Nové pravidlá parkovania: Čo si o nich myslia starostovia bratislavských mestských častí?

11.4.2019

Zdroj: TASR

Páčil sa vám článok?

Starostovia bratislavských mestských častí komentovali prípravy opatrení na zavedenie celomestskej parkovacej politiky. Na štvrtkovej tlačovej konferencii po boku primátora Matúša Valla upozornili, že nikdy sa nezrodí systém, ktorý bude vyhovovať všetkým.

Starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová deklarovala, že starostovia mestských častí sú jednotní v podpore celomestskej parkovacej politiky. "Veríme tomuto systému, parkovacia politika je cesta ku kvalitnejším verejným priestorom čistejšiemu ovzdušiu," uviedla Aufrichtová.

Starosta Petržalky Ján Hrčka priznal, že v niektorých veciach existujú odlišné názory, o ktorých bude potrebné na úrovni mesta a mestských častí ešte diskutovať. Zdôraznil však, že k spusteniu môže prísť až vtedy, keď bude jasná protihodnota. "Fungovať to môže len vtedy, ak za to, že platím, aj niečo dostanem, napríklad lepšiu verejnú dopravu, úsporu času, ktorú teraz trávim v aute pri hľadaní parkovacieho miesta. Ak za to nebude protihodnota, nebude to nič iné, len daň," upozornil starosta najväčšej mestskej časti Bratislavy.

Starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová mieni, že pri postupnom zavádzaní parkovacej politiky zostane priestor pre úpravy. Verí, že mesto bude spolu s mestskými časťami hľadať najvhodnejšie riešenia pre rozšírenie parkovacích kapacít. "Sme presvedčení, že ak v tejto oblasti dôjde k racionálnej a spravodlivej dohode medzi mestom a mestskými časťami, rezidenti rýchlo prekonajú počiatočnú nedôveru a ocenia výhody zavedenia parkovacích pravidiel," tlmočila názor mestskej časti.

Starosta Dúbravky Martin Zaťovič vníma pozitívne, že sa plánuje zaviesť jednotný systém zastrešený magistrátom. "Samozrejme, aj tie celomestské pravidlá budú musieť zohľadniť špecifiká jednotlivých mestských častí, niekde majú problém s parkovaním počas dňa, inde zasa večer a v noci," pripomenul.

​Devínska Nová Ves je jednou z mestských častí, kde cítia potrebu regulovať parkovanie vo večerných a nočných hodinách, devínskonovoveský starosta Dárius Krajčír však upozorňuje, že mestská časť bude musieť reagovať aj na vývoj. "Len čo niekoľko mestských častí začne aplikovať parkovaciu politiku, budeme nútení to riešiť tiež, aby sme sa nestali odstavnou zónou pre tých, ktorí inde bezplatne zaparkovať nemôžu," uviedol.

Starosta Jaroviec a predseda mestskej komisie dopravy a informačných systémov Jozef Uhler zdôraznil, že parkovacia politika je nevyhnutná, ak sa má Bratislava priblížiť k vyspelým európskym metropolám. Zároveň poukázal na to, že inak ako prostredníctvom poplatkov nemožno potrebnú reguláciu parkovania zaviesť. Myslí si zároveň, že ceny nie sú premrštené. "Verím, že sa na to budú Bratislavčania pozerať triezvo, ak si zoberieme ročnú cenu za prvé auto, je to menej ako jedna káva týždenne," skonštatoval.

Rezidenti v Bratislave budú môcť podľa magistrátneho návrhu nových celomestských pravidiel parkovania získať na jeden byt maximálne tri rezidentské karty, ktoré ich budú oprávňovať v mieste svojho bydliska parkovať zadarmo. Za prvé auto zaplatia 49 eur, za prípadné druhé a tretie 149, respektíve 500 eur. Prvé auto bude mať okrem benefitu bezplatného parkovania v zóne trvalého bydliska rezidenta aj dvojhodinové bezplatné parkovanie v zónach iných mestských častí. Ďalším benefitom má byť 100 hodín parkovania pre návštevy domácnosti. Parkovacie zóny budú navrhovať jednotlivé mestské časti, rovnako tak i konkrétne časy, v širšom centre sa uvažuje o spoplatnení denného úseku od 8. do 20. hodiny, v mestských častiach, kde je problém skôr s večerným a nočným parkovaním, sa môže spoplatnenie týkať tejto doby. Magistrát očakáva, že k spusteniu pravidiel v prvých zónach by mohlo prísť v druhej polovici roka 2020. 

V meste by mali platiť štyri tarifné pásma za hodinové parkovanie, v centrálnej časti by sa mali v parkovacích zónach platiť dve eurá za hodinu, v okrajových štvrtiach by malo vyjsť hodinové parkovanie 50 centov. Prevádzkovateľom systému by malo byť hlavné mesto prostredníctvom vlastnej firmy.

(TASR) 

Páčil sa vám článok?