Magistrát navrhuje zaviesť dopravnú daň
Bratislavský magistrát prišiel s návrhom na zavedenie miestnej dopravnej dane, ktorá by mala zabezpečiť finančné prostriedky potrebné na rozvoj a zlepšenie služieb mestskej hromadnej dopravy. Podporu tomuto návrhu vyjadrila aj ministerka financií Brigita Schmögnerová.
Bratislava aj napriek tomu, že je hlavným mestom, je napojená na štátny rozpočet až na nepodstatné odchýlky štandardným spôsobom tak ako ostatné obce a mestá. Pritom má oproti iným obciam navyše náklady, ktoré vyplývajú z jej postavenia ako hlavného mesta, z poskytovania služieb, ktoré inak poskytuje štát, z veľkého rozsahu štátnych ciest v správe hlavného mesta.
Ďalším problémom je veľký podiel obyvateľov iba prechodne bývajúcich alebo denne dochádzajúcich do Bratislavy, ktorí sa podieľajú na verejnej spotrebe, ale daňový výnos na nich pripadajúci dostávajú mestá ich trvalého pobytu.
Uhrádzaním „nadštandardných“ výdavkov z mestského rozpočtu vznikol v posledných rokoch postupnou kumuláciou značný deficit v dvoch smeroch: v mestskom rozpočte (v roku 1999 predstavoval viac ako 50 % ročného rozpočtu), v riešení vecných problémov mesta (napríklad na odstránenie hroziaceho kolapsu v cestnej doprave treba urýchlene investovať do mestskej siete asi 6 miliárd korún, odhliadnuc od diaľnic budovaných na území mesta).
Vzťah mestského a štátneho rozpočtu je teda deformovaný. Napríklad v Bratislave býva len 8 % obyvateľov Slovenska, ale na jej území sa vytvára viac ako 30 % hrubého domáceho produktu.
Keďže štát sústreďuje rozhodujúcu časť verejných zdrojov, nie je možné rozvoj mesta zabezpečiť bez toho, že by štát prevzal financovanie rozhodujúcich investícií alebo vytvoril podmienky na samostatné financovanie.
Vedenie mesta preto vidí riešenie v zavedení dopravnej dane a v novom spôsobe vyplácania podielu na cestnej dani (v prípade cestnej dane by Bratislava a Košice mali dostať až 100 % cestných daní vyprodukovaných na teritóriu mesta).
(mag)