupiteľnú úlohu. Na druhej strane, existuje veľa mestských priestorov, kde je jazda autom nežiaduca, napr. tam, kde vozidlá neslúžia na dopravnú obsluhu. Vzhľadom na nedostatok priestoru najmä v centrách miest, kde sa pohybuje väčší počet vozidiel a predpokladá sa ich odstavenie, neustále sa prehlbuje konflikt medzi reálnou kapacitou a potrebami.

Najvhodnejším riešením pri regulácii automobilovej dopravy je kvalitná prevádzka verejnej hromadnej dopravy, s krátkou lehotou jazdy do centra a dostatočnou kapacitou. Tento stav je však pre Bratislavu, žiaľ, stále len perspektívou. Samospráva preto musí dobudovať potrebné kapacity statickej dopravy, ktoré budú slúžiť na parkovanie obyvateľov a návštevníkov centra mesta, ako aj opodstatnené potreby prevádzok úradov a organizácií.

K riešeniu akútneho nedostatku parkovacích možností v centre Bratislavy by malo prispieť aj vybudovanie podzemných parkovacích garáží v hornej časti Námestia SNP s kapacitou max. 500 miest. Tento priestor je dopravne napojený na trasu Hodžovo námestie - Suché Mýto. Pod Hurbanovým námestím je možné vybudovať ďalších 300 miest, najmä pre potreby strednodobého a dlhodobého státia zamestnancov organizácií a obyvateľov.

Súčasný dopyt po parkovacích miestach v centre Bratislavy je výrazne vyšší ako ponuka a v najbližšom období bude ešte vzrastať. Kapacita parkovísk a garáží je však limitovaná kapacitou vjazdu a najmä výjazdu vozidiel z napájacieho bodu na križovatke Suché Mýto - Hodžovo námestie.

Výhodou garáží v centre mesta so strednou kapacitou 300 - 500 miest je najmä pohodlie pri parkovaní vozidiel, dobrá dostupnosť k cieľu, eliminácia vplyvov počasia, zníženie hluku a exhalátov z jazdy vozidiel na povrchu a možnosť dlhodobého parkovania. Navrhované parkovacie miesta v spojení s obchodno-spoločenským komplexom posilnia životaschopnosť celého projektu revitalizácie Námestia SNP a dokážu zmierniť hlavné nevýhody podzemných garáží, t. j. vysoké stavebné náklady a dlhé obdobie návratnosti.

Nová parkovacia politika mestskej časti Bratislava - Staré Mesto počíta s vybudovaním nových garáží nielen pod Námestím SNP, ale aj v lokalitách Špitálska ulica, Dunajská ulica a Kollárovo námestie. K zlepšeniu dopravných podmienok v centre Bratislavy pomôžu vtedy, ak ich budú môcť plnohodnotne využívať nielen užívatelia bankových a administratívnych objektov, ale aj obyvatelia a návštevníci nových predajní a zariadení služieb či turisti.

Ing. Ján Morávek, CSc.,
Bratislavská parkovacia služba

Páčil sa vám článok?