Výstavba v problematickej lokalite: Na Šustekovej budú vetrať pri zatvorených oknách
Zdroj: Magistrát
„Problematická až nevhodná lokalita v bezprostrednom susedstve významných líniových zdrojov dopravného hluku (železničná trať, diaľnica D1 v Einsteinovej ul.) a ešte aj autoservisu nákladných vozidiel,“ týmto vyjadrením Regionálny úrad verejného zdravotníctva hl. m. Bratislava neodporúčal realizáciu mestských bytových domov na Šustekovej v Petržalke. Podobne na možnú výstavbu v lokalite Šustekova reagovala Diaľničná spoločnosť a Železnice SR.
Mesto napriek tomu nevypustilo lokalitu z realizácie nájomného bývania, ktoré nutne potrebuje. Koncom júna mestskí poslanci schválili zmeny a doplnky 08 územného plánu hlavného mesta (ÚPN), v ktorom pre päť petržalských lokalít menia funkčné využitie. Na Šustekovej z 501 – zmiešané územia bývania a občianskej vybavenosti, na: obytné územia - 101 - viacpodlažnú zástavbu obytného územia a územia mestskej zelene – 1110 - parky, sadovnícke a lesoparkové úpravy.
Miestni obyvatelia s výstavbou nesúhlasili. Petíciou dosiahli aspoň to, že na mieste vzrastlých stromov na parcelách č. 5431/1 a č. 5431/2 bude park. Spokojní však nie sú, obávajú sa zahusťovania aj „dopravného lievika“ Bosákovej a Dolnozemskej cesty s mostami Apollo a Prístavným mostom a železničnou traťou, na ktoré sa napája doprava z celej Petržalky. V rámci vyhodnotenia pripomienok mesto túto obavu neakceptovalo. „Konkrétne opatrenia na komunikačnej sieti s vyhodnotením vplyvu priťaženia dopravy, nového dopravného potenciálu v širšom okolí a preverenie funkčnosti dopravnej komunikačnej siete pre všetky druhy dopravy, rovnako ako návrh kapacít budú predmetom ďalších stupňov PD pre každú lokalitu samostatne,“ argumentovalo. Pre budúcich nájomníkov sú však zaujímavé pripomienky ďalších subjektov.
Trojité zasklenie okien
Po výhradách Regionálneho úradu verejného zdravotníctva hl. m. Bratislava o hlukovej záťaži na Šustekovej sa na magistráte uskutočnilo stretnutie, „na ktorom však zástupcovia RÚVZ Bratislava hlavné mesto opätovne namietali 4 lokality (vrátane Šustekovej, pozn.red.,) ako nevhodné pre funkciu bývania z hľadiska lokálnych hlukových podmienok a požadovali ich vypustenie z návrhu ZaD 08. Žiadateľ vo svojom liste zo dňa 14.12.2022 súčasne objasnil možné spôsoby zabezpečenia protihlukovej ochrany týchto území/lokalít navrhovaných pre bytovú zástavbu (protihlukové steny, zemné valy, pavlačové typy domov s odvrátením obytných miestností od zdrojov hluku, zvukovo- izolačné obvodové plášte, trojité zasklenie okien, účinné vetranie bytov pri zatvorených oknách, predstavané bariérové domy, izolačná zeleň ai.)...“ citujeme z VZN, v ktorom boli uverejnené pripomienky aj ich vyhodnotenie. Napokon RÚVZ Bratislava skonštatoval, že štyri namietané lokality, vrátane Šustekovej, možno zahrnúť do ZaD 08, keďže ich pripomienky majú len odporúčací charakter.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. lokalitu Šustekova takisto neodporučila. „Vzhľadom na to, že ide (spolu s Viedenskou cestou, ktorá je ďalšou z petržalských lokalít, pozn. red.) o najexponovanejšie úseky diaľnic D1 a D2 s najvyťaženejšími dopravnými intenzitami v celej Slovenskej republike a s vysokými prekročeniami prípustných hodnôt hluku, vibrácií a neposlednom rade aj s veľmi zlou kvalitou ovzdušia,“ vyjadrili sa. Upozornili tiež, že požiadavky bytových domov na ochranu proti hluku z diaľnice nebudú akceptovať. „Realizácia protihlukových opatrení bude výhradne vecou na strane investora, resp. majiteľa budúcej zástavby.... Nakoľko je predpoklad, že hladina zvuku pred fasádou bytových domov bude prekračovať prípustné hodnoty, požadujeme zabezpečiť vetranie obytných miestností iným spôsobom ako pootvorenými oknami, fasádu korigovať správnym návrhom zvukovej izolácie obvodového plášťa v kombinácii s umelou formou vetrania.“
Mesto reagovalo, že „navrhne vhodnú priestorovú konfiguráciu a orientáciu fasád, s ohľadom na účinnú ochranu pred hlukom, bude predmetom prípravy ďalších stupňov PD“.
Železnice SR rovnako upozornili, že „miesta výstavby nachádzajúce sa v ochrannom pásme dráhy, môžu byť ohrozené negatívnymi vplyvmi a obmedzeniami (hluk, vibrácie, vplyv prevádzky trakcie) spôsobenými bežnou železničnou prevádzkou“. Náklady na realizáciu týchto opatrení hradí investor navrhovanej výstavby, „vlastníci nebudú môcť voči prevádzkovateľovi železničnej trate uplatňovať akékoľvek požiadavky na elimináciu nepriaznivých účinkov železničnej prevádzky“.
„Na základe dorokovania s Ministerstvom dopravy SR boli z upraveného návrhu ZaD08 vypustené časti lokality KR/PE/3 (Šustekova), ktoré sa nachádzajú v ochrannom pásme dráhy železníc,“ reagovalo mesto.
(in)