Vládni ministri blokujú električku pred divadlom: Primátor upozorňuje, že mestu tak hrozí kolaps dopravy
S novou trasou električky v Bratislave, ktorú po podrobných analýzach vybrali na jeseň minulého roka, nesúhlasia ministerka kultúry Natália Milanová a šéf envirorezortu Ján Budaj. Vedenie magistrátu ich plánuje presviedčať, že trasa popred novú budovu SND je pre dopravu v meste najvýhodnejšia.
Uplynulý týždeň v pondelok 22. júna sa v Primaciálnom paláci konala prezentácia návrhu trasovania električky v zóne Pribinova. Stretnutia sa zúčastnili ľudia z magistrátu a zástupcovia iniciatívy odmietajúcej súčasné návrhy na trasovanie električky, ktorá by mala spojiť Staré Mesto a Ružinov s novou mrakodrapovou štvrťou pri Dunaji.
Na strane mesta diskutoval primátor, spolu s viacerými poprednými architektami ako Igor Marko, Juraj Benetin, Juraj Šujan, Iľja Skoček a Ľubomír Závodný, spoločne s dopravným expertom Tomášom Vašekom a zastupujúcim riaditeľom Metropolitného inštitútu Bratislavy Jánom Mazúrom.
Debaty sa zúčastnili aj ministerka kultúry Natália Milanová, minister životného prostredia Ján Budaj a minister dopravy a výstavby Andrej Doležal ako aj viacerí herci, hudobníci, ako aj ďalší architekti alebo pamiatkari.
Trasu, ktorá by mala viesť popred novú budovu Slovenského národného divadla, vybral na jeseň minulého roka bratislavský magistrát pod vedením primátora Matúša Valla a vypracovanou dopravno-hlukovou štúdiou ju argumentačne odôvodňuje ako najvýhodnejšiu a stavebne najjednoduchšiu. Trasou električky Starý most – Pribinova – Košická – Miletičova ulica chce vedenie Bratislavy spojiť Petržalku s mestskou časťou Ružinov a odľahčiť tak dopravu v novovznikajúcom bratislavskom Downtowne. Rozhodnutiu predchádzali diskusie a analýzy, ktoré už vtedy sprevádzali hlasy proti vedeniu električky popred SND.
Zdroj:
JTRE
„Som hlboko presvedčený ako architekt aj ako primátor, že tento priestor pred budovou divadla bude vedieť kvalitne fungovať aj s električkou,“ povedal minulý rok Vallo pred plnou sálou Divadla Pavla Orságha Hviezdoslava, kde trasu predstavil oficiálne verejnosti s tým, že vo svete je množstvo príkladov, keď je električka dôležitým mestotvorným prvkom. Primátor vtedy ubezpečil, že električkou sa neznehodnotí verejný priestor pred budovou SND.
Vallo predstavil trasovanie novej električky: Pôjde popred budovu SND, cez Košickú a okrajom Miletičky
Magistrát mesta dnes predstavil novú trasu električky, ktorá spojí Petržalku s mestskou časťou Ružinov a odľahčí dopravu vo významne sa rozvíjajúcej zóne Chalupkova. Primátor ju predstavil verejnosti dnes podvečer pred plnou sálou Divadla Pavla Orságha Hviezdoslava. Jej trasa je Starý most – Pribinova – Košická – Miletičova ulica.
Hovorilo sa vtedy aj o plánovanom termíne dokončenia novej električkovej trate, magistrát avizoval, že trať chcú stihnúť do roku 2024. Dnes však stoja pred ďalšími oponentami aj z radu vládnych ministrov, ktorí odmietajú vybratú trasu, ktorá má viesť pred SND.
Ministerka kultúry Natália Milanová na stretnutí vyjadrila radikálne odmietavý postoj k navrhovanej trase električky. „Ak by som si mala vybrať, či pôjde električka pred SND alebo vôbec, vyberám si možnosť vôbec," vyhlásila ministerka, na čo miestnosť bez ďalšej možnosti reakcie opustila.
Milanová sa podľa jej slov doteraz zúčastnila troch stretnutí s predstaviteľmi bratislavského magistrátu i odbornej verejnosti, ktorých predmetom bolo trasovanie električky. Za rezort neodmieta ani ďalšiu diskusiu a konštruktívny dialóg. "Zatiaľ sme však boli prizvaní len na prezentácie údajne jediného realizovateľného riešenia," upozornila.
"Mrzí nás to, lebo jej vyhláseniu nepredchádzal konzekventný záujem zistiť všetky dôvody a parametre navrhovaného trasovania električky. Rezultát v tomto prípade predbehol poznanie," povedal primátor Matúš Vallo. Doplnil, že keďže rezort kultúry spravuje pozemky, po ktorých má električka prechádzať, a disponuje teda možnosťami, ako pripravovanú stavbu električky pred divadlom zastaviť, sa svojím postojom ministerka podpisuje aj pod dôsledky na dopravu v Bratislave. Milanová nezostala na stretnutí do konca a nepočula tak vystúpenia všetkých zainteresovaných strán.
K jej názoru sa podľa našich informácií pridal aj minister životného prostredia Ján Budaj, takisto nesúhlasí s navrhovanou električkovou trasou. Stretnutia sa zúčastnil aj minister dopravy Andrej Doležal, ten však, ako nám potvrdila hovorkyňa mesta Rajčanová, o vystúpenie na stretnutí nepožiadal. Rovnako ako Milanová odišiel ešte počas prebiehajúcej diskusie. Proti projektu sa postavila okrem nich aj časť kultúrnej obce, spoločným stretnutím však ku žiadnemu kompromisu neprišli.
V tejto oblasti sa podľa magistrátu bude už onedlho zdržiavať denne dvestotisíc ľudí – či už v kancelárskych priestoroch, alebo vo veľkých obytných vežiach. Na území onedlho vyrastie najvyššia budova v Bratislave, nové nákupné centrum, niekoľko 20-poschodových bytových domov, autobusová stanica a ďalšie státisíce metrov štvorcových kancelárií, obchodov, apartmánov, kongresových centier a rôznych iných prevádzok. V blízkom období to prinesie obrovské zvýšenie dopravnej záťaže
"Budú sem denne smerovať aj desaťtisíce áut a bez električky na tomto území môžu spôsobiť dopravný kolaps a zahltenie priľahlých štvrtí Ružinova a Starého Mesta. Jediný spôsob, ako nápor automobilovej dopravy znížiť, je priviesť do územia najkapacitnejší a najekologickejší dopravný systém - električku napojenú na Petržalskú radiálu, Ružinovskú radiálu a na novopripravovanú radiálu do Podunajských Biskupíc a Vrakune," hovorí primátor Vallo. Len takto podľa neho môžeme presvedčiť prichádzajúcich ľudí, aby odparkovali svoje autá na okraji mesta a do novej štvrte sa priviezli električkou rýchlejšie. Iný spôsob hromadnej dopravy – autobus, trolejbus – túto úlohu nesplní, pretože autobusy aj trolejbusy budú rovnako ako dnes stáť v zápchach spolu s autami a nebude to teda dostatočným dôvodom na odparkovanie auta a na presadnutie do MHD.
Bratislavský magistrát dodáva, že mesto viac ako pol roka posudzovala sedem rôznych električkových trás, z ktorých len jedna – električka cez Pribinovu - spĺňa také parametre, ktoré môžu výrazne zmierniť hroziaci kolaps dopravy na území. Podľa ich vyjadrenia ako jediná prináša do územia tretí priečny koridor MHD (nenahrádza len trasy autobusových liniek, ale dopĺňa ich), je najskôr realizovateľná (v roku 2024), má najkratšiu jazdnú dobu, najvyššiu intenzitu cestujúcich a najnižšie náklady na výstavbu, ako aj na prevádzku. "A čo je najdôležitejšie, ako jediná sa vyhýba kritickým prekážkam na území, ktoré tvoria Dostojevského rad, Landererova ulica a križovatku Most Apollo/Prístavná/Landererova/Košická pretne v priamom smere len v jednom ramene. K tejto križovatke totiž trasa prejde pod úrovňou Mosta Apollo," zvýrazňuje hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová.
Aké su teda argumenty odporcov? Ministerka sa obáva predovšetkým hluku, ktorý by rušil predstavenia SND. Výsledky hlukovej štúdie sú údajne nedostatočné, na čo mesto ponúklo, že vypracuje ďalšiu, pod ktorú sa podpíše aj SND. Ministerstvo túto ponuku odmietlo. Zástancovia električky sa domnievajú, že odmietnutie ponuky prišlo z obáv, že štúdia by potvrdila bezproblémovosť električky zvlášť zvlášť pri zapracovaní súčasných vyspelých technológií.
Odporcovia vyslovili aj nesúhlas spojený s údajným narušením a verejného priestoru. Námestie M.R.Štefánika je svojou spojitosťou podľa nich jedinečným priestorom, ktorý by mal byť zachovaný v súčasnej podobe.
Viacero umelcov, architektov či pedagógov koncom roka podpísalo výzvu „za zachovanie pešej zóny medzi SND a Nábrežím M. R. Štefánika“. Aktívne za nich vystupuje napríklad herec Milan Kňažko, hudobník Anton Popovič či minister životného prostredia Ján Budaj.
Magistrát argumentuje viacerými faktami a to, že sústavu verejných priestorov v zóne Pribinova nevnímajú ako homogénnu. Obsadenosť verejných priestorov stúpa smerom k rieke, spoločenské aktivity sa sústreďujú v priestore okolo vodného prvku chránenom pred vetrom medzi dvoma krídlami obchodnej pasáže a pri priaznivom počasí graduje pozdĺž Dunaja. Navrhovaná trasa električky prechádza tranzitnou zónou, pobytové priestory zostávajú nedotknuté. "Sme teda presvedčení, že električka prinesie do lokality život, poskytne Bratislavčankám a Bratislavčanom pohodlný a rýchly spôsob dopravy a zásadne nenaruší doterajší charakter pobytovej časti verejných priestorov, "dopĺňa Rajčanová.
Rozhodovanie o električke a ani diskusie o nej však nemožno zjednodušiť len na tento jeden aspekt verejného priestoru pred SND, pretože v prípade trasy električky cez nové centrum ide o komplexný projekt z hľadiska automobilovej dopravy, verejnej dopravy, pešieho pohybu aj ostatných verejných priestorov. Iné varianty ako električka po Pribinovej by podľa mesta výrazne zhoršili dopravu aj verejné priestory na oveľa rozsiahlejšej ploche a predĺžili jej výstavbu minimálne o dva roky. Podľa vyjadrenia mesta dopady každého roku meškania s električkou na území spôsobia ekonomické a spoločenské škody, pretože každý rok budú na území pôsobiť ďalšie a ďalšie desaťtisíce ľudí bez zodpovedajúcej dopravnej obsluhy.
"Odporcov električky nezaujímajú naše argumenty, že Landererova ulica sa po dôkladnom preskúmaní ukazuje ako zlý až nereálny variant, myslia si, že si aj mesto môže vystačiť s aktivistickým postojom - to predsa musí ísť, autá tam proste nebudú a nech všetci prídu inak. Neprídu, pokiaľ ľuďom neponúkneme rýchlejšiu možnosť dopravy. Voláme na všetky strany, že za niekoľko rokov bude celá táto zóna úplne utopená v doprave, pretože mesto v minulosti napovoľovalo tých budov až príliš a neriešilo adekvátne verejnú dopravu," hovorí Vallo.
Na jeho stranu sa postavil aj architekt Juraj Benetin, ktorý sa stretnutia taktiež zúčastnil. "Verím, že odborná debata bude pokračovať a nájde sa riešenie, ktoré zohľadní obavy odporcov a trasa električky cez centrum vznikne. Bez električky si nepostavíme dowtown, ale mesto duchov. Dopravnú situáciu v tejto zóne máme zmapovanú dôkladne a bez električky tu doprava skolabuje. Trasu po Pribinovej považujem za prijateľnú. Je množstvo príkladov vo svete, ale aj v Bratislave, keď električka verejný priestor pešej zóny dotvára, oživuje a neničí," vyjadril sa Benetin pre Bratislavské noviny.
Aj mesto dôrazne upozorňuje, že avizované rozhodnutie ministerky kultúry nepovoliť električku cez Pribinovu ulicu bude mať vážne dôsledky pre dopravu v meste. "Rozumieme jej obavám aj obavám časti kultúrnej obce, ale nemôžeme nedotknuteľnosť jedného námestia nadradiť riešeniu iného a ďaleko väčšieho problému, ktorému čelíme," hovorí bratislavská radnica stým, že sú zodpovední za kvalitu života ľudí v meste a hroziaci dopravný kolaps natrvalo znepríjemní život nielen v zóne bratislavského downtownu. "Nebudú trpieť len tí, čo v tých domoch budú bývať alebo pracovať, bude trpieť celé okolie mesta. Šafko, Jakubák, 500 bytov, okolie Justičáku, Prievozská – a to všetko v tom lepšom variante," podotýka Vallo.
Podľa vyjadrenia sa mesto bude naďalej snažiť presvedčiť ľudí blokujúcich výstavbu novej električkovej trate a budú naďalej pokračovať v zmenách a doplnkoch územného plánu. S nádejou, že ministerka kultúry pod váhou odborných argumentov svoje rozhodnutie prehodnotí. "Nemôžeme si totiž dovoliť projekt zastaviť v situácii, keď si naplno uvedomujeme hroziaci problém s dopravou a nevidíme iné, lepšie a zároveň realizovateľné riešenie napojenia vznikajúcej štvrte na verejnú dopravu," dodáva Rajčanová.
(nc)