Nakupovanie ako nová forma relaxu

1.11.2007
0
Páčil sa vám článok?

V posledných rokoch aj Slovensko zasiahla masívna vlna výstavby veľkých obchodno-nákupných centier pri mestských výpadovkách v okrajových častiach miest. Rovnaký nákupný komfort však ponúkajú aj obchodno-spoločenské komplexy v centrách miest.

Popri pozitívnych skúsenostiach priniesol vývoj prímestských obchodných centier v Západnej Európe a Severnej Amerike, kde tento trend prebehol pred viac ako dvadsiatimi rokmi, aj nemálo problémov. Prejavil sa predovšetkým v dočasnom úpadku mestských centier, ktoré sa postupne vyľudňovali a strácali svoju atraktívnosť.

Avšak práve centrá miest sú jednou z najcennejších a najvýhodnejších lokalít. Nachádza sa v nich množstvo historicky vzácnych pamiatok, ktoré lákajú zahraničných návštevníkov, budujú sa tu pešie zóny, priestory oživujú kaviarne, reštaurácie, obchody. Nakupovanie v obchodných pasážach s náročným tovarom sa stáva významnou spoločenskou aktivitou, ktorá okrem samotného nakupovania spĺňa aj novú filozofiu relaxu.

Tento trend sleduje aj príprava výstavby obchodno-spoločenského komplexu s využitím podzemných priestorov pod Námestím SNP v Bratislave. Aby nové obchodno-spoločenské centrum nestretol osud Royko Passage alebo čiastočne Starej tržnice, kde sa prevádzkovateľom od začiatku nepodarilo obsadiť obchodné priestory zaujímavými nájomcami, iniciátor projektu revitalizácie Námestia SNP - mestská časť Bratislava - Staré Mesto - už v predinvestičnej fáze venuje pozornosť marketingovej analýze.

Marketingová štúdia bola súčasťou už Úvodnej štúdie realizovateľnosti. Jej cieľom bolo nájsť vhodnú štruktúru budúcich obchodných zariadení v podzemnom centre so zreteľom na reálnosť financovania celého projektu a zabezpečenie návratnosti finančných prostriedkov.

Navrhovaná plocha obchodno-spoločenského podzemného centra (7 680 m2) nadviazala na výsledky marketingového prieskumu, ktorý potvrdil najväčší dopyt po tých obchodných priestoroch, ktoré disponujú vlastnými parkovacími miestami. Pri stanovení ich počtu na cca 800 sa vychádzalo z analýzy ponuky a dopytu po parkovacích miestach v centre Bratislavy, ktorý je v súčasnosti trikrát vyšší ako ponuka. Na druhej strane, parkovacie miesta zabezpečia životaschopnosť celého komplexu iba v spojení s obchodnými prevádzkami.

Pre úspešnosť podzemného centra bude zároveň dôležité, aby obchodné prevádzky tvorili plynulú nákupnú pasáž s prehľadným systémom komunikačných plôch, vrátane zelene, klimatizácie a estetického designu interiérov. Skúsenosti z iných miest, kde tiež začali využívať rozsiahle programy revitalizácie mestských centier (Paríž, Moskva, Zürich. a i.), sú užitočným zdrojom odporúčaní pre takéto riešenie revitalizácie Námestia SNP.

(brn)

Páčil sa vám článok?