S budovaním cyklotrás je v Petržalke problém. Zisťovali sme prečo

9.10.2021
0

Zdroj: Marián Dekan

Páčil sa vám článok?

Rok čo rok samospráva vyhradí v rozpočte desaťtisíce na nové cyklotrasy a rok čo rok sa ich realizácia presunie... na ďalší rok. V čom je problém?

Poslanci Matúš Repka a Tomáš Palkovič spracovali Návrh rozvoja cyklistickej infraštruktúry na území mestskej časti Bratislava-Petržalka pre rok 2020, ktorý zastupiteľstvo schválilo. Týkal sa troch cyklotrás - cyklotrasy č. 8, - Prístavný most, Májová ulica, Námestie hraničiarov, Rusovská cesta, č. 13 - Černyševského a Wolkrova ulica a č. 21B - Jasovská, Turnianska, Humenské nam. Žehrianska a Dolnozemská. Financie na ne zostali ešte z roku 2019, podľa investičného plánu z februára 2020 bolo na ne v rozpočte vyčlenených 145 000 eur.

Vo všetkých troch prípadoch mala byť spracovateľom dokumentácie aj zhotoviteľom mestská časť Petržalka. Keď sme na jar 2020 s oboma poslancami hovorili, boli presvedčení, že dve menšie cyklotrasy je možné zrealizovať v roku 2020. Nestalo sa. V roku 2021 na výstavbu nových chodníkov, komunikácií a cyklotrás vyčlenili 500-tisíc eur, k júnu 2021 z nich minuli len 10 428 eur. Zdôvodnenie? „Referát investičných činností z plánovaných finančných prostriedkov čerpal financie len na projektovú dokumentáciu cyklotrasy 21B, ktorá sa spracováva spoločne s magistrátom. Nakoľko k dnešnému dňu nie je ukončená projektová dokumentácia, pre neustále požiadavky na prepracovanie zo strany magistrátu nebolo možné realizovať ďalšie práce,“ citujeme z vyhodnotenia rozpočtu za prvý polrok.

​O objasnenie sme požiadali petržalského poslanca Tomáša Palkoviča, ktorý sa cyklotrasám dlhodobo venuje. „Na príprave projektu cyklotrasy č.8 (Prístavný most - ŽST Petržalka) sa pracuje,“ hovorí s tým, že úlohou Petržalky bolo dodať hotový a schválený projekt, ktorý by mesto prevzalo, a financovalo aj realizáciu.

Pridal aj svoj názor na „neustále požiadavky na prepracovanie“. Tento projekt chcela Petržalka podľa jeho slov realizovať ešte v roku 2016, ale nebola schopná ho dostať do finálnej formy. „Pôvodný projekt už dnes nespĺňal kritériá a štandardy, ktoré mesto pri dopravných projektoch vyžaduje. Pre príklad môžem uviesť nedostatočné priestorové riešenie v oblasti nadjazdu na Rusovskej ceste v úseku od Hálovej po ŽST Petržalka. Podarilo sa nám pre cyklistov nájsť priestor v samostatnom jazdnom pruhu. Pribudlo a zlepšilo sa napojenie na železničnú stanicu. Stavebne sa tiež bude riešiť križovatka Mamateyovej a Gettingovej, ktorá bude plynule napojená na cyklotrasu na Mamateyovej, privádzajúcu cyklistov na dunajskú hrádzu. Toto všetko sú veci, ktoré projekt dramaticky zlepšujú, napájajú ho na okolie a robia ho prakticky použiteľným.“

Uviedol, že sa zmenila tiež vyhláška o dopravnom značení a pôvodný projekt by tak dnes nemohol byť schválený políciou. A napokon, ďalším problémom, ktorý vidí je, že projektant vysúťažený MČ nemá s projektovaním cyklistickej infraštruktúry dostatočné skúsenosti. Zrejme aj preto nakoniec koncom septembra magistrát prevzal nedokončenú projektovú dokumentáciu od projektanta obstaraného mestskou časťou a zabezpečí dopracovanie projektu vo vlastnej réžii. „Som presvedčený, že toto celý proces vzhľadom na komplikovanú komunikáciu s projektantom výrazne zrýchli,“ je presvedčený poslanec.

A čo cyklotrasy 13 a 21B? „Pán starosta Hrčka aj s jeho úradom jednoducho nevykonali uznesenie miestneho zastupiteľstva. K týmto trasám sme pripravili zadanie, vyčlenili na ne dostatok financií v rozpočte a včas sme pripravili materiál na schválenie. Zámer bol schválený takmer všetkými poslancami zastupiteľstva. Napriek tomu dnes úrad s jednou trasou nepohol vôbec a pri druhej prebieha súťaž na projektanta,“ skonštatoval Tomáš Palkovič.(in)

(in)

Páčil sa vám článok?