Minister dopravy vyslovil obavy, či sa projekt Petržalskej električky stihne dokončiť, ale mesto tvrdí, že áno

19.10.2020

Zdroj: koláž abn

Páčil sa vám článok?

Minulý týždeň poskytol minister dopravy Andrej Doležal rozhovor internetovej stránke venovanej architektúre, ktorý mal názov Mám obavy či sa stihne projekt Petržalskej električky. Šéf rezortu v ňom naznačil, že dotácie vo výške 100 miliónov by napokon mohli byť využité na financovanie iného projektu integrovanej infraštruktúry. Čo na to mesto Bratislava?

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal v rozhovore pre portál Yes in My Bratislava spomenul, že s bratislavským primátorom Matúšom Vallom sa každý mesiac stretávajú a snažia sa, aby sa tento dôležitý projekt zrealizoval, pričom okrem iného povedal:  "Apelujem pravidelne na každom jednom stretnutí na primátora, aby to dali obstarávať. Teraz prebieha kontrola pred verejným obstarávaním a my sme prisľúbili primátorovi, že budeme akcelerovať našu kontrolu. To znamená, že jeho projekt dostal prioritu pred všetkými ostatnými práve vzhľadom na to, že sa obávame, či to stihneme. Ak začneme dnes obstarávať a bude to trvať ideálne 12 mesiacov, sme na prelome septembra a októbra 2021. Výstavba by mala trvať 36 mesiacov, tvrdia ale však, že to dokážu stihnúť za 27. Držím im v tom palce. To máme 2,5 roka. Teda, ak uzavriem v septembri 2021 zmluvu, tak mi to do konca roka 2023 nejako nevychádza. Dovtedy však musíme reálne fyzicky dočerpať prostriedky a odovzdať stavbu." 

Odpovedal aj na otázku, akú pomoc môže ministerstvo poskytnúť Bratislave, ak sa projekt nestihne: "Žiadnu. To sú prostriedky Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, sú alokované, rádovo vo výške približne 100 miliónov eur na električkovú trať. Ak v čase zistíme, a to zistíme veľmi rýchlo - napr. bude niekto torpédovať verejné obstarávanie alebo v septembri 2021 budeme len v procese obstarávania, dávno pred uzatvorením zmluvy – tak budeme musieť urobiť strategické rozhodnutie, aby neprepadli tieto prostriedky, a niečo s nimi spraviť. Máme zásobník projektov a bohužiaľ možno prídeme do fázy, kedy budeme musieť prijať zásadné rozhodnutie, že z týchto alokovaných financií na električkovú trať budeme financovať niečo iné. Viem, že sa to ťažko počúva, ale je to realita. Teraz sa všetci sústredíme na to, aby sme pánovi primátorovi pomohli, naháňame a akcelerujeme kontrolu, tak aby mesto mohlo čím skôr spustiť verejné obstarávanie."

​Bratislavské noviny oslovili tlačové oddelenie Magistrátu hlavného mesta SR s otázkou či si vedenie mesta uvedomuje, že by bol dosť veľký problém, ak sa dlho očakávaný projekt Petržalskej električky napokon nestihol zrealizovať a či majú plán, ako sa tomu dalo predísť.  "V súvislosti s petržalskou električkou Ministerstvo dopravy a výstavby SR vo štvrtok ukončilo výkon 1. ex-ante kontroly, čo je kontrola verejného obstarávania pred vyhlásením samotného verejného obstarávania. Následne v najbližších dňoch bude môcť byť bezodkladne vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby. Znamená to, že dodržanie termínu výstavby električky do Petržalky je reálne a mesto so stanoveným dátumom naďalej počíta. Lehota výstavby predpokladaná projektantom totiž nebola 36 mesiacov, ako nedávno uviedol minister dopravy, ale 31 mesiacov. V súťažných podkladoch požadujeme od uchádzačov, aby predpokladali lehotu výstavby 27 mesiacov. Ak predpokladáme podpísanie zmluvy v septembri 2021, tak koniec výstavby vychádza v novembri 2023," odpísala nám Mgr. Katarína Rajčanová z oddelenia komunikácie a marketingu Magistrátu hlavného mesta SR. 

"Pôvodný harmonogram počítal s tým, že verejnú súťaž vyhlásime v auguste 2020 s podpísaním zmluvy v júli 2021 a s ukončením stavby v októbri 2023 s rezervou 2 mesiace do konca roku 2023. Ak zoberieme do úvahy skutočnosť, že verejná súťaž bude vyhlásená v najbližších dňoch, sklz predstavuje 1,5 mesiaca. Aj pri podpísaní zmluvy v septembri 2021 je teda koniec roku 2023 reálny. V projekte financovania petržalskej električky z prostriedkov EÚ sa uvoľňujú peniaze postupne. Nie je pravda, že v prípade meškania by muselo mesto preplatiť celú výstavbu. Harmonogram projektu sa posunul, keď rozhodli mestskí poslanci o rešpektovaní vôle obyvateľov, ktorí petíciou protestovali proti návrhu súbežných komunikácií pozdĺž električkovej trate. Bolo potrebné nanovo vypracovať dokumentáciu na územné rozhodnutie a absolvovať nový proces posudzovania vplyvov na životné prostredie," dodala hovorkyňa magistrátu.

​(ars)

Páčil sa vám článok?