Osud Tržnice na Šancovej ulici je neistý, Novomešťania plánujú jej revitalizáciu
Príchod obchodných reťazcov, hypermarketov a supermarketov vážne ohrozuje existenciu tržnice na Šancovej ulici. Pokles záujmu o predaj a nižšia návštevnosť znamenali pre tržnicu v roku 2000 koniec ziskovej etapy.
Cieľom novomestskej samosprávy je udržať tržnicu ako trhové miesto i naďalej, pretože jednoznačne patrí ku koloritu každého mesta. Aj preto ju chce postupne revitalizovať, podstatne znížiť náklady na prevádzku a spríjemniť prostredie v tržnici a jej okolí, kde by mali pribudnúť ďalšie predajné miesta. V rámci revitalizácie chce mestská časť vybudovať samostatný vchod do suterénu zo Šancovej ulice, nanovo natrieť drevené a betónové prvky, predajné stoly, umyť sklenený plášť tržnice, opraviť nakladaciu a vykladaciu rampu, zabezpečiť bezpečnostnú službu a opraviť výtlky asfaltových plôch v blízkosti tržnice. K zníženiu výdavkov za energiu ročne o 1 milión korún by mali prispieť aj ekonomické opatrenia, ktoré sa začnú realizovať od 1. júla.
V súčasnosti sa novomestský EKO-podnik sústredil na čistotu a hygienu v tržnici a zastabilizovanie súčasného počtu nájomcov. Strata z neobsadených stolov a prevádzky mäsiarstva v suteréne je 1,3 milióna korún. Podľa jeho riaditeľa Viliama Žákoviča sa teraz snažia do tržnice prilákať domácich výrobcov, pestovateľov a chovateľov. Z oslovených 150 poľnohospodárkych družstiev a súkromných hospodárov však doteraz reagovali len štyria.
S cieľom získať informácie o fungovaní tržníc v susedných krajinách, navštívila skupina poslancov novomestského miestneho zastupiteľstva Maďarsko. Tí zistili, že napríklad v Szombathely je vplyv hypermarketov na tunajšiu mestskú tržnicu nevýrazný, v Györi prevádzkuje tržnicu spoločnosť založená mestom a o prenájom je vysoký záujem. V Brne sú však tržnice ovplyvnené fungovaním hypermarketov, svojím charakterom zodpovedajú našim burzám a kvôli nízkemu záujmu kupujúcich pravdepodobne čoskoro zaniknú. Naopak vo Viedni, kde tržnica patrí súkromnej spoločnosti, vládne vysoká kultúra predaja a osobitná atmosféra. Predáva sa tu len ovocie, zelenina, kvety a potravinársky tovar, ktorý je síce o 10 až 20 percent drahší ako v hypermarketoch, ale je čerstvý a z produkcie domácich pestovateľov a chovateľov.
Koncom roka chcú novomestskí poslanci prerokovať v miestnom zastupiteľstve materiál o ďalšom fungovaní tržnice s možnosťami aj iného využitia.
(brn)