Ako by obyvatelia zmenili Krížnu ulicu? Zisťovali ich názory

21.5.2020
0
Krížna ulica aktuálne 1/2020

Zdroj: Hlavné mesto SR Bratislava

Páčil sa vám článok?

Metropolitný inštitút Bratislavy sa v online dotazníku pred plánovanou obnovou Krížnej ulice pýtal na názory ľudí, ktorí na Krížnej žijú, pracujú alebo ňou prechádzajú. Do dotazníka sa v priebehu februára zapojilo takmer 3000 ľudí. Tí odpovedali na otázky, aká by mala byť Krížna a jej okolie o tri roky.

Ako nás informovala Marcela Glevická z Metropolitného inštitútu Bratislavy, takmer dve tretiny respondentov v online dotazníku realizovanom v rámci plánovanej obnovy Krížnej ulice povedali, že chcú na ulici viac zelene. 

Až 80,5 % respondentov v online dotazníku, odpovedalo, že nejakým spôsobom využíva priestor Medickej záhrady. V okolí Krížnej je okrem Medickej záhrady k dispozícii ďalších desať verejných priestranstiev, ktoré však ľudia využívajú podstatne menej. Relatívne využívaný a pozitívne hodnotený je ešte cyklochodník Blumentálska; negatívne vnímaný je parčík na Americkom námestí, hoci je intenzívne využívaný vďaka zastávkam MHD. V tomto priestore sa však pohybuje i viacero ľudí bez domova, ktorí ho znečisťujú, o množstve výkalov priamo v parčíku sme už písali.

Zdroj: MIB

Ako ďalej uvádza Glevická, ľudia zapojení do dotazníka hodnotili jednotlivé aspekty Krížnej skôr negatívne. Prevažuje negatívne hodnotenie najmä pri podmienkach pre chodcov a cyklistov, zeleni a hlučnosti. Krížnu za celkovo atraktívnu považuje len desatina respondentov.

"Hoci Krížna ulica trpí veľkým množstvom áut, väčšina ľudí v dotazníku uviedla, že na svoj presun Krížnou najčastejšie využívajú MHD alebo sa presúva pešo. Auto ako spôsob prepravy je síce zastúpené pre všetky účely cesty, nikde však dominantne," informuje MIB. My len dodajme, že  priamo pri svojom bydlisku sa zrejme väčšina ľudí pohybuje najčastejšie pešo, no auto obyvatelia využívajú zas v lokalitách, kde priamo nebývajú.

Dostupnosť MHD je zároveň na Krížnej jedným z mála hodnotených kritérií, s ktorým je väčšina respondentov spokojných. Priamo na ulici sú totiž zastávky električky.

Zdroj: MIB

V odpovediach na otvorenú otázku "Aká by mala byť Krížna ulica a jej okolie o 3 roky?" takmer dve tretiny (63,4%) respondentov povedali, že chcú na ulici viac zelene. To bola jediná odpoveď, ktorú uviedla väčšina respondentov.  Presne 43,6% ľudí uviedlo menej áut a najmä ich reguláciu a usporiadanie, 31,4% by chcelo na Krížnej lepšie podmienky pre chodcov. Naopak, obyvatelia (ale opäť väčšina tento názor nevyjadrila) by na Krížnej nechceli mať neregulované parkovanie (43,6%), herne (40,6%) a celkovo autá (15,6%).

"Projekt revitalizácie Krížnej bude ulicu riešiť „od fasády k fasáde“ tak, aby sa v priebehu niekoľkých rokov zmenila na príjemný bulvár. Z odborného pohľadu je Krížna široká mestská ulica s viacerými dopravnými pruhmi, ktorej však chýba stromová alej. Typické pre bulvár na rozdiel od tranzitnej ulice (ako je napríklad Račianska alebo Rožňavská) sú najmä kompaktná mestská zástavba s otvoreným parterom, ktorý komunikuje s okolím a široké chodníky pre pohodlný pohyb a pobyt ľudí," uvádza MIB.

(ms)

Páčil sa vám článok?