Vyrastie na Gessayovej ďalšia športová hala?
Zdroj: MÚ Petržalka
Je paradoxné, že pred výstavbou športovej haly na Pankúchovej sa ľudia sťažovali na absentujúcu participáciu, ale koncom októbra prišlo na verejné prerokovanie zámeru výstavby športovej haly v areáli ZŠ Gessayova sotva desať obyvateľov.
Iste, šlo len o sondáž. Mestská časť chcela obyvateľom ukázať pracovnú verziu športovej haly a zistiť, či s ňou v zásade nemajú problém, alebo má hľadať pre halu iné miesto. Aktuálne totiž nie je vypísaná žiadna výzva, z ktorej by Petržalka mohla na výstavbu získať dotácie. Ak sa však objaví, nechce sa do nej samospráva zapájať pod takým časovým tlakom, ako to bolo pri Pankúchovej. Preto plánuje projekt pripraviť vopred. A od obyvateľov chcela získať informácie, za akých podmienok by bola pre nich hala na mieste súčasných tenisových kurtov (premiestnia sa na iné miesto v areáli, pozn.red.) priechodná. Škoda, že zúčastnenými boli najmä zamestnanci úradu a poslanci.
„Naším cieľom bolo v tomto území doplniť občiansku vybavenosť,“ vyjadril sa vedúci referátu územného rozvoja a GIS Viktor Kasala. Výhodou umiestnenia haly v školskom areáli je, že doobeda ju môžu využívať žiaci, poobede športové kluby, ktorým v Petržalke zúfalo chýbajú priestory na tréningy, a večer sa dá hala využiť pre verejnosť a komerčné nájmy, aby mala za čo fungovať. Riaditeľka školy nápad víta.
Hala by mohla vyrásť na mieste súčasných tenisových kurtov.
Hala by sa mala nachádzať v tesnej blízkosti zadného vchodu školy, aby to mali žiaci čo najkomfortnejšie. Prepojiť halu so školou, aby sa do nej dalo dostať suchou nohou, by bolo finančne náročnejšie, pretože by sa muselo urobiť na úrovni poschodia. Prechod k tartanovej dráhe by totiž mal zostať zachovaný.
V hale s rozmermi 28 x 44 metrov by mala byť aj mobilná tribúna, bude možnosť ju rozdeliť na tri veľké telocvične. Starosta Ján Hrčka ukázal príklady už existujúcich hál. Tá na Gessayovej by mala zelenú strechu a ráta sa aj s fotovoltikou na budove školy. Stavba by bola v dostatočnej vzdialenosti od okolitých domov a ani výškovo by ich nemala ovplyvniť, nesmie byť totiž vyššia ako škola.
Problémom je však parkovanie. „Aktuálny stav nie je dobrý, a hoci hala bude slúžiť miestnym, budú ju vyhľadávať aj ľudia z celej Petržalky aj Bratislavy. A mnohí nebudú chodiť MHD,“ skonštatoval Ján Hrčka a to torzo prítomných obyvateľov v tom tiež videlo najväčšiu prekážku.
Najväčší problém - parkovanie
Starosta je však presvedčený, že parkovanie sa zlepší aj dobudovaním električky, ktorej dajú ľudia prednosť pred autom. Jeho osobný názor je, že počet áut klesne o 10-15 percent, čo je presne rovnaké číslo ako pokles počas sviatkov, kedy máme pocit, že Petržalka je prázdna.
Okrem toho môže výstavba haly pomôcť aj inak. Ak mestská časť získa externé zdroje, môže tie vlastné investovať do návrhov riešení pre danú oblasť. Investovať do nového parkovania, navyše k 25-30 miestam, ktoré sú povinnosťou vybudovať k hale. Mestská časť sa chystá dopravnými zmenami zlepšiť aj prístup do školy. PAAS by v tejto lokalite mohlo byť okolo roku 2025, rovnako ako dobudovaná električka a hala tu tiež skôr stáť nebude.
Na verejné prerokovanie prišlo sotva desať obyvateľov.
„Problém s parkovaním nebude, bude problém s parkovaním zadarmo,“ skonštatoval Ján Hrčka po tom, čo spomenul dostatok voľných, ale spoplatnených, parkovacích miest v budúcej štvrti Petržalky City, na skok od Gessayovej. Napokon, už dnes môžu ľudia parkovať od 21h do 7h ráno na parkovisku Billy za euro na celú noc. Využíva to len zopár áut.
Jeden z obyvateľov sa zaujímal o to, či by sa nedal zvýšiť počet parkovacích miest zjednosmernením ulice „v okruhu“ Námestia hraničiarov a Gessayovej. „Museli by ste absolvovať celý okruh, aby ste sa dostali von,“ varoval starosta. „Chcú to obyvatelia?“ Vyjadril sa, že úrad môže osloviť rezidentov z Petržalského parkovacieho systému a spýtať sa ich na názor. Ak sa väčšina vysloví za, úrad nie je proti.
V hre sú aj ďalšie areály
Parkovanie nie je len problém Gessayovej, ale celej Petržalky. Je absurdné, aby sme kvôli nemu rezignovali na výstavbu športovej infraštruktúry. Napriek tomu starosta niekoľkokrát zdôraznil, že keď pre projekt na Gessayovej nezíska úrad dostatočnú podporu obyvateľov, skúsia iný areál.
Samospráva má vytypovaný aj školský dvor na ZŠ Dudova a ZŠ Holíčska. Dudova nemá problém s parkovaním, ale je od ruky, a väčšina ľudí by sem jazdila autom. Na Holíčskej zas úrad zamýšľa vytvoriť projekt atletickej haly.
„Začíname teda pracovať na tom, ako samotný zámer (ŠH Gessayova, pozn. red.) pretaviť z úvah do konkrétnych riešení, ktoré sa budú bližšie zaoberať aj adekvátnymi možnosťami navýšenia parkovacích miest v okolí,“ uzavrela mestská časť na svojom facebookovom profile.
Výzvy ako cesta
Mestská časť vďaka výzvam o dotácie napríklad z MIRRI alebo Fondu na podporu športu rekonštruuje aktuálne Športovú halu na Prokofievovej aj plaváreň na Pankúchovej, kde stavia aj multifunkčnú halu. Je to dobrá cesta, Petržalka vďaka externým financiám šetrí tie vlastné. Tie môže potom použiť na úpravy okolia novej stavby.
Výhodou výstavby na školských dvoroch je, že vybavenie povolení netrvá dva roky, a keďže pozemky nevlastní mesto, ale mestská časť, nepotrebuje na výstavbu jeho súhlas. Avšak nie vo všetkých areáloch sa dá stavať. Napríklad na ZŠ Turnianska vlastní areál súkromná firma, na Prokofievovej ho má zas prenajatý do roku 2036 podnikateľ, ktorý tam prevádzkuje tenisové kurty.
(in)