Práce utíchli, výstavbu električkovej trate v Petržalke komplikujú nezhody
Zdroj: nc
Výstavbu predĺženia električkovej trate v bratislavskej Petržalke až po Janíkov dvor komplikujú nezhody v konzorciu, ktoré práce realizuje. Konštatuje to hlavné mesto v materiáli, o ktorom budú vo štvrtok (26. 5.) diskutovať mestskí poslanci.
Zároveň mestský parlament informuje, že si mesto už uplatňuje zmluvnú pokutu za nedosiahnutie prvého míľnika výstavby. Projekt podľa magistrátu ovplyvňuje aj dostupnosť a nárast cien stavebných materiálov.
Jeden z najväčších dopravných projektov v oblasti verejnej osobnej dopravy v hlavnom meste realizuje za 74,58 milióna eur bez DPH vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka. Hlavným členom je tu Aldesa Construcciones Polska a ostatnými členmi sú Aldesa Construcciones S.A., CEDIS a HANT BA.
"Nezhody v konzorciu komplikujú realizáciu diela (negatívny dopad na koordináciu prác na stavbe)," skonštatovalo hlavné mesto v materiáli pre poslancov. Zhotoviteľ však samospráve deklaruje, že nadchádzajúci druhý míľnik v novembri 2022 stihne podľa harmonogramu.
"Vzniknutú situáciu aktívne monitorujeme. Boli viaceré rokovania so zhotoviteľom za účelom nájdenia riešenia pre všetky zúčastnené strany," uviedol magistrát s tým, že rokovania majú byť aj na najvyšších úrovniach zúčastnených strán s cieľom zdôraznenia významu projektu pre obyvateľov Bratislavy a zabezpečenia výraznejšieho progresu v stavebných prácach oproti aktuálnemu stavu.
Stavebná činnosť na trase novej električkovej trate v uplynulých týždňoch utíchla. Potvrdili aj z mestskej časti Petržalka. "Sami sme si všimli, že práce na tomto dôležitom a dlho očakávanom projekte magistrátu nie sú v týchto dňoch a týždňoch príliš intenzívne. Aktuálne čakáme na aktualizáciu zo strany vedenia mesta, pre ktorú sú v týchto dňoch v pláne ďalšie stretnutia," uviedla hovorkyňa petržalskej samosprávy Mária Halašková.
Projekt podľa mesta ovplyvňuje aj dostupnosť a nárast cien stavebných materiálov ako oceľ, asfalt, meď či hliník. "V dôsledku zvýšenia cien dodávatelia garantujú platnosť ponúk iba krátkodobo, čo komplikuje kontrahovanie materiálov," spresnilo mesto, ktoré hľadá riešenie aj so štátom či Úradom pre verejné obstarávanie. Jedným z ďalších krokov je podľa magistrátu aj uzavretie dodatku k aktuálnej zmluve so zhotoviteľom.
"Zhotoviteľ mal v rámci konkrétnych stavebných prác na združenom moste Rusovská cesta a na premostení Chorvátskeho ramena omeškanie zhruba mesiac oproti pôvodnému harmonogramu. Zdržanie prác súvisí so zdražovaním cien materiálov, ktoré spôsobujú problémy na strane dodávateľského konzorcia," uviedla hovorkyňa hlavného mesta Dagmar Schmucková.
Aktuálne sú podľa jej slov na stavbe utlmené práce, keďže sa uskutočňujú rokovania k vyjasneniu postupov pre zavedenie do praxe metodického usmernenia Úradu pre verejné obstarávanie. To má umožniť uzatváranie dodatkov k zmluve v prípadoch, keď v dôsledku nárastu cien stavebných materiálov je nutné navyšovať čiastky pôvodne dohodnuté na financovanie diela. "Po vyjasnení týchto krokov má zhotoviteľ pokračovať v prácach podľa harmonogramu," podotkla hovorkyňa.
Stavebník mestu naďalej deklaruje, že stavbu dokončí v predpokladanej lehote výstavby, s ktorou počíta aj revidovaný harmonogram prác viazaný k zmluve o dielo. Práce sa aktuálne sústredia najmä na zakladanie mostných objektov a ďalšie prípravné práce súvisiace so stavbou - prekládky inžinierskych sietí, výkopy základových jám, trysková injektáž, nevyhnutné výruby stromov a náletových drevín.
Výstavba má byť hradená najmä z eurofondov. Projekt je pod zvýšeným dohľadom zo strany Európskej komisie. Vedenie hlavného mesta verí, že električka bude novou traťou jazdiť do konca roka 2023. Pochybnosť nad týmto termínom opakovane vyjadrila minulý rok na jeseň ministerka pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu Veronika Remišová (Za ľudí).
(TASR)