Verím, že toto obdobie bude pre mestskú časť úspešné
Zo sedemnástich bratislavských mestských častí iba v štyroch obhájili vo vlaňajších komunálnych voľbách svoju pozíciu ich pôvodní starostovia. Jedným z nich je starosta Devínskej Novej Vsi Vladimír MRÁZ.
Ako by ste zrekapitulovali dianie v Devínskej Novej Vsi počas uplynulých štyroch rokov?
- Myslím si, že volebné programy jednotlivých strán a hnutí, ktoré pôsobili v samospráve počas uplynulých štyroch rokov, sa podarilo naplniť najmenej na 90 percent. Hlavné programové ciele boli orientované na sociálnu oblasť, kultúru, šport a územný rozvoj. Kľúčovou bola sociálna oblasť, podarilo sa nám vybudovať Dom sociálnej starostlivosti a služieb, ktorý je už zhruba rok v prevádzke. Jeho kapacita je 24 ľudí, dnes už vieme, že je to málo na to, aby to bolo ekonomicky prijateľné pre ľudí, ktorí sú v tomto domove permanentne umiestnení. Väčšina strán, ktorá sa dostala do miestneho zastupiteľstva, mala vo volebnom programe rozšírenie kapacity tohto zariadenia na zhruba dvojnásobok. Rátame pritom s pomocou Bratislavského samosprávneho kraja, pán predseda Vladimír Bajan prisľúbil možnú spoluúčasť pri financovaní tohto zariadenia.
Mohli by ste uviesť podrobnosti aj pri ostatných programových cieľoch?
- Ďalšou prioritou bolo vybudovanie kultúrneho centra - chorvátskeho múzea, ktoré sme odovzdali do užívania koncom minulého roka. Vybudované bolo jednak z prostriedkov mestskej časti, jednak za spoluúčasti chorvátskej vlády a Ministerstva kultúry SR. Je to jediné zariadenie svojho druhu na Slovensku, chorvátska národnostná menšina doteraz žiadne nemala. Neslúži pritom len chorvátskej menšine, ale aj na muzeálne účely a na propagáciu histórie územia, fauny a flóry Devínskej Novej Vsi. Ďalšou oblasťou boli dopravné stavby - s pomocou mesta Bratislava sa nám podarilo prijať opatrenia na zvýšenie bezpečnosti na Eisnerovej ulici, kde v minulosti dochádzalo k množstvu nehôd, vrátane smrteľných. Vybudovanie ostrovčekov prispelo k zvýšeniu bezpečnosti predovšetkým chodcov. Pokiaľ ide o životné prostredie, dosiahli sme ako jediná obec na Slovensku možnosť uplatnenia rybolovného práva na vodnej ploche nazývanej Rybník. Okrem toho sme revitalizovali bývalý ťažobný priestor, ktorý v minulosti slúžil Západoslovenským tehelniam na ťažbu surovín potrebných na výrobu tehliarskych výrobkov. Vyťaženú jamu sme nechali zaviezť, v súčasnosti tento priestor zazeleňujeme. Malo to dvojaký význam - jednak zdravotný, pretože prach z tohto priestoru mal negatívny vplyv na obyvateľov priľahlého sídliska z hľadiska pľúcnych chorôb, a jednak z hľadiska rozšírenia možností relaxácie a športu.
Ako sa podľa vás bude vyvíjať vaša spolupráca s novozvolenými poslancami?
- Ustanovujúce zasadnutie mestského zastupiteľstva, ktoré sa konalo 14. decembra, sa uskutočnilo úplne bez problémov, vyriešili sa personálne otázky, či už ide o voľbu zástupcu starostov alebo obsadenie jednotlivých komisií, ktorých počet sme znížili z 11 na 9. Keďže ciele, ktoré si vytýčili jednotlivé strany kandidujúce vo voľbách, boli takmer na 90 percent identické, myslím si, že začínajúce sa volebné obdobie bude úspešné a ciele sa naplnia.
Na ktoré priority sa sústredíte v nasledujúcom období?
- Všetky kandidujúce strany mali jednu z hlavných priorít oblasť športu. Radi by sme v Devínskej Novej Vsi vybudovali športovú halu, pretože tu máme veľa detí, ktoré absolvovali základnú školu a sú v adolescentnom veku. Chceme tiež zrekonštruovať plochy, ktoré sme dostali v súvislosti s prechodom kompetencií v školstve. V minulom volebnom období sme jedno z týchto športovísk už revitalizovali a dobudovali, v tomto volebnom období by sme chceli pokračovať aj v základnej škole. Hodláme tiež pokračovať v transformácii predškolských zariadení. Máme jednou voľnú budovu materskej školy, ktorá by mala slúžiť ako klub pre mladých. Okrem možností športovania by sme chceli mladým ľuďom umožniť trávenie voľného času aj iným zmysluplným spôsobom.
Ktoré dopravné stavby by mohli prispieť k skvalitneniu života mestskej časti?
- Pre nás je veľmi dôležitá jedna dopravná stavba, s ktorou sa ráta už viac ako desať rokov a bola aj rozpočtovo krytá, ale nedošlo k jej fyzickej realizácii. Ide o preložku komunikácie Mlynská, ktorá dlhodobo spôsobuje dopravné problémy v celej Devínskej Novej Vsi. Preložka by prispela k upokojeniu dopravy, skvalitneniu bývania v priľahlých lokalitách a aj k zlepšeniu životného prostredia. Na stavbu je už vydané územné rozhodnutie, nastal tam istý problém s výkupom pozemkov, takže bude nutné prikročiť k vyvlastneniu. Radi by sme postupne, s prihliadnutím na finančné možnosti, rekonštruovali aj komunikácie, ktoré sú v správe mestskej časti. Naším ďalším cieľom je zonálne riešenie komunikácie paralelnej s Istrijskou ulicou a vybudovanie jej preložky, ktorá by umožnila vytvoriť pešiu zónu spájajúcu sídlisko so starou Devínskou Novou Vsou, čo by uvítali obyvatelia.
Aké významnejšie investície realizujú na území vašej mestskej časti súkromní investori?
- Významný je predovšetkým zámer vybudovať novú mestskú štvrť v západnej časti Bratislavy, ktorý avizovala finančná skupina Penta. Myslím si, že zámer, ktorý bol prezentovaný, je možné realizovať, ale vyžiada si to istý čas, pretože územie, na ktorom sa má uskutočniť výstavba, zasahuje do štyroch katastrov - okrem Devínskej Novej Vsi aj do Dúbravky, Lamača a Záhorskej Bystrice. Myslím si, že výstavba na tomto území by mohla byť prínosom aj pre Devínsku Novú Ves, pretože by tu mohla byť občianska vybavenosť, ktorá našej mestskej časti chýba.
Čo podľa vás ešte chýba v infraštruktúre Devínskej Novej Vsi?
- V Devínskej Novej Vsi úplne chýbajú ubytovacie kapacity - penzióny a malé hotely, ale aj kvalitné gastronomické zariadenia. Máme pohostinstvá a podobné občerstvovacie zariadenia, chýbajú však kvalitnejšie reštaurácie. Uvítame tiež rozšírenie maloobchodnej siete. V máji by mala pribudnúť predajňa reťazca Lidl, chýbajú ešte predajne orientované na stavebniny a podobný tovar.
Chronickým problémom Devínskej Novej Vsi je jej dopravné spojenie s centrom mesta. Čo by prispelo k zlepšeniu tejto situácie, najmä s pohľadu mestskej hromadnej dopravy?
- K istému zlepšeniu prispelo spustenie linky číslo 28 spájajúcej Devínsku Novú Ves s centrom cez Devín. Bolo to jediné riešenie, pretože zahusťovanie linky číslo 21 nemalo vzhľadom na dopravnú situáciu na Patrónke a obmedzenia súvisiace s výstavbou tunela Sitina žiadny zmysel. Dnes si linku číslo 28 obyvatelia Devínskej Novej Vsi nevedia vynachváliť.
Ako vidíte možné spojenie Devínskej Novej Vsi s mestom električkou?
- S električkovou traťou ráta aj územný plán, problémom je prekonanie vzdialenosti medzi konečnou električiek v Dúbravke a Devínskou Novou Vsou, pretože v rozsiahlom priestore medzi nimi nič nie je. Myslím si však, že ak by sa realizovali spomenuté zámery finančnej skupiny Penta, aj vybudovanie trate električiek by bolo reálnejšie.
Zhováral sa Juraj Handzo
FOTO - Slavo Polanský