Nehoda: Autobus na Devínskej ceste zachytil cyklistu, ten následne narazil do múru
Jazdiť na bicykli v bratislavských uliciach je často nebezpečné. Presvedčil sa o tom i cyklista, ktorého zachytil autobus na Devínskej ceste.
Zdroj: FB Lucia Nicholsonová
Bratislavská staromestská poslankyňa a zároveň poslankyňa Európskeho parlamentu Lucia Ďuriš Nicholsonová sa obrátila na Európsku komisiu s otázkou, či plánuje vypracovať odporúčania pre členské štáty, akými efektívnymi opatreniami sa dá znížiť počet dopravných nehôd cyklistov. Sama totiž na bicykli brázdi ulice Bratislavy a situáciu cyklistov zažíva na vlastnej koži.
Počet smrteľných nehôd na cestách pri motorizovaných vozidlách v rámci členských štátov EU klesá, avšak cyklistov umiera na európskych cestách stále približne rovnako veľa. V minulom roku ich prišlo o život vyše dvetisíc, informovala o jednom z motívov svojej iniciatívy Nicholsonová. Keďže sama patrí medzi aktívnych cyklistov, spýtali sme sa jej, kde sa jej v Bratislave jazdí najhoršie. "Strašne zlá je Račianska, keď ideme na výlet smerom na Limbach, to je katastrofa. Taktiež Šancová, keď smerujeme cez Patrónku na Lamač. Podobne je to na Košickej, Pražskej. Vodiči nás obchádzajú úplne tesne, hádam 15 centimetrov, niekoľkokrát sme mali ťažké kolízie," prezradila pre banoviny.sk Nicholsonová s tým, že pri cestnom bicykli stačí naozaj málo, aby cyklista stratil rovnováhu a nešťastie v rušnej premávke je na svete.
"Taktiež je to náročné na Dostojevského rade, keď ideme na hrádzu a odbáčame smerom k Mostu Apollo, doplnila ešte Nicholsonová. A práve na Dostojevského rade male pred dvoma týždňami ďalšiu kolíziu. "Vodič auta vychádzal z Ulice 29. augusta a nedal mi prednosť. Keby som nezaflekovala, som v ňom," vysvetlila poslankyňa. Pred niekoľkými rokmi ju dokonca na Svätoplukovej auto zrazilo, presnejšie, vodič ju zadnou časťou auta zhodil na zem a ušiel.
Napriek tomu tvrdí, že po chodníku zásadne nejazdí, hoci je to pre cyklistov napohľad bezpečnejšie. "Pravidlá treba dodržiavať. Tak ako to žiadame od vodičov áut, medzi ktorých tiež patrím, tak musia platiť aj pre cyklistov. Veľakrát vidím, ako cyklisti, keď im naskočí na ceste červená, vybehnú na chodník a preletia cez priechod pre chodcov. To je taktiež neprípustné," vysvetľuje poslankyňa.
Po svojich skúsenostiach, keďže bežne bicykluje i v zahraničí, sa rozhodla tlačiť na zmenu zákonov. „Počet cyklistov na cestách postupne pribúda, a preto je potrebné zamerať sa na zvýšenie ich bezpečnosti. Pomohli by legislatívne úpravy odrážajúce sa od reálnych dát. Vidím tu však veľké medzery, a to sa týka napríklad aj nášho cestného zákona, ktorý nestanovuje konkrétnu bezpečnú vzdialenosť pri predbiehaní cyklistov,” vysvetľuje svoju najnovšiu iniciatívu europoslankyňa. Upozorňuje na to, že hoci sa dopravní analytici zhodujú na tom, že pri obchádzaní cyklistov je vhodné dodržať aspoň 1,5-metrovú vzdialenosť, ktorú viaceré členské krajiny zakotvili aj do svojej legislatívy, jednotná úprava na úrovni EÚ chýba. Stanovenie minimálnej vzdialenosti pri predbiehaní cyklistov je ponechané na členské štáty. Komisia však zastáva názor, že opatrenia o minimálnej vzdialenosti 1,5 metra, ktoré prijali napríklad Francúzsko, Španielsko, Nemecko, Belgicko a Portugalsko, či Taliansko idú správnym smerom. „Aj nezáväzné odporúčania založené na komplexných dátach by pomohli verejnej diskusii a kvalitnejšej legislatíve na národných úrovniach, vrátane Slovenska, aby prijali také opatrenia, ktoré dokážu zabezpečiť bezpečnosť cyklistov na všetkých cestách v rámci EÚ. Cyklista na Slovensku by sa nemal cítiť menej bezpečne ako cyklista v Taliansku,“ dodala Nicholsonová.
"Nedostatočná bezpečnosť je práve často bariérou pre mnohých ľudí, ktorí by radi presadli na bicykel. Je žiaduce ju zvyšovať, a to bezpečnou infraštruktúrou pre cyklistov, upokojovaním dopravy, ale aj takýmito legislatívnymi zmenami," myslí si aj Dan Kollár z občianskeho združenia Cyklokoalícia.
(ms)