Chodník v Karloveskej zátoke i stanica pre zranené zvieratá: Čím sa zaoberalo mestské zastupiteľstvo?

28.3.2025

Zdroj: Zastupiteľstvo.sk

Páčil sa vám článok?

Bratislavskí mestskí poslanci vo štvrtok 27. 3. prekovali a schválili viacero dôležitých materiálov. Viac nám prezradil hovorca magistrátu Peter Bubla.

Odhlasovali napríklad zámenu pozemkov, vďaka ktorej bude možné posunúť sa bližšie k realizácii dlhodobo chýbajúceho chodníka pre chodcov, bežcov či cyklistov v Karloveskej zátoke.

Hlavné mesto získa aj potrebné pozemky na vybudovanie trolejbusovej trasy Patrónka - Riviéra a cyklotrasy Patrónka – Botanická, a tiež pozemok na Špitálskej ulici v Starom Meste pre modernizáciu Ružinovskej radiály.

Zelenú dostal aj prenájom pozemku bratislavskej ZOO pre Štátnu ochranu prírody SR za účelom vybudovania rehabilitačnej stanice pre zranené zvieratá. A prerokovaný bol aj Akčný plán rozvoja cyklistickej a pešej dopravy na rok 2025.

Nový chodník v Karloveskej zátoke

Dlhodobo chýbajúci chodník pre cyklistov, ale aj chodcov či bežcov v Karloveskej zátoke v bratislavskej Karlovej Vsi je o čosi bližšie k realizácii. Mestskí poslanci a poslankyne  schválili návrh na majetkovoprávne usporiadanie pozemkov medzi hlavným mestom a Univerzitou Komenského v Bratislave.

Zámenou hlavné mesto získava pozemky na Nábreží Ľubomíra Kadnára, v tesnej blízkosti Dunaja a vodáckeho centra. Bude tu tak môcť vzniknúť kvalitný chodník, ktorý scelí napojenie z Karlovej Vsi ďalej na nábrežie.

Hlavné mesto zároveň získa aj pozemky okolo ulíc Mlynská dolina a Botanická ulica na vybudovanie trolejbusovej trasy Patrónka - Riviéra a cyklotrasy Patrónka - Botanická a tiež pozemok na Špitálskej ulici v Starom Meste pre modernizáciu Ružinovskej radiály. Na druhej strane má Univerzita Komenského záujem majetkovoprávne usporiadať pozemky pod a okolo stavby pedagogickej fakulty na Račianskej ulici. Rovnako tak nadobudnúť pozemok pozdĺž ulice Staré Grunty, ktorý prilieha k jej nehnuteľnostiam, a to na projekt vybudovania administratívnej budovy s archívom UK.

Mestskí poslanci zároveň schválili majetkovoprávne usporiadanie pozemkov aj v súvislosti s plánovaným vybudovaním cyklomostu Dúbravka – Lamač.

Rovnako bol schválený aj návrh na majetkoprávne usporiadanie pozemkov pre novú trolejbusovú trať Bulharská – Galvaniho, ktorá bude realizovaná na uliciach Rožňavská, Rádiová, Bulharská, Galvaniho a Ivanská cesta s pokračovaním až k nákupnému centru Avion Shopping Park.

V zoo vznikne rehabilitačná stanica pre zranené zvieratá

Mestské zastupiteľstvo schválilo nájom pozemkov bratislavskej zoologickej záhrade pre Štátnu ochranu prírody SR za účelom vybudovania rehabilitačnej stanice pre zranené chránené zvieratá, ako orly, sokoly, orliaky, bociany a sovy, ale aj vydry riečne alebo zrazené srnky a pod.

Hlavným poslaním zoo je ochrana prírody, zachovávanie biodiverzity a environmentálna výchova verejnosti. V záujme napĺňania tohto poslania zoo spolupracuje so Štátnou ochranou prírody SR aj na spomínanom projekte vzniku Rehabilitačnej stanice pre zranené živočíchy. Bratislava má najväčší počet nahlásených a reálne riešených zranených živočíchov, ktoré v kritickom stave nie je kam umiestniť. Táto stanica bude prijímať a zabezpečovať liečbu a rehabilitáciu zranených živočíchov z blízkeho aj širšieho okolia Bratislavy, s cieľom ich liečby, rehabilitácie a následného vypustenia do voľnej prírody, čím prispeje k znižovaniu úmrtnosti chránených a vzácnych druhov. Financovanie vybudovania uvedenej stanice zabezpečí Štátna ochrana prírody SR.

Dopady epidémie slintačky a krívačky na zoo

Prítomnosť riaditeľa zoo pri prerokúvaní materiálu o vzniku novej rehabilitačnej stanice využili mestskí poslanci aj na informovanie sa o opatreniach súvisiacich s aktuálnou epidémiou slintačky a krívačky a jej dopadoch na chod bratislavskej zoo.

Všetky opatrenia na zabránenie nákazy v areáli sú podľa riaditeľa zoo v platnosti a striktne dodržiavané. Riaditeľ zároveň v tejto súvislosti informoval mestský poslanecký zbor, že výpadky na tržbách pre zoologickú záhradu v Bratislave, ktorá je v rámci celonárodných opatrení aktuálne zatvorená, by mohli za obdobie jedného mesiaca dosiahnuť od 250.000 do 350.000 eur. V súvislosti s výpadkami sa tento týždeň stretli riaditelia všetkých piatich slovenských licencovaných zoologických záhrad, aby si spoločne zjednotili postup voči štátu. Okrem iného požiadali o stretnutie s ministrom pôdohospodárstva Richardom Takáčom. Zjednotili si tiež systém na zaznamenávanie a vypočítavanie škôd, ale aj metodiku, ako budú reportovať výpadky na tržbách.

Riaditeľ magistrátu Ctibor Košťál ubezpečil, že hlavné mesto, ako vlastník zoo, sa bude podieľať na finančnej pomoci. Zaoberať sa tým bude po vyčíslení celkových škôd. V súčasnosti sú podľa neho dôležité ochranné opatrenia. 

Akčný plán rozvoja cyklistickej a pešej dopravy

Poslanci a poslankyne zobrali na vedomie Akčný plán rozvoja cyklistickej a pešej dopravy na rok 2025, ktorý obsahuje realizované a plánované projekty rozvoja cyklistickej ako aj pešej dopravy. Okrem cykloinfraštruktúry uvedenej priamo v dokumente bude v tomto roku spustená aj úplne nová, fyzicky oddelená, 6-kilometrová cyklotrasa pozdĺž celej novej električkovej trate v Petržalke. Nakoľko ale tento projekt nie je priamo v gescii cyklooddelenia, nie je uvedený ani v predloženom dokumente.

Rozvoj novej cykloinfraštruktúry nie je len o novopostavených kilometroch. Niekedy dôležitejšie než počet kilometrov je vybudovanie aj relatívne krátkeho nového úseku, ktorý priamo prepojí už existujúce frekventované cyklotrasy. Práve prepájanie takýchto dôležitých úsekov je jedna z vecí, na ktorú sa mesto sústredí.

Príkladom takejto cyklotrasy je fyzicky oddelená, obojsmerná cyklotrasa Dunajská - Mlynské Nivy, ktorá má byť vybudovaná tento rok a ktorá bezpečne prepojí významné cyklotrasy medzi Ružinovom a centrom mesta. Rovnako krátky úsek pri Karloveskej zátoke, ktorý de facto prerušoval cyklonapojenie z Karlovej Vsi na cykloinfraštruktúru na nábreží. Alebo nová, stavebne oddelená cyklotrasa medzi Hraničnou a Bajkalskou, ktorú chce mesto začať stavať už tento rok, a ktorá sa plynule napojí na existujúcu infraštruktúru do centra a obľúbenú hrádzu. To isté platí aj pre bezpečnú, dlhé roky chýbajúcu oddelenú cyklotrasu na frekventovanej Devínskej ceste, ktorú predbežne plánuje mesto začať stavať už budúci rok.

(ms)

Páčil sa vám článok?