Situácia sa nezlepšila, tvrdia školy z projektu Mesto pre deti. V čom je problém?

16.3.2025

Zdroj: ac

Páčil sa vám článok?

Magistrát Bratislavy nedávno zverejnil, že ďalších 20 škôl čaká v rámci pokračovania projektu Mesto pre deti úpravy, aby ich okolie bolo bezpečnejšie. Pýtali sme sa dvoch petržalských škôl, ktoré sa v roku 2023 ocitli v pilotnom výbere, či sa im vyriešila bezpečná dostupnosť detí do zariadenia. „Situácia sa nezlepšila,“ zhodli sa obe.

V pilotnom projekte z roku 2023 bolo zapojených 12 škôl, z toho dve petržalské – ZŠ Budatínska a ZŠ Černyševského. Pre obe Metropolitný inštitút Bratislava vytvoril 60-, a 70-stranový Plán mobility, v ktorom na základe participácie mapoval dopravu či bariérovosť a navrhol aj opatrenia smerujúce k zlepšeniu aktívnej mobility.

Keďže magistrát ohlásil pokračovanie projektu s ďalšími 20 školami, zaujímalo nás, ako sú spokojné tie petržalské z pilotného projektu. „V rámci projektu Mesto pre deti sa urobil spomaľovač pri vstupe od hlavnej cesty na príjazdovej ceste do školy. V okolí školy sa osadili miesta na sedenie pre deti a namaľovali farebné značky na hry a orientáciu. Situácia sa nezlepšila, príjazdová cesta do školy je veľmi zaťažená hlavne v ranných hodinách v čase 7.30 - 7.55, možno by bolo vhodné uvažovať nad novým výjazdom z parkoviska pred bytovými domami,“ napísala nám riaditeľka ZŠ Budatínska Marta Režnáková.

„Projekt „Ulice pre deti“ v spolupráci s MIB a hlavným mestom BA sa u nás realizoval v roku 2023, ale odvtedy sa v okolí školy bezpečnosť nijako zásadne nezlepšila,“ reagovala asistentka riaditeľky ZŠ Černyševského (úvodná foto) Martina Patko. „Čo evidujeme, je zorganizovanie križovatky pomocou zábran na Muchovom námestí, križovatka je oveľa prehľadnejšia a o to bezpečnejšia pre chodcov a vytvorenie jednosmernej cesty pred školou. V blízkom okolí školy sa nevytvorilo státie pre autá, ako sa intenzívne o tom hovorilo, ktoré prinášajú/odnášajú deti do/zo školy. O parkovisku vzdialenom cca 120 m od školy, ktoré je celé dni takmer prázdne, sa taktiež veľa povedalo, že ak by sa uvoľnilo pre autá zamestnancov školy, mohol by sa vrátiť outdoor späť pre žiakov. A zároveň by ho do istej miery využívali aj rodičia, ktorí prinášajú deti do školy z väčšej diaľky a nevznikali by pred školou v exponovaných časoch kolízne situácie. Zatiaľ sa nič nepohlo ani v tejto veci.“

Doplnila, že pred vstupom do školy majú cikcak/ drop off pre autá, ale tam nie je možné pre zábradlie vystupovať. „Deti vystupujú do cesty a je to pre ne nebezpečné. Koncom minulého roka sme mali stretnutie so zástupcami MČ a hlavného mesta v tejto veci. Bolo by treba buď odstrániť niektoré segmenty, alebo posunúť zábradlie, alebo ho nahradiť iným zahradzovacím zariadením, cez ktoré budú môcť deti vystupovať opačným smerom, teda k škole a nie do cesty.“

Zdroj: ac

Deti tu pre zábradlie vystupuj do cesty.

Dodala tiež, že chýbajú miesta na 10-minútové státie rodičov. „Navrhli sme, že ideálne by bolo vyhradiť kolmé státia medzi vchodom do areálu a nadchodom (6 miest, odporúčame vyhradiť v čase 7:30 – 8:00 a 14:00 – 17:00). Čakáme, na ktorom z navrhovaných riešení sa dohodne MČ a Hlavné mesto.“

Zdroj: ac

​Kedysi vozili rodičia deti na Černyševského až pred školu. 

Ako je spokojný magistrát?

„Participatívny proces bol pri oboch školách ukončený a jeho výstupom sú nielen konkrétne úpravy, ale aj koncepčný materiál: školský plán mobility. Čo sa týka konkrétnych úprav pri školách, viaceré sú už zrealizované, niektoré sa pripravujú,“ uviedol hovorca magistrátu Peter Bubla.

Pomohli podľa magistrátu zrealizované zmeny k väčšej bezpečnosti detí? „MIB ešte čaká na realizáciu zmien, preto evaluácia ešte neprebehla. Avšak už prišla veľmi pozitívna spätná väzba na úpravy pri ZŠ Černyševského od riaditeľky školy. Pri oboch školách je v pláne dotazníkový prieskum po ukončení všetkých zmien,“ dodal hovorca s tým, že evaluácia znamená zhodnotenie samotného procesu, teda zisťovanie, či všetky riešenia priniesli to, čo mali. „Je posledným krokom v celom procese, ktorý sa realizuje až po ukončení všetkých zmien v lokalite. Vzhľadom na ešte prebiehajúce procesy u oboch petržalských škôl nás tento krok ešte čaká.“

Zdroj: Matúš Husár

ZŠ Budatínska.

Podľa slov hovorcu pri škole Budatínska MIB zrealizoval stavebnú úpravu – doplnenie priebežného chodníka, ktorý upokojuje vjazd do slepej ulice ku škole. „Zároveň sa čaká na realizáciu širšieho projektu organizácie dopravy, ktorý prinesie potrebné zlepšenie bezpečnosti, konkrétne pôjde o drop-off zónu na hlavnej ulici aj bezpečnejší priechod pre chodcov vďaka bezpečnostnému ostrovčeku. To by sa malo značiť v priebehu jari.“

Zdroj: Magistrát

Parkovisko na Budatínskej.

Na ZŠ Černyševského prebehla úprava križovatky Farského - Muchovo námestie. „Radikálne sme skrátili priechody pre chodcov a doplnením bezpečnostných ostrovčekov umožnili príjemnejší a bezpečnejší pohyb pre peších. Užší dopravný priestor prirodzene spomaľuje vozidlá, a tak je križovatka bezpečnejšia pre všetkých. Mesto taktiež pracuje na zmenách súvisiacich s električkovou zastávkou Farského – už čoskoro bude prestupovanie medzi jednotlivými linkami MHD rýchlejšie a (hlavne) bezpečnejšie. Väčšina komunikácií v okolí ZŠ Černyševského je však v správe mestskej časti. Snažili sme sa všetky identifikované problémy mestskej časti odprezentovať, prebehlo aj stretnutie pred školou s kolegami z dopravného oddelenia miestneho úradu Petržalka a pani riaditeľkou školy. Ďalšie kroky sú na strane miestneho úradu.“

Čo na to petržalský úrad?

„Návrh mesta nie je možné z dôvodu ochrany najzraniteľnejšej skupiny chodcov – detí uskutočniť,“ uviedla hovorkyňa Petržalky Mária Halašková. „Odôvodnenie sme magistrátu zaslali mailom 17. 12. 2024. Do dnešného dňa mesto na túto skutočnosť nereagovalo. Navrhli sme, aby mesto vyčlenilo na bezpečné parkovanie spevnenú plochu pri škole, pri ihrisku. Na základe uvedeného uvádzame, že ďalšie kroky sú na strane mesta.“

K návrhu riaditeľky ZŠ Černyševského k chýbajúcim miestam na 10-minútové státie rodičov, Petržalka uvádza: „V tejto oblasti je zavedený celomestský parkovací asistent PAAS, správca systému je Bratislava. Preto je potrebné, aby s touto úpravou súhlasil správca PAAS.“

Úrad sa vyjadril aj k parkovisku, ktoré je neďaleko školy a býva prázdne: „Sprístupnenie plochy sme predniesli na spoločnom stretnutí v decembri 2024. Plocha nie je v správe našej MČ, preto je riešenie takisto v gescii Bratislavy,“ dodala Mária Halašková.

Projekt Mesto pre deti má ambíciu robiť okolie škôl bezpečnejšie pre deti. Ako vzor dáva premeny priestoru pred školami na Vazovovej a Mudroňovej. Medzi 20 novými vybranými školami pre rok 2025 je aj Spojená škola Gercenova. „Pred školou - najmä pred vchodom do školského klubu detí je najväčší problém v nedostatočnej pešej infraštruktúre a premávke áut, ktoré privážajú deti a následne odchádzajú,“ napísala nám riaditeľka školy Helena Jánošíková.

(in)

Páčil sa vám článok?