Verejná diskusia o odvážnom projekte oživenia a modernizácie Námestia SNP
Koncom januára mestská časť Staré Mesto pripravila verejnú diskusia k projektu revitalizácie Námestia SNP. Zúčastnili sa na nej predstavitelia samosprávy Starého Mesta, autori súťažných projektov, členovia poroty, zástupcovia spoločnosti, ktorá realizuje hydrogeologický prieskum a ďalší odborníci.
Ako zdôraznil starosta Starého Mesta Andrej ĎURKOVSKÝ, verejná diskusia o projekte Revitalizácie Námestia SNP má zosumarizovať názory a pripomienky verejnosti, čím sa má priblížiť zámer mestskej časti so záujmami obyvateľov mesta. Vyberáme niekoľko diskutovaných okruhov, ktoré odzneli vo verejnej diskusii.
Aký je základný cieľ tohto projektu?
- Vybudovanie komplexu podzemných priestorov pod povrchom námestia, ako sú garáže, obchodné priestory a kultúrne priestory. Projekt má riešiť akútny nedostatok parkovacích plôch v centrálnej mestskej oblasti a súčasne má zlepšiť životné prostredie obmedzením automobilovej premávky cez Námestie SNP. Urbanisticko-architektonické riešenie povrchu námestia by malo zvýšiť atraktívnosť tohto priestoru.
Aké sú konkrétne prínosy projektu?
- Pre kvalitu života ľudí to je najmä vytvorenie priestoru na oddych, estetické zážitky, pôžitok z pešej zóny, ako aj vytvorenie optimálnych podmienok na zhromažďovanie občanov. Ďalším prínosom projektu má byť zlepšenie reputácie Slovenska, Bratislavy a jej Starého Mesta, spokojnosť občanov, atraktívnosť pre turistov a zlepšenie imidžu Bratislavy v očiach investorov a podnikateľov. Prínosom bude aj zlepšenie životného prostredia, pretože s tým súvisí zrušenie automobilovej premávky, obmedzenie emisií výfukových plynov, zníženie hluku, odstránenie parkovania áut na chodníkoch, viac zelene a zvýšenie čistoty v meste. Okrem toho bude projekt revitalizácie Námestia SNP prínosom aj pre rast zamestnanosti, veď sa tak vytvoria nové pracovné miesta na námestí, v jeho okolí, ako aj pracovné miesta, ktoré budú súvisieť s výstavbou. Nezanedbateľným prínosom bude zvýšenie podnikateľského potenciálu v Starom Meste – pribudnú nové obchody, reštaurácie, garáže, s tým súvisí ďalší prílev investícií, zvýšený počet návštevníkov obchodov a reštaurácií, nárast počtu turistov. To všetko zvýši hodnotu existujúcich podnikov na námestí a v jeho okolí. Dôležitým momentom je finančný prínos projektu – jednak z prenájmu a predaja garáží a obchodných priestorov, zvýšenie renty v centre mesta, príjem z poplatkov.
Aké sú riziká súvisiace s projektom?
- S každou výstavbou sú spojené štandardné stavebné riziká. Súvisia s tým, že s výstavbou sa pôjde do veľkej hĺbky, veď garážové silá budú zakotvené až v neogénnej vrstve, čo je viac ako 30 metrov pod povrchom zeme. Ďalej s tým súvisí otázka spodných vôd a vplyv stavby na okolie. Tieto stavebné riziká sú však eliminované na minimálnu mieru - je spracovávaný veľmi podrobný hydrogeologický prieskum a stavebno-technický prieskum okolitých stavieb. Rovnako počas výstavby budú podrobne monitorované jej vplyvy, takže je zrejmé, že dôkladnou prípravou projektu chceme možným stavebným rizikám predísť. Druhým okruhom rizík sú finančné riziká, ktoré chce mestská časť rovnako eliminovať dôkladnou prípravou a výberom investorov. Ďalšie s tým súvisiace otázky zodpovie úvodná štúdia realizovateľnosti, ktorá ukáže návratnosť projektu či pomer garážových a obchodných priestorov.
Koľko zelene bude na námestí po jeho revitalizácii? Viac alebo menej ako doteraz?
- Rozhodne zelene nebude menej, ako je to v súčasnosti. Určite jej bude viac. Mala by to byť najmä vzrastlá zeleň, to znamená stromy. Nemá to byť totiž park, má to byť námestie, centrálne námestie hlavného mesta. Prezentovaný projekt nie je definitívnym riešením, aj v otázke zelene budú pripomienky verejnosti zohľadnené v definitívnej verzii celého projektu. Rovnako nebudú na námestí chýbať lavičky, fontány a drobná architektúra.
Ostane na námestí súsošie partizánov?
- Námestie zostane Námestím SNP aj v budúcnosti a jeho pietna funkcia zostane zachovaná. Zatiaľ to vyzerá tak, že súsošie partizánov by malo byť premiestnené, a túto pietnu funkciu by mal spĺňať nový pamätník, ktorý bude komponovaný trochu odlišne.
Nebudú podzemné garáže priťahovať na Námestie SNP väčšie množstvo áut?
- Absolútne nie, pretože vjazd do podzemia bude v blízkosti vnútorného dopravného okruhu. V nijakom prípade by nemalo dochádzať k pohybu áut po námestí, pretože bude neprejazdné. Práve odstránením áut z povrchu sa vytvoria podmienky na pešie využitie námestia.
Aká je predstava o fungovaní námestia počas výstavby? Neohrozí to prevádzku okolitých úradov, obchodov a služieb?
- Stavebná čiara je posunutá do dostatočnej vzdialenosti od okolitých objektov, takže prevádzka obchodov a služieb či vstup do ostatných objektov nebude obmedzené. Problémom bude možno prístup autom k jednotlivým objektom, ale aj to sa dá riešiť. Ak chce niekto žiť či podnikať v centre, musí počítať so zvláštnym dopravným režimom, ktorý by tu mal platiť.
Nebude tento projekt kolidovať s plánovanou výstavbou trasy metra od Kamenného námestia na Obchodnú ulicu?
- Nebude v kolízii s výstavbou metra. Je možné realizovať projekt revitalizácie námestia ešte pred začatím výstavby, je možné realizovať ho súčasne s ňou, ale aj po výstavbe metra.
Kedy sa začne a skončí s výstavbou?
- Dnes je ešte predčasné hovoriť o konkrétnych termínoch. S výstavbou sa však pravdepodobne nezačne skôr ako o dva roky. Termín dokončenia výstavby bude zrejmý z predbežnej štúdie realizovateľnosti.
~ ~ ~
Počas verejnej diskusie zaznelo viacero názorov odbornej i laickej verejnosti, niektoré boli viac, iné menej kritické. Vyberáme z pripomienok zástupkyne GREENPEACE Ľubice Trubíniovej.
- Z hľadiska občanov považujem za jednoznačnú prioritu spoločenskú a oddychovú funkciu námestia, ktoré by malo tvoriť určitú príjemnú a pokojnejšiu zónu v meste a v centre, tvorenom rušnými nákupnými priestormi. Je iste ťažšie zosúladiť túto funkciu s koncepciou “verejného (centrálneho) zhromaždiska”, ale pri vyváženom a citlivo koncipovaní by sa aj toto dalo. V každom prípade by mal koncept “oddychovejšej zóny” v sebe zahŕňať aj funkciu stretávania sa komunikácie medzi ľuďmi, ale prevažne vo sfére takpovediac privátnej či poloprivátnej, teda v uvoľnenej atmosfére pokoja, relatívneho oddychu, estetického zážitku a celkovej harmónie... Myslím si, že (najmä víťazné riešenie s preskleným objektom) až na jednu-dve výnimky sa predložené riešenia ani nepokúsili dosiahnuť atmosféru tejto esteticko-psychologickej harmónie, vyváženosti prostredníctvom zelene a vôbec zapojenia prírody, historických tradícií, ľudskej mierky prostredia. Myslím si, že sa to dá a nemusí pritom dochádzať k nejakým extrémom typu “betónová plocha” alebo “park na celom námestí”. Jednoznačne negatívne hodnotím víťazné riešenie, ktoré je príliš technicistické, vôbec neharmonizuje daný priestor a pôsobí chladne.
~ ~ ~
V súčasnosti sa pripravuje tzv. úvodná štúdia realizovateľnosti, ktorej cieľom je posúdiť, či je projekt uskutočniteľný. Jej súčasťou sú analýza technickej realizovateľnosti projektu, marketingová analýza, úvodná finančná analýza a analýza možných rizík. Potom bude vypracovaná samotná štúdia realizovateľnosti, ktorá už bude obsahovať variantné spracovanie, východiská, podmienky, riziká, obmedzenia, materiál, technológie a financie. Mestská časť Staré Mesto potom rozhodne či projekt prijať alebo nie, resp. uloží vypracovať novú štúdiu realizovateľnosti. Rozhodnutím o prijatí či neprijatí projektu sa skončí predinvestičná etapa a v prípade kladného postoja sa začne investičná etapa projektu. Počas nej budú spracované detailné plány projektu, uskutočnia sa výberové konania a začne sa s realizáciou projektu. Investičná fáza sa ukončí odovzdaním stavby do prevádzky.
(pol)