Zlý vtip? Do stredu nového chodníka pri rekonštruovanej električkovej radiále zabetónovali stĺpy!

11.6.2020
0

Zdroj: Marián Dekan

Páčil sa vám článok?

Poriadne zaskočení zostali Bratislavčania, ktorí prechádzali po Nábreží L. Svobodu, kde sa práve pracuje na rekonštrukcii električkovej radiály. V strede novovybudovaného chodníka sú stĺpy verejného osvetlenia! Tipnite si, koľko cm zostáva na prechod mamičkám s kočíkmi či vozičkárom – odmerali sme to!

„Novobudovaný chodník na Nábreží L. Svobodu pripomína vznikajúcu prekážkovú dráhu. Takto umiestnené stĺpy popierajú podstatu chodníka ako takého. Sú vážnou bariérou pre vozičkárov, rodičov s kočíkmi, ale aj ostatných chodcov,“ upozornila FB stránka Ľudská mierka.

Na sociálnej sieti sa vzápätí rozprúdila búrlivá debata, zdravý rozum ťažko pochopí takéto amatérske riešenie. Do diskusie sa zapojil aj  František Brliť, ktorý už v minulosti spolupracoval na príprave a realizácii významných stavieb obnovy a novostavieb električkových tratí. „Vo všeobecnosti úplne súhlasím s kritikou polohy stĺpov. Na tejto stavbe sa tomu hovorí výnimočný prípad a stiesnené podmienky. Celý priestor je plný poznaných a, bohužiaľ, aj nepoznaných podzemných vedení. Ťažko sa v takom priestore pohybuje. Samozrejme, argumentácia, že to neodporuje normám, je zbytočná, až provokujúca. V tomto konkrétnom prípade je šírka chodníka po stranách viac ako 1 m. Pre bežne použitie vozičkárov aj kočíky postačujúca. Ale mohlo to byť pohodlnejšie,“ uviedol. (Túto svoju prvú reakciu neskôr korigoval - vysvetlil, že ju napísal pod vplyvom meraných vzdialeností na inom mieste oproti, preverí si to...)

Zdroj: Marián Dekan

Aj podľa nášho čitateľa je šírka chodníka určite menšia ako jeden meter. Rozhodli sme sa ju teda zmerať a zistili sme, že má pravdu. V úseku nad PKO, neďaleko Výskumného ústavu vodného hospodárstva meria jedna časť chodníka - od obrubníka po stĺp verejného osvetlenia 65 cm a z druhej strany je to ešte oveľa menej. Čiže málo na to, aby po novom chodníku pohodlne prešla nielen mamička s kočíkom či vozičkár, ale aj bežný chodec.​

Zdroj: Marián Dekan

Na magistráte sme zisťovali, prečo nemohli byť nové stĺpy umiestnené na okraji chodníka, kde by neprekážali. Keď získame stanovisko, článok budeme aktualizovať.

Ako magistrát situáciu vysvetlil, nájdete v tomto článku:

​František Brliť, ktorý je poradcom prvej námestníčky primátora pre oblasť dopravných stavieb, naznačil tiež takýto dôvod: „Je to otázka aj pozemkov aj priestoru.“ Zároveň konštatoval: „Určite sa na to pozriem, ale možností je veľmi málo. Podobných problémov je viacej, ja sa nechcem vracať do minulosti, kedy sa rozhodlo o rozsahu stavby. Teraz sa musíme popasovať s daným stavom riešenia a pokúsiť sa niečo korigovať, ak sa dá.“

Verme, že riešenie, ako chodník rozšíriť, sa nájde. I keď, ako pripomenul na sociálnej sieti stavebný inžinier Ľubomír Hán, chyba, ktorá sa odstraňuje dodatočne, je drahá.

(ac)

Páčil sa vám článok?